Omgaan met onvoldoende respect

Hoe ga je er als manager mee om als er een enkeling is die onvoldoende respect toont? Concreet voorbeeld: medewerker tegen baas: “ik vind dat maar een domme actie van je???of “Ik vind het belachelijk wat je zegt???.

Ik heb zowel vaste krachten als uitzendkrachten, bij de eerste groep ondervind ik geen probleem bij de 2de groep wel. Wie heeft hier ervaring mee en hoe hiermee om te gaan?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Fred
Een vraag is of dit uit gebrek aan respect gebeurt, of vanuit sociale onhandigheid. Indien het 1e: maak duidelijk dat dat niet kan. Consequenties indien gedrag niet verbetert. Indien het 2e: zorg voor training sociale vaardigheden / coaching.
Mark Braam
Lid sinds 2019
Uitzendkrachten staan sowiesow lager in functie. Respect moet je als manager verdienen, door je prestaties. Anders zou ik toch even kritisch gaan kijken wat je zelf nu verkeerd doet...
Een uitzendkracht bekijkt het namelijk vanuit zijn of haar standpunt.
Ga een persoonlijk gesprek aan met de uitzendkracht. Want ik denk namelijk dat hij je niet probeert "af te katten" maar je te helpen je horizon te verbreden.
Jos Immers
Goeie reactie Mark,

Sta ik achter indien je het achterwege laat dat eeen uitzendkracht lager in functie staat.

Formeel is het zo maar met de uitspraak plaats je jezelf boven hem. Een verkeerde uitgangspositie om een gesprek aan te gaan.

Jos (I)
Mark Braam
Lid sinds 2019
Jos,

Bij een beoordelings/funcionerings gesprek kijken wij toch ook altijd zo? Of misschien een oplossing om een 'eye-watcher' in je bedrijf op te laten nemen. Iemand die alles in de gaten houdt.
Lijkt me geen leuke oplossing, maar het is misschien wel een optie.
Politie-agentje spelen hoort bij kinderachtige mensen. Alleen denk ik niet dat de uitzendkracht zo kinderachtig is. Waarom niet gewoon een goed gesprek aangaan? Laat de uitzendkracht jou maar eens beoordelen, en stel formulieren op dat de rest je ook moet beoordelen. Kijk wat je nu goed doet, en fout doet. Van fouten kun je alleen maar leren. Na een half jaar doe je dit nog een keer. Kijk nu of je gegroeid bent in de ogen van je medewerkers. 9 van de 10 x is dat wel het geval.
Daardoor verdien je meer respect bij je medewerkers en krijg je geen vervelende medewerkers meer die aan je kop zeuren.

MvG
Mark(1)
Jos Immers
Mark(1),
Het idee om eens na te gaan hoe mensen over jou denken is niet gek. Een goed idee zelfs als je je eigen plaats niet kent.

De uitspraak,
"Daardoor verdien je meer respect bij je medewerkers en krijg je geen vervelende medewerkers meer die aan je kop zeuren"

Ik hoop niet dat mijn leidinggevende zo'n uitspraak doet. Het zegt meer over degene die de uitspraak doet dan over hetgeen er staat.

Jos Immers
Mark Braam
Lid sinds 2019
Jos,

Het is niet alleen makkelijk voor als je je eigen plaats niet kent.
Het helpt ook om respect in een groep af te dwingen.
Tevens helpt het voor jezelf om meer vertrouwen uit te stralen hetgeen je dat ook weer over brengt op de groep wie je leid.

MvG

Mark(1)
Jos Immers
Mark(1)
In een groep dwing je geen respect af. Respect kan je verdienen maar wat kan je ermee. Respect is iets wat we van jongs af aan geleerd hebben. Je moet je ouders en oudere respecteren. Je moet je leraar respecteren. We moeten zoveel en alles wat we moeten wordt een uitweg voor gecreëerd. Het is de normen en waarden discussie die door het CDA onder leiding van de minister-president wordt gevoerd.
Het gevoel dat het uit de hand loopt is groot. Met respect werkt het precies hetzelfde. Het gevoel hebben het in de hand te hebben. Beheersbaar houden en daar tegenover staat de angst de beheersing kwijt te raken.
Het zelfvertrouwen wat jij schetst is gebaseerd op die beheersing. Er hoeft maar iets te gebeuren en je vertrouwen stort in.

Leiding geven. In mijn beleving kan in het land van leidinggevende veel verbeterd worden. Geen leiding geven maar begeleiding geven. Leren van elkaars proces, een lerende omgeving creëeren waarin een opwaartse spiraal mensen dichter bij elkaar brengt Zowel in het werk als in het eigen leven.

Jonge managers (ook oudere) hebben de mogelijkheid een knop om te zetten. Jong van geest en klaar om open te staan voor een andere wijze van leidinggeven. Leiding geven van binnen uit. Krachtig en angstloos begeleiden naar een goede vorm van samenwerken. Minder stress en betere resultaten is hetgeen je bereikt. Mensen houden op met moeten maar willen.

Het op zoek gaan naar eigenwaarde en houden van hetgeen er is, brengt waardes die respect overbodig maken.

Jos Immers
Max
Jos,

wat ben jij een zweverig persoon zeg. Misschien ben ik niet intelligent genoeg voor je verhalen. Maar je bent weinig concreet en duidelijk. Ik denk dat je als manager een enorm vaag persoon bent, dat je de mensen aan wie je leiding moet geven jou zien als een persoon die veel gestudeerd heeft maar praktisch weinig vaardig is.

gr Max
Jos Immers
Beste Max,

Als manager ben ik wie ik ben en heb daar weinig woorden voor nodig. Praten vreet tijd, doen geeft resultaten. Je kent me niet en zegt dat ik een theoreticus bent. Knap maar wel een vooroordeel. Wat wil je daarmee bereiken?

Wat je leest is zoals ikzelf denk en ben. Ik toets mijn denkwijzen aan de denkwijze van andere managers. Momenteel word ik niet verrijkt maar negatief bekritiseerd. Is dit de nieuwe manager? De manager die het steeds moeilijker krijgt met het aansturen van mensen en werk? Lees de vakbladen. Gewoon ongevraagd bekritiseren en oordelen. Ga je ook zo met collega's om?

Je negatieve antwoord levert voor jezelf niets op. Het zegt veel over jezelf.

Groet, Jos
MarkV
De vraag is zoals Fred ookal aan gaf: "Waarom doet een medewerker dit". Doet de manager inderdaad hele domme dingen? Heeft de medewerker ruzie met zijn vrouw en moet hij zijn frustratie kwijt? en zo zijn er nog 1001 redenen waarom iemand op een bepaalde manier op bepaalde zaken reageerd.

De enige manier om achter de beweegredenen van de medewerker te komen is door hem dit te vragen. Een open gesprek met de medewerker (suggestie mark) lijkt mij dus de enige oplossing. De uitkomst daarvan bepaalt de vervolgstappen.