'Rot lekker op naar Turkije dan'

Ik werd gebeld naar aanleiding van mijn nieuwe boek over Diversiteit. Ik heb een mooie case, zei de spreker. Vertel, antwoordde ik. Nou, begon hij, het volgende gebeurde bij mij op de werkplek. Ik maak onderdeel uit van een team van ICT’ers. De sfeer is er een van samenwerken. Geen echte vrienden, maar ook geen vijanden. Relaxt sfeertje.

Sahin en Chris werken aan tegenover elkaar. Ze hebben weinig problemen met elkaar, maar ze zijn nu boos. Chris kwam binnen vanmorgen en zei dat hij ‘het zat was met die moslims’. Sahin is moslim maar werkte eerst rustig door, en liet Chris praten.

Chris was woedend over een televisieuitzending. Een geinterviewde zei daar dat de situatie met de voetballer Nouri haar meer had geraakt dan het verhaal rond MH 17. Dan ben je toch niet goed bij je hoofd, brieste Chris, die we normaliter kennen als een rustige jongen. Weg met dat soort volk. Alle moslims die zo praten moeten het land uit.

Toen reageerde Sahin. Je hebt niet goed geluisterd, zei hij. Ze vroeg zich af waarom ze dit zo voelde en dacht hardop. En ik kan me dat voorstellen, maar dit heeft niets te maken met dat ik moslim ben. Chris reageerde. Als jij je dat kan voorstellen, dan moet je ook maar terug naar Turkije.

Ik ben hier geboren, zei Sahin. Dat maakt niet meer uit tegenwoordig, mopperde Chris, jullie zwaaien toch wel met de Turkse vlag. En dan zeg ik: rot lekker op naar Turkije dan. Ga daar met de Nederlandse vlag staan zwaaien of zo. Moet je kijken wat er gebeurt. En toen zei Sahin dat het tijd werd dat Chris mee ging lopen met dat zieke clubje van Wilders.

-Met jou praat ik niet meer, bulderde Chris. En met andere moslims ook niet meer.

Ik vroeg de man die mij belde wat hij had gedaan. Hij was namelijk hun leidinggevende.

-Nog niets. Daarom bel ik, antwoordde hij.

Ik leg de casus graag aan jullie voor. Wat moet deze leidinggevende doen? Geef gerust je mening.

Bert Overbeek schreef onlangs het boek 'Diversiteit' dat inmiddels in de top 10 staat bij managementboek.nl Voor lezers van jongebazen.nl heeft hij een aanbieding. Een organisatie die 20 boeken bij hem afneemt krijgt daar een kosteloze workshop van hem bij. Aanmelden via bert_overbeek@hotmail.com De bestelling moet wel voor 6 augustus zijn gedaan. 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ruud Hol
Het is de vraag of Chris hier in zijn boosheid uit de bocht vliegt (mag niet, maar kan gebeuren), want anders lijkt me dit een schoolvoorbeeld van generalisatie, discriminatie en polarisatie. Ik hoop dat Chris inmiddels tot bezinnen is gekomen en zijn excuses heeft aangeboden. Als leidinggevende zou ik daar in ieder geval op aansturen.
L Doornbos
Geef hen beide het boek 'Geweldloze communicatie' van Marshall B. Rosenberg . Vraag hen komend weekeinde de eerste paar hoofdstukjes te lezen en ga daarna in gesprek.
Achter elke 'boze of anderszins geïrriteerde uitspraak' zit een verscholen behoefte. Voor beiden een goede zoektocht naar de eigen verscholen behoefte en die van de ander.
Norman Dragt
Het idee van L Doornbos is een leuke, maar ik vraag me af of het een werkzame is. Is iemand die boos is instaat te begrijpen wat hij leest.
Voor de leidinggevende is het denk ik belangrijk om beide partijen zo snel mogelijk weer aan tafel te krijgen, dus eigenlijk is eerst naar Bert Overbeek bellen al verloren tijd. Dat aan tafel krijgen kan overigens eerst moeten gebeuren via twee afzonderlijke gesprekken.
Een andere optie is beide heren herinneren aan alle goede tijden die ze samen gehad hebben, dat zou wel eens beter kunnen werken dan dit gevalletje botsende ego's onderzoeken en analyseren. Want zoals Ruud Hol zegt: hier hebben we een schoolvoorbeeld generalisatie, discriminatie en polarisatie.