Creativiteit; is dat nou wel nodig in organisaties?

In 2010, tijdens het succesvolle WK, belde de Telegraaf. Ze vroegen me of bondscoach Bert van Marwijk de ideale manager was. Ik vond van niet. Te weinig creatief. Zijn degelijkheid was een pluspunt, meldde ik, maar als we vastlopen dan heb je niet zoveel aan hem. Jan Schouten van Schouten en Nelissen werd in datzelfde interview ook aan het woord gelaten. Hij vond wat ik zei onzin. Een manager hoefde niet creatief te zijn.

Duidelijkheid, degelijkheid en het vermogen de kwaliteiten van mensen maximaal te benutten, was voldoende. Dat vond ik natuurlijk ook belangrijke kwaliteiten, maar ik vond het onvoldoende voor 'de ideale manager'. Twee jaar later vond ik dat ik gelijk kreeg. Dat is altijd fijn, gelijk krijgen. En ik ben niet te beroerd om dat met enig plezier uit te vergroten (-: Maar de vraag achter dit Telegraaf interview blijft boeiend. Moet een manager creatief zijn? Ik vind nog steeds van wel. En als hij het niet is, is het fijn als hij er voor open staat, zodat hij de creatievelingen in zijn team optimaal weet te benutten.

Creativiteit en innovatievermogen worden vaak genoemd als belangrijke kwaliteiten, maar in de praktijk mikken organisaties toch meer op de degelijke en gestructureerde medewerkers. Hoe zien jullie dit? Moeten managers wel of niet creatief zijn?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>