Economie verslapt? Opleidingen eruit! Of niet?

De economie verslapt. En dan gaan de opleidingen er vaak aan. Ondanks de fiscale voordelen van opleidingen. En ondanks het feit dat ontwikkeling voor jonge managers belangrijk blijft bij de keuze van een werkgever.
Hoe belangrijk is ontwikkeling eigenlijk voor bedrijven? Over het algemeen zijn bedrijven kritischer geworden bij het bestellen van trainingen en terecht. Maar ze zijn vaak te weinig op de hoogte van het aanbod. Als ervaren trainer weet ik dat er erg veel onzin en gebakken lucht wordt verkocht, zeker als er standaardmateriaal in omloop is.
Dit is vaak het geval bij ‘aanbodsgerichte' opleidingen; opleidingen waarin een bepaald thema wordt aangeboden.Bijvoorbeeld de eeuwige training ‘persoonlijke effectiviteit' waarin al jaren dezelfde vaardigheden worden getraind.
Ik raad opdrachtgevers aan voor maatwerk te gaan, en de vraag goed te overwegen. Wat heeft je organisatie nodig? Wat heeft die ene medewerker nodig om beter te presteren en het gewenste gedrag te gaan vertonen? En wordt dat dat geboden? Door grote trainingsorganisaties vaak niet. Die sturen bovendien zelden degene die de training ook uitvoert.
Als onafhankelijk adviseur (die niet per se zijn vriendjes en bekenden loopt te verkopen) heb ik voor organisaties de nodige kosten kunnen besparen, alleen maar door ze kritischer naar de vraag te laten kijken. Laat u geen rad voor ogen draaien. Daar komt het op neer. Of de economie nu goed of niet goed is, blijf wakker!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Sander
Ik ben het wel eens met wat Lucas zegt.Robert Heinlein zei het al: “There ain’t no such thing as a free lunch.” In dit geval: als je denkt via het internet graits nieuws te krijgen, dan moet je er op rekenen dat die informatie niet altijd betrouwbaar is. Het probleem is echter, dat voor lange tijd, kranten gedwongen waren om informatie graits op het internet te plaatsen, en dat heeft het niveau behoorlijk naar beneden gehaald. Voeg daar nog aan toe dat de Raad voor de Journalistiek blijkbaar een tandeloze tijger is, en je hebt de situatie zoals hij nu is.Toch denk ik, dat het grote publiek langzaam deze nadelen wel zal inzien. Ik geef een voorbeeld.Op 10 April verscheen op de website van ‘De Telegraaf’ een grote kop: ‘’, waarna het naar de sectie ‘binnenland’ verplaatst werd, met de mogelijkheid voor lezers om hierop te reageren. En veel mensen deden dat. Later wijzigde de krant het bericht, omdat het ‘ ‘ Zonder op de inhoud van het artikel in te gaan, denk ik dat veel mensen die reageerden naderhand toch wel beseften dat ze reageerden op onbetrouwbare informatie.De enige conclusie die ik hieruit kan trekken, is dat amusementswaarde (al dan niet shockerend) voor veel media in Nederland blijkbaar belangrijker is dan accurate berichtgeving. Maar eerlijk duurt het langst. Dat is altijd zo geweest.