Professionals aansturen? Dat is een kunst!

Elke, Bert en vrienden augustus 2004 007De laatste tijd kom ik steeds meer professionals en specialisten tegen die last hebben van hun leidinggevenden. Ze geven aan dat hun kennis en ervaring er niet meer toe doet, dat ze vooral worden aangesproken op hun gedrag en bovendien dat dit op een heel vage manier gaat, en zeker niet volgens de feedbackregels die ze geleerd hebben. Vaak begint het met zinnen als ‘Met alle respect, maar weet je wel hoe je overkomt?’ en ‘Ik ga het maar eens eerlijk zeggen. Je doet…’ En dan volgt er een subjectieve interpretatie van het gedrag van de specialist. Iedere waarneming ontbreekt. En als de professional het niet herkent, wordt er gezegd dat hij geen zelfreflectie heeft.

Het komt vaak voor dat deze leidinggevenden niet gehinderd worden door enige inhoudelijke kennis. Ze worden ‘gedekt’ door hun managers, die hen meestal hebben aangenomen op basis van hun vermogen om van hun hart geen moordkuil te maken. Maar is het voldoende om iemand in nogal subjectieve termen zijn gedrag te verwijten, en hem vervolgens te verwijten dat hij niet aan zelfreflectie doet als hij zich hier tegen verweert?

Er is hier dus iets anders aan de hand. Onzekerheid bijvoorbeeld. De leidinggevenden in kwestie zijn er niet toe in staat om leiding te geven aan professionals en specialisten. Zeker niet als deze inhoudsdeskundigen ook nog eens zeer goede opleidingen hebben genoten, speelt de onzekerheid op bij sommige teamleiders en managers. Die onzekerheid maken zij natuurlijk niet bespreekbaar, want kwetsbaarheid zou de ongelijkheid nog groter maken.

Faciliterend leiding geven, en randvoorwaarden scheppen waarbinnen de professionals hun meerwaarde kunnen bewijzen, dat heeft een beter effect dan mensen met gedrag om te oren slaan, waar alleen jij als leidinggevende last van hebt.

De 21e eeuw zal de eeuw van de kennis zijn, zeker voor westerse landen als Nederland. Wij kunnen ons onderscheiden door organisaties met een goed kennisniveau. Maar dan moeten onze leidinggevenden en managers wel begrijpen hoe ze om moeten gaan met de slimmeriken en mensen die zeer goed kunnen denken.

Dat vergt openheid over kwetsbaarheid en een ondersteunende stijl en het scheppen van goede randvoorwaarden. En dat dan doen en niet alleen met de mond belijden.

Bert Overbeek (www.pitchersupport.jimdo.com) is trainer, coach en MD-begeleider. Hij is gespecialiseerd in veranderingen en heeft recent veel workshops gegeven over het brein en veranderen. Ook schreef hij boeken over managementdenkers ('Goeroegetwitter') en operationele aansturing bij veranderingen ('Voer voor jonge bazen') Vrijblijvende informatie: pitcher.support@hetnet.nl

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Harry Wiggers Quality Upgrade
Professionals aansturen is inderdaad een kunst. Zoals in dit artikel te lezen is, hebben ze behoefte aan meer vrijheden om hun talenten volledig tot hun recht te laten komen. Ik ben het grotendeels mee eens. Echter, en dat valt ook niet te ontkennen, lopen sommige professionals tegen groeiweerstanden aan die ze zelf niet zien. Dat kan ook zijn op het gebied van gedrag. Dit kan iedereen overkomen. De leidinggevende incluis. Dus waarom niet in voorkomende gevallen juist hier aandacht aanbesteden.