Recensies intuitieboek Bert Overbeek 'Het Flitsbrein'

IMG_5061De reacties op het top 10 boek ‘Het Flitsbrein’ dat ik onlangs publiceerde zijn positief. Het Flitsbrein gaat over decision making, big data, intuïtie en vooral hoe de menselijke geest omgaat met ervaring en kennis. Een paar lezers vond dat ik de recensies op jongebazen moest zetten. Dat is op zichzelf altijd een beetje ijdel en onaangenaam (een soort tekstuele selfies), maar hier toch een greep. Het boek wordt ook besproken in de Quote van september, die binnenkort verschijnt.

‘Bert Overbeek heeft met Het flitsbrein een inhoudelijk goed onderbouwd verhaal over een belangwekkend managementthema geschreven: de behoefte om snel te beslissen en te handelen.’ (Hans van der Loo, Managementboek)

‘Het is een beetje de Ben Tiggelaar-methode die Bert Overbeek gebruikt voor Het Flitsbrein. De schrijver deed uitgebreid literatuuronderzoek naar de zin en onzin van intuïtie en maakte daar een boek van. Hij laat de voors en tegens zien van het beslissen op intuïtie, maar schuwt ook geen waarschuwingen voor beslissingen die enkel op data zijn gebaseerd. Dit is overigens allemaal minder droog dan het lijkt. De vele voorbeelden zorgen ervoor dat het makkelijk wegleest.’ (NRC Next)

‘Overbeek neemt zijn lezers mee langs boeiende inzichten uit de neurowetenschappen om duidelijk te maken dat ‘buikgevoel’ niet een soort mystieke ervaring is, maar herkenning. Hoe meer (levens)ervaring, des te betrouwbaarder de intuïtie.’ (Bert Peene)

‘Bert Overbeek heeft zich voor het boek eens flink verdiept in de bestaande literatuur over intuïtie. Het lezen van Het Flitsbrein levert ons – doorsnee geïnteresseerde - lezers in ieder geval de tijd op van het niet meer hoeven lezen van 20 andere boeken. Zoals die er zijn over de psychologische, neurowetenschappelijke, spirituele, kunstzinnige achtergrond over ingeving en intuïtie. Overbeek geeft een brede kijk op zaken door al deze achtergronden te duiden en respecteren. Tegelijkertijd schroomt hij niet zijn eigen visie op het thema te herzien.’ (Jeanine Dijkhuis)

‘De laatste jaren worden we overstelpt met boeken over intuïtie en de werking van ons brein. Het Flitsbrein van Bert Overbeek is in deze stroom een opvallend positieve uitschieter. Met een kritische blik naar bestseller auteurs als Gladwell, Kahnemann en Swaab biedt Overbeek een zeer toegankelijk en in de praktijk toepasbaar boek.’ (Gyuri Vergouw, schrijver)

‘Een zeer leesbaar en boeiend boek dat de samenhang tussen intuïtie en ratio helder beschrijft. Het is een aanrader voor iedere leidinggevende. De zes illusies van ons brein en de DIMO checklist geven een 'tegenwicht' aan de kracht van intuïtie. Maar zoals Bert beschrijft neemt door kennis en ervaring de kracht van intuïtie toe. Advies: schaf het boek aan, geniet van het lezen en wees bewust met intuïtieve besluitvorming.’ (Eric van Lenthe)

Organisaties en teams beter laten functioneren, dat is al 20 jaar Bert's werk. Als trainer, coach, conflictbemiddelaar of interim trainer. Dit boek is daarbij een uitstekend uitgangspunt, want het gaat over hoe mensen in de samenwerking functioneren en hoe ze omgaan met besluiten nemen. Uiteindelijk bepaalt dat het gedrag.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!