Rockband laat organisaties zien hoe het moet!

Gisterenavond was ik in Paradiso om een concert van de Amerikaanse band Eels. Hoewel Eels al jaren bestaat en prachtige en goedverkochte platen heeft verkocht zijn er nog steeds mensen die de band niet kennen. En die missen iets. Eels, geleid door Mr E, is een kwaliteits-rockband die behalve stevige dansmuziek met een rauwe stem melodieuze, creatieve nummers ten gehore brengt.

De band bestaat uit 3 gitaristen en een 2-koppige ritmesectie, waaronder een bassist. Vaak is de muziek recht-toe-recht-aan en snerpen de gitaren met elkaar mee. Maar daarvan alleen gaat een zaal niet plat. Het zijn de onverwachte wendingen in de muziek, en de humoristische performance van de bandleden die onderscheidend zijn bij deze band. En weemoedige rustige nummers, die net te snel gaan om ballad te mogen heten, zoals ‘In my dreams’.

Paradiso ging dan ook plat. En toen de mensen na het concert het laatste Eels-album ‘Wonderful Glorious’ bespraken, kwam de band –uniform gekleed in blauwe adidas-trainingspakken met dito schoenen- nog een keer terug. Een kwart van het publiek stond toen al bij de garderobes.

Het mooie van Eels is iets wat goed bij deze tijd past: authenticiteit. De band blijft trouw aan zichzelf en binnen die herkenbaarheid wordt het door Mr E’s impulsiviteit en creativiteit verrassend genoeg nooit een sleur. In de kelder van Paradiso, daar waar de bezoekers bij hun bier en wijn de ervaringen uitwisselen, sprak iemand van ‘tijdloze muziek’.

Tijdloos is een goed woord. En hoewel het handschrift van de band een onvervalste Eels-vorm heeft, klinkt er steeds iets nieuws in door. En ook oude covers van andere bands passen in de stijl van deze Amerikaanse onderzoekers. Het oude ‘Oh well (part 1)’ van Fleetwood Mac en ‘Itchytoo Park’ van de Small Faces overkwam dit en Paradiso omarmde de songs als twee hartslievelingen.

Eels straalt iets uit dat de crisis verlicht. De band is frivool, focust, is grappig, rockhard, maar bovenal authenthiek en inventief. En daarin is ze een voorbeeld voor ons. Het zoeken naar nieuwe wegen binnen de bekende patronen begint met iets geks durven doen. En dat vergt een houding, een mentaliteit. Met een lach en een basisgevoel van vrijheid en positiviteit de jungle in.

Het resulteerde in een fantastisch concert met lachende dansende mensen.

Bert Overbeek gaat deze lente en zomer  managers en trainers (tussen 35 en 55) laten reflecteren op hun werk en werkbeleving aan de hand van muziek, kunst en/of literatuur. De eigen persoonlijke voorkeur  wordt gebruikt om zich te verdiepen. Kosten 175 euro (excl BTW en verblijfskosten) Geïnteresseerd? Meld je via pitcher.support@hetnet.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>