Sneller besluiten: intuïtie gebruiken?

Herschaalde kopie van img079Er is behoefte is aan snelle besluitvorming. Daarom is het onderwerp ‘intuitie’ zo populair geworden. De tijd van de rustige analyses is voorbij. De stappenmodellen en projectstructuren die we leren op hogescholen en universiteiten verouderen. De wereld wordt een adhocratie, waarin we voortdurend worden ingehaald door nieuwe ontwikkelingen.

Is onze wereld al ingesteld op snelle besluitvorming? Wie naar ondernemers en directieleden luistert niet. Zelf zie ik in organisaties veel medewerkers die moeite hebben met over elkaar vallende reorganisaties, veranderingen en projecten.

-We maken onze projecten niet meer af, zei een medewerker onlangs. We beginnen er aan maar ik maak maar zelden mee dat we ze ook afsluiten.

Markten zijn grillig, de businesswereld gist. De gegevens van vanmiddag zijn vanavond achterhaald. Voor besluitvormers is dat bijzonder moeilijk. En dan zijn er de intuitie-goeroes, die roepen dat je 2 seconds decisions moet maken. Met succesvoorbeelden omkleed presenteren zij hun boeken. En welke CEO wil niet in die suikerspin happen?

Maar doen ze dat ook? Wat is jullie ervaring?

Bert Overbeek publiceerde 'Bert's Breinboek voor Managers en Trainers' en werkt op dit moment aan een boek over intuïtie en business. Hier vindt u een overzicht van zijn business en literaire boeken. http://www.mijnbestseller.nl/shop/index.php/catalogsearch/result/?q=bert+overbeek

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>