HRM in de lijn? (case)

IMG_1916Wie moet verantwoordelijk zijn voor personeelszaken? Organisaties geven op deze vragen verschillende antwoorden. Het mooiste is natuurlijk als de dingen direct in de lijn geregeld kunnen worden, maar dat is niet overal realistisch; niet in de laatste plaats omdat tijd een schaars goed is.  Dus zien we in grote organisaties allerlei HRM-afdelingen, die zich bezig houden met zaken als ontslag, organisatieontwikkeling, CAO-onderhandelingen en bewaking van ziekteverzuim en functievervullingsgesprekken.

Ik ken een buitenlandse directeur die de laatste jaren zijn HRM-afdeling behoorlijk  heeft gecastreerd, maar informeel heeft HRM nog bij ieder belangrijk besluit invloed. Voorheen was HRM daar zoiets als een trainer in het voetbal; eigenlijk vertegenwoordigden zij het operationele leiderschap. De formele rol is nu dienstverlenend, maar het lijnmanagement krijgt zijn HRM-verantwoordelijkheden niet goed rond. Dat vindt de directeur uiterst vervelend, ook omdat HRM hierdoor veel macht heeft. 

Directeur en HRM vinden van elkaar dat de ander er niet veel van brouwt. HRM’ers verwijten (achter de schermen) de directeur een gebrek aan toekomstvisie en hij heeft in hun optiek geen oog voor continuïteit en organisatieontwikkeling.

Het enige dat voor hen telt is resultaat op de korte termijn. Hij denkt in cijfers. Hoe het tot stand komt, dat interesseert hem niet.’

De directeur vindt juist dat HRM te weinig aan cijfers denkt. ‘Ze staan maar te analyseren langs de zijlijn en geld uit te geven aan externen die de bureaulades laten uitpuilen met lijvige rapporten. Maar helpen, ho maar.’

De directeur is niet gek. Hij denkt wel aan de lange termijn, maar heeft hier meer vertrouwen in jonge bazen, IT en in iets wat ik zou willen omschrijven met ‘eromheen organiseren’: hij denkt in doelen en als ze niet snel genoeg gerealiseerd worden regelt hij ad hoc een interimmanager of externe consultant;  mensen die hij blindelings kan vertrouwen.

Het leidt tot realisatie van de gewenste doelen, tot een interessant resultaat en in zoverre heeft hij gelijk. Wonderlijk genoeg ziet HRM zijn benaderingswijze niet als een ‘visie’ . De directeur vindt dat dom en eenzijdig. ‘Ze zijn kennelijk niet in staat om een aanpak te erkennen die afwijkt van hun romantische organisatie-idealen. Oogkleppen en betweterigheid.’

De relatie wordt er niet beter op, en dat is jammer want draagvlak van HRM is erg nodig om de personeelszaken te implementeren ‘in de lijn’. Zij dragen hun kennis onvoldoende over en in de kroeg maken zij badinerende grappen over het MT en de lijnmanagers, die ‘het niet snappen’.

Stel dat je organisatie-adviseur was: wat zou je de directeur adviseren?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Björn van Vliet
HRM en collega's kunnen wel vaker niet door een deur. HRM denkt overal een antwoord op te hebben terwijl dat ronduit onzin is. Dat is een groot probleem. Andere afdelingen hebben daar last van.

HRM ontbreekt het pas vaak echt aan een visie. Ze halen die volgens mij vaak uit boeken van zogenaamde wijze mensen. Als die mensen al wijs zijn dan weten de HRM'ers er vaak nog weinig zinnigs mee te doen. Tenminste, zo zie ik het om mij heen en zo verneem ik dat her en der van anderen.

Met alleen knippen en plakken komt een HRM afdeling nergens. Ze zijn niet betrokken bij wat ze willen implementeren, want ze weten eigenlijk niet eens waar ze nou werkelijk mee bezig zijn. Onzinnig dus.....

Het Persoonlijk Ontwikkel Plan is voor mij een goed voorbeeld. In de boeken staat wat het is, waar het voor is en voor wie het is. Maar dan komt altijd weer de meetbaarheid om de hoek kijken en de toepassing is zo algemeen dat het allesbehalve een PERSOONLIJK plan te noemen is. Daar gaat je geloofwaardigheid..........en dag persoonlijke groei.

Zorg dat HRM van toegevoegde waarde is, die potentie heeft het namelijk wel, zo naief ben ik dan wel weer. Zolang HRM niet van toegevoegde waarde is heb je er ronduit niks aan.
Willem E.A.J. Scheepers
Pro-lid
Ik krijg de indruk dat er sprake is van enige begripsverwarring. Er is op zich niets mis mee dat een afdeling of eenheid HRM wordt genoemd maar de vraag is voor mij of de werkzaamheden die zij uitvoeren toch niet P&O zijn?
Eenvoudig gezegd (en dan citeer ik deels Kluytmans P-Handboek en 'The HR Value Proposition'): P&O werk is gericht op korte termijn 'de organisatie van verrichtingen'(salaris, ziekte, ontslag e.d.); HRM is gericht op middellange termijn 'de inrichting van de organisatie' (CAO, 2nd AV, ARBO, etc.); SHRM, waarbij 'S' staat voor Strategisch, tot slot is gericht op de lange termijn 'de richting van de organisatie' (nb: hier uitgaande van het principe dat de Kennis en Kunde van medewerkers een Kapitaalgoed zijn).
Als een CEO of MT beleidsmatig de keuze uit deze 3 heeft gemaakt dan bepaalt dat de plaats van deze eenheid / afdeling in de organisatie. Waarbij SHRM functioneert op het hoogste niveau én dan ook zitting heeft in het MT; overigens, dat laatste heeft mijn voorkeur voor iedere organisatie. De vraag is alleen nog of een P&O-er ook een SHRM-er kan zijn...
Björn van Vliet
De begripsverwarring zit dus vooral in het veld zelf. Ik heb ook wat HR-grelateerde boeken thuis liggen waar best interessante dingen in staan. Vaak zijn het nogal ideaaltypische beschrijvingen van een gewenste werkelijkheid. De praktijk is vaak minder makkelijk te sturen. Het vergt veel creativiteit en volhardendheid om sowieso te begrijpen waar het om gaat en het dan ook nog passend te krijgen binnen een organisatie. Dat is de uitdaging, maar niet alle betrokkenen zien de noodzaak of ontberen bijvoorbeeld de motivatie :)

En natuurlijk kan een P&O'er SHRM'er zijn, zolang hij/zij goed is in beiden. Zo simpel is het voor mij wel. Ook zeer overzichtelijk. Ik denk dat HRM en P&O wel bij elkaar horen. Het zijn alleen verschillende taken........
René Baks
Volgens mij zit een deel van het probleem in de laatste zinnen van de twee voorgaande reacties. Kan een P&O wel een (voor mij nieuwe term) SHRM-er of een 'gewone' HRM zijn. Als operationeel leidinggevende ben ik in 80% van de gevallen opzoek naar steun voor problemen die ik in het dagelijks proces nodig heb. In de praktijk ben ik echter evenveel tijd kwijt aan het leveren van input voor verschillende 'strategische' HRM projecten. Bijvoorbeeld ontwikkeling van een MD programma voor teamleiders, project: aanpak arbeidsbeperkten, project: nieuwe ziektewet, project: inrichting HRM documentatie op intranet. Als ik hier mijn zorg over uit naar mijn management (inclusief HRM) dan komt steevast de opmerking: HRM in de lijn, dus moet je als lijn meedenken / beslissen hoe je zaken geregeld wil hebben.
Prima, maar HRM in de lijn betekend dan ook dat ik als manager kies welk project wanneer opgepakt wordt. Nu is het HRM (of SHRM) die bepaalt.
Mijn advies aan de directeur: 1 SHRM in het MT, en een P&O afdeling die de operatie helpt in de dagelijkse gang van zaken. De lijnmanagers bepalen zelf wat wanneer gedaan wordt (ondersteuning vanuit P&O). Vanuit het MT (SHRM) op hoofdlijnen neerzetten wat we als organisatie willen en via de lijn neerzetten. Beperken dus die HRM afdelingen.
Hans Waltman
Er is veel onderzoek gedaan naar de functie van HRM. Discussies over P&O of HRM of zelfs SHRM zijn niet relevant. Vier rollen zijn in de HRM-functie van belang: strategische partner, administrateur, kampioen van de medewerkers en veranderaar. Lees Ulrich's HR-Champions er eens op na. Of Petra Biemans'De professionalisering van de personeelsfunctie. Dit zijn geen boeken waar "wat aardigs in staat", maar weerslagen van gedegen onderzoek. Dus niks geen ideaaltypische beschrijvingen van een gewenste werkelijkheid, Björn.
Björn van Vliet
Ik zal ze eens openslaan :) Wat ik ermee zeg, Hans, is dat de boeken bestaan maar de werkelijkheid zich niet zo makkelijk laat schrijven.......

Ik ben even op zoek gegaan en de korte samenvatting op managementboek.nl van 'De professionalisering van de personeelsfunctie' geeft toch aan dat er wat mis is in de HR wereld:

"Dit onderzoek betreft een studie naar de rol en de positie van de personeelsfunctie binnen organisaties. Het onderzoek geeft een antwoord op de volgende vragen:

- Welk onderdeel van het takenpakket van de personeelsafdeling is belangrijk in de ogen van management en medewerkers en van de personeelsafdeling zelf?
- Welke aspecten van dienstverlening vinden managers, medewerkers en personeelsfunctionarissen belangrijk?
- Hoe staat het met de speelruimte van de personeelsfunctie in organisaties?

Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat strategische personeelsmanagementactiviteiten veel minder belangrijk worden geacht dan de vakliteratuur veronderstelt. Verder blijkt dat de beelden over de personeelsfunctie binnen organisaties sterk uiteen lopen. Over het algemeen kan men stellen dat personeelsfunctionarissen een te positief zelfbeeld hebben."

Biemans heeft een wat uitgebreid onderzoek gedaan naar iets dat vele mensen toch gewoon al wisten? Het sluit overigens prima aan op de case.

Het andere genoemde boek 'HR Champions' is in bestelling.........
Hans Waltman
Ik heb ook niet gezged dat HRM zo mooi is; wel heb ik gezegd dat er boeken bestaan die geschreven zijn vanuit empirisch onderzoek. Ze geven een juist een goed beeld van de werkelijkheid. Als je me mailt zal ik je s'vatting van Ulrich sturen.
Louis de Vries
Lid sinds 2008
Waltman heeft mi gelijk als hij de rollen van HR omschrijft. Kortweg: administratie, adviseur (verbeteren van de performance van het bedrijf en strategische partner). De admin kan zoveel mogelijk worden uitbesteed aan een derde of intern aan shared service centre. De focus moet liggen op de adviseur en strategische rol. Hierbij heeft de gemiddelde HRM-er het nadeel dat zij hun bijdrage niet in harde cijfers kunnen vertalen, in ieder geval in de taal die een CEO of CFO verstaat.Hier ligt een taak voor de CEO of CFO: vraag naar de added value in harde cijfers ("OK, we hebben een MD programma nodig, maar wat zijn de doelstellingen, hoe gaan we meten of de doelstellingen zijn bereikt, hebben we de informatie om het te meten, wat kost het, hoe verhoudt zich wat wij doen met de concurrent, etc")en een stuk in de opleiding.
Sander N.
Willem Scheepers noemt P&O 'de organisatie van verrichtingen'. Kan hij wellicht aangeven waaruit hij deze definitie verkregen heeft?

Hoe wordt volgens jullie invulling gegeven aan de termen personeelsbeleid, personeelsmanagement en HRM?
M.I. geeft personeelsbeleid de kaders aan waarbinnen de organisatie met zijn personeel omgaat. Personeelsmanagement voert het beleid uit (en kan wellicht P&O heten) en HRM is de gesprekspartner op MT niveau. Dit is echter alleen relevant als de medewerkers een strategisch goed zijn. Ofwel, als de medewerkers concurrentievoordeel opleveren..
Marjan de Ruyter
De discussie hierboven wordt door veel P+O-ers/(S)HRM-ers gevoerd, en is nu juist de discussie waar de directeur uit de case helemaal niet op zit te wachten. De vraag van Bert, waar P+O thuishoort in de organisatie, hangt helemaal af van de organisatie. Zo hoog mogelijk in die organisatie, wat mij betreft, dat wel. Om mee te kunnen denken over de manier waarop de organisatie haar doelen het beste kan bereiken. En om het bereiken van die doelen te kunnen ondersteunen. Dat is waar de P+O-afdeling in deze case de mist in gaat. De bekende 'toegevoegde waarde'-discussie is vooral een interne P+O-discussie. Mijn advies aan de directeur zou zijn: op deze manier gooi je pas echt geld over de balk. Je hebt een club P+O-ers die klagen in de gang en waar je geen gebruik van maakt. Dat kost pas goud geld! Ga aan de praat met de P+O-manager, vertel waar je met het bedrijf heen wilt, wees open over je beeld van P+O en vertel ook dat je ze wilt helpen in de 'toegevoegde waarde-discussie': als er binnen twee maanden geen P+O-plan ligt dat aantoonbaar van toegevoegde waarde is voor jouw bedrijfsvoering, overweeg je personele maatregelen of een herstructurering. Helder blijven. Niet mensen in de gangen laten klagen, zelf klagen en om afdelingen heen werken. Daarmee 'help' je ook niet.
Bert Overbeek
Auteur
Fijn dat je de discussie zo'n praktisch karakter geeft, Marjan. Het klopt. De directeur zou niet op zo'n discussie zitten te wachten.

Nu nog even een andere vraag: wat zouden jullie de HRM'ers adviseren? Even buiten het lezen van boeken...
Cathy Brouwer
Het advies dat Marjan geeft aan de directeur geldt mi ook voor de HRM'ers. In het verlengde daarvan zou ik de HRM'ers het volgende willen adviseren. Ga niet klagen en ondertussen zagen aan de poten van de directeur zijn stoel. Help je de organisatie en de relatie daarmee? Wees nieuwsgierig naar de 'beelden' en opvatingen van de directeur en kijk hoe jullie (directie en HRM) elkaar wel kunnen ondersteunen. Probeer gemeenschappelijke doelen naar boven te krijgen en gebruik die als uitgangspunt. Wees helder in naar wat je van elkaar verwacht (hier horen ook omgangsvormen bij) en wees helder in wie welke taak en verantwoordelijkheid op zich neemt. HRM moet zich realiseren dat zij een adviserende rol hebben en dat de beslissingen uiteindelijk gemaakt worden door 'de lijn' c.q. de directeur. Verschillen van mening mag. Wees duidelijk in wat het advies van HRM is en beargumenteer dit (leg het desnoods ergens vast - kort!). Leer te incasseren als de beslissing anders uitvalt dan je had gewilt (dus geen gal spuien). Kijk vervolgens hoe je hieraan kunt en wilt bijdragen (opdenken in plaats van afkraken). Maak concrete afspraken hierover en speek elkaar daarop aan. Al met al makkelijk gezegd, maar niet zo makkelijk gedaan. Maar daarin zit toch juist de uitdagend?!
O ja, nog 1 inkoppertje: hou inhoud en proces uit elkaar. Weet wanneer het gesprek eigenlijk gaat om 'hoe' iets wordt gezegd/afgesproken en wanneer het gaat om 'wat' er wordt gezegd/afgesproken.
M.A. Havelaar
Marjan geeft m.i. tot nu toe het beste advies. Als directeur zou ik het echter nog wat scherper stellen. Uitgangspunt (bestaansrecht) voor de hele organisatie is de vraag/wens van de klant. Visie, werkproces en product/dienstverlening moeten volledig hierop gericht zijn.Iedereen binnen de organisatie moet zijn bijdrage hieraan kunnen aantonen. Als dit niet mogelijk is, is er sprake van een overbodige werkzaamheid. Interne discussies over het eigen gelijk komen in een lijn gestuurde organisatie te vaak voor. Inderdaad een verspilling van tijd en geld waar de klant niets aan heeft. Het verzwakt de flexibiliteit, slagvaardigheid en concurrentie positie van het bedrijf. Iets dat in een tijdperk waarin de klant makkelijk een andere leverancier kan vinden, de continuïteit van de organisatie in gevaar kan brengen. Ik zou de directeur adviseren om zijn huidige organisatie om te buigen naar een procesgestuurde organisatie. Hierdoor wordt direct zichtbaar wat de bijdrage van alle afzonderlijke afdelingen is in het totale (werk/productie)proces en daarmee ook in het tot stand komen van het gewenste eindproduct. Hij kan hier dan beter op sturen. Tevens zou ik hem adviseren om duidelijk vast te stellen wat de core business is van zijn bedrijf. Daar moet hij zich als ondernemer/manager op concentreren; alleen daar kan hij een concurrentie voordeel mee realiseren. Alle overige werkzaamheden zouden eigenlijk geen kostbare tijd van hem/ zijn bedrijf moeten vergen (uit de agenda's schrappen!). Ik zou overwegen om deze waar nodig uit te besteden aan op dat terrein gespecialiseerde bedrijven. Als directeur kan hij dan als opdrachtgever een goede kosten-baten afweging maken. Om het besef te vergroten dat alles in het bedrijf/ de organisatie op niets anders gericht behoort te zijn dan op het bevredigen van de vraag/wens van de klant, zou ik alle lijn/ staf managers verplichten om tenminste éénmaal per week contact te hebben met een "echte" klant!
Bert Overbeek
Auteur
Ik zie in de antwoorden nog niet veel aanknopingspunten tussen de visie van de directeur en HRM in de case.
Cor Beetsma
De grond oorzaak ligt denk ik dat het afslanken van de HRM rol in het bedrijf. Het grote verschil tussen officiele en onofficiele macht van HRM op de uitvoering van het beleid is het resultaat. Geen process verandering.
Het advies daarom zou kunnen zijn dat de directeur dat bespreekbaar moet maken en de kloof te dichten door reele verantwoordelijkheden weer bij HRM te leggen.
Natuurlijk is de scorecard of andere strategie/process communicatie onmisbaar, en dat zou op MT nivo herzien moeten worden. Daarnaast VP HRM in MT, en coachende rol van adviseur voor de eerste paar maanden om de relatie HRM-directeur te verbeteren.
Björn van Vliet
HRM is een veelzeggend en nietszeggend begrip tegelijk. HRM heeft over het algemeen grote formele en ook informele invloed. Maar als ze die invloed niet goed gebruiken heeft een organisatie daar niks aan. En dat is volgens mij een van de problemen. HRM heeft een functie en taken maar vaak ontbeert het HRM aan legitimiteit. Dan moet je ervoor zorgen dat het beeld van anderen tegenover HRM verandert door (a) het wijzigen van eigen handelingen ten behoeve van de organisatie, of (b) de perceptie die andere mensen hebben manipuleren. Dat laatste is in het geval van HRM 'onmogelijk' gezien de 'slechte' naam die het inmiddels 'overal' heeft. Dan is er maar 1 keuze..........

Wat mij betreft :)
Marco
Een neuzeldiscussie. Bert, je vraagt om advies? Ik adviseer korte metten. <b>HRM eruit</b>, kennis in de lijn, extern aangedragen kennis wel te verstaan. Want de houding van HRM in dit verhaal zou mij als directeur en als 'adviseur van' zeer slecht bevallen.
Björn van Vliet
Extern aangedragen kennis? Wat is daar goed aan? Behalve dan dat het veel geld oplevert voor een zekere 'beroepsgroep'.

Zolang de kennis de juiste is maakt het toch niet uit waar het vandaan komt? Het liefst zelfs intern aangedragen; voor de geloofwaardigheid van het 'bestuur' van organisaties. Een organisatie behoort, naar mijn idee, de 'problemen' zelf op te lossen.
Bas Schenk
Bjorn, in beginsel ben ik het hier mee eens. "Hou je eigen broek op" zeiden we vroeger. Toch kan externe kennis wel eens verhelderend werken. Let op , ik zeg niet : externe eigenwijze kennis. Nee gewoon externe kennis. Het is ten ene male uitgesloten dat je alles weet. Of je nou bestuurder bent, directeur, manager of baas, maakt niet uit. Luisteren naar anderen, kennis opdoen, daar wordt je alleen maar wijzer van. Maar hoe wijs is degene die externe kennis inroept? Dat is een belangrijke vraag in mijn beleving. Veel managers en of directeuren vluchten in externe kennishebbers. Dat is niet alleen kwalijk, ook laf. Ik denk er iets genuanceerder over. Als je er wijzer van wordt, wat is daarop dan op voorhand tegen? Nee, ik denk dat het ook goed kan uitpakken met externe kennis. Overigens, moet wel van mijn hart, Nederland is het land met de meeste adviseurs! Zegt wel wat, en daarom ben ik het in beginsel met je eens. Er zit veel te veel quasi kennis onder de adviseurs.
Ik sluit af met een mopje :
Jan van Peek, een adviseur van 32 jaar oud komt bij een verkeersongeluk om het leven. Boven aangekomen zegt hij tegen de Dorpelwachter : "ik vind het niet eerlijk; ik ben 32 jaar en wordt nu al boven geroepen. Weet U , mijn buurman is 84 jaar, feest, drinkt, rookt, eet, zit achter de vroutjes aan en die mag nog gewoon blijven!" "Ach" ,zei de Dorpelwachter, "eens kijken waar de vergissing vandaan komt. U bent toch Jan van Peek?" "Ja "zei de adviseur, "wel, volgens uw declaratiestaat bent U al 94 jaar"
Björn van Vliet
Bas, ik geef ook aan dat zolang de kennis de juiste is het niet uitmaakt waar het vandaan komt. Het vergt alleen al heel wat kennis om te weten welke externe kennis je nodig zou hebben :)
Bas Schenk
je hebt gelijk!
Patrick Spits
Beste Bert,

In de paradox zit de oplossing besloten. Dat bewijst de natuur en het menselijk leven! Dus niet intern of externgericht, maar beiden. Niet HRm of ratio-gericht maar beiden.

Groeten uit Eijsden,

Patrick Spits
Marco
extern aangedragen = ZEKER niet door de huidige hrm-ers.. wat je juist wilt is HRM in de lijn. Dus kennis in de lijn. Wat is er dan mis met het inhuren van een professional?

Als je standpunt is dat het de 'beroepsgroep' alleen gaat om zakkenvullen dan wens ik je veel plezier bij het optimaliseren van het kennisniveau binnen je organisatie ;-)
Björn van Vliet
"extern aangedragen = ZEKER niet door de huidige hrm-ers" Marco, vervang in die zin HRM'ers door jouw 'professionals'en de zin is net zo onwaar. Alle huidige HRM'ers zijn knudde en de externe professionals zijn allemaal fantastisch, toon dat maar eens aan :) Generaliseren mag best maar dan moet je dat consequent doen, dus ook KRITISCH kijken naar je eigen 'vakgebied'. Van beide zijden komt meer dan genoeg onzin..........

'Kennis in de lijn'; hoe krijg je dat dan voor elkaar? Goede 'HRM' concepten moeten toch gewoon in de hele organisatie verweven zitten? In ALLE medewerkers, niet alleen bij managers en ook niet alleen bij HRM'ers.

Ik ben van mening dat een organisatie haar eigen problemen moet op kunnen lossen, dat zou mijn streven zijn, en dan zijn externe professionals niet nodig. Ten minste, niet voor zoveel geld. HRM'ers of andere medwerkers kunnen toch simpelweg hetzelfde leren als externe professionals?

Dat SOMMIGE 'externe professionals' een bestaansrecht hebben dat lijkt mij duidelijk. Maar in zulke grote getalen als tegenwoordig? Nee, dat lijkt mij niet.
René Baks
Björn, ik ga een groot deel met je mee. Zeker zinnen als: "Goede HRM concepten in de organisatie verweven" en "Een organisatie moet zijn eigen problemen oplossen". Maar er zit natuurlijk wel een limiet aan wat mensen (medewerkers en managers) kunnen beheersen. Bij mezelf in iedergeval wel. Ik weet dat ik niet in staat ben om alle aspecten van leidinggeven goed te beheersen. Ik probeer zoveel mogelijk bij te leren maar er is een limiet aan mijn kunde. Die limiet probeer ik te verleggen maar daar heb ik soms hulp bij nodig van 'externe' professionals. Bijvoorbeeld de nieuwe WIA, ik moet zeggen dat ik het erg prettig vind om hiervan uitleg te krijgen van een professional. Met hem/haar kan ik dan kijken wat voor mij de beste aanpak is.
Misschien heb ik het verkeerd maar ik krijg het gevoel dat een goede manager (en ik wil dat zijn) alles maar moet kunnen, volgens jou.
Björn van Vliet
Maar mensen met verstand van de WIA hoeven niet per definitie professional te zijn om jou op weg te helpen. In dit geval is het begrip <a HREF="http://en.wikipedia.org/wiki/Bounded_rationality" rel="nofollow">'bounded rationality'</a>, wat jij eigenlijk aangeeft, interessant. En een goede manager hoeft zeker niet alles te kunnen, maar dat moet weldegelijk het streven zijn :)
Björn van Vliet
Rene, ik wil niet in herhaling vallen maar ik moet toch even een citaat van Herbert Simon plaatsen:

"Rationality does not determine behavior. Within the area of rationality behavior is perfectly flexible and adaptable to abilities, goals and knowledge. Instead, behavior is determined by the irrational and nonrational elements that bound the area of rationality." Herbert Simon, 1945.

Daar ga ik niet niet eens proberen te ontkrachten :) En wat jij zegt sluit daar op aan.......
Cathy Brouwer
Gaat het nog over de case?
Hierbij een advies aan de directeur: formuleer eerst zelf eens van wat nou eigenlijk 'het probleem' is, waarom het een probleem is en wie het probleem heeft/hebben. Ga vervolgens daarmee in gesprek met de mensen van HRM. Vink af of jullie hierin dezelfde beelden / ervaringen / visie hebben. Bij het afspreken van oplossingen kijken wat bij HRM ligt, wat beter extern gehaald kan worden enz. Ieder zijn verantwoordelijkheid; ook HRM.

Daarnaast: Is HRM nu niet kundig? voldoen ze niet aan de verwachtingen / taakstelling? Kijk dan wat er moet gebeuren om dat in de toekomst wel zo te krijgen. Kennelijk komen ze er toe nu toe ook mee weg... wat zegt dat over de huidige leiding?!
Bert Overbeek
Auteur
Vinden jullie dat een organisatie zonder interne HRM kan?
Hugo
Heb nog nooit een organisatie meegemaakt waar in de lijn alle kennis, vaardigheden en ervaring op het gebied van HRM aanwezig zijn.
Jonge bazen kunnen nimmer jonge baas zijn als ze ook nog eens de HRM-professional moeten uithangen. Personeelswerk en leidinggeven staan per definitie op gespannen voet. Zelfs in experimenterende organisaties volgt het moment dat de HRM-expertise, desnoods extern ingehuurd, vanuit een andere koker dan van de jonge baas komt.
De vraag is gerechtvaardigd of de in het MT zetelende strategisch manager HRM wel tegelijkertijd hoofd mag zijn van de afdeling Personeel en Organisatie. Scheiding van adviserende en uitvoerende processen (salarisadministratie en dergelijke) binnen HRM is sowieso gewenst.
Verder is het afhankelijk van de groote per organisatie verschillend maar interne HRM is vrijwel altijd gewenst.
Bert Overbeek
Auteur
Interessant standpunt, Hugo. En nu maar kijken wie het met je eens zijn.
jamaal
graag zou ik meer willen weten over hrn lijnmanagers de roolen dat ze aan vullen een een wat zijn de blangerijkste werk dat ze doen een die anwoord zou ik graag in engels willen hebben.
vriedelijk dank jammal