Top 10 van slechte managementeigenschappen (case) 2011

Door: Bert Overbeek Gepubliceerd op 29 dec, 2011 in de rubriek MD-wel-en-wee, Werkvloervoer
Kennisbank onderwerpen: Leidinggeven, Leiderschap

Opleiding

Boek van de week

Eerder deze maand plaatsten wij op deze weblog een artikel over managementcitaten en de top 10 van goede managementeigenschappen. Op basis van deze artikelen vormden we een top 10 van de slechte manager. Je bent  vrij om er eigenschappen aan toe te voegen.  (Overigens: je kunt via pitcher.support@hetnet.nl gesigneerde exemplaren kopen van ‘Voer voor jonge bazen’,  het laatste boek van Bert Overbeek. Eén van de mensen die dit doet, kan een coachingssessie winnen.)

 

1.
Slechte managers (SM’s) zitten te ver weg van het proces en laten hun gezicht te weinig zien op de werkvloer.

2.
SM’s luisteren slecht en doen geen poging om medewerkers voor zich te winnen.

3.
SM’s zijn teveel met kwartaalrapportages bezig. Slechte organisaties rekenen managers niet alleen op cijfers af. Bovendien zijn SM’s teveel met hun bonussen bezig.

4.
SM’s geven gedreven specialisten niet de ruimte en scheppen geen omgeving waarin specialisten hun ideeën kwijt kunnen en medeverantwoordelijk zijn.

5.
SM’s zijn autoritair en gaan de discussie met hun mensen niet aan over de alledaagse werkproblemen. Ze doen ook vaak of alle problemen altijd op te lossen zijn.

6.
SM’s zijn niet eerlijk tegen hun medewerkers. Die weten ook meestal niet wat er van ze verwacht wordt. SM’s stralen weinig enthousiasme en empathie uit.

7.
SM’s motiveren hun mensen door middel van angst. Dan verkrampen ze en dat is slecht voor de organisatie. Je moet ze juist laten meepraten, en ze helpen in plaats van alleen maar naar hun fouten te kijken.

8.
SM’s doen niets met de weerstand van medewerkers.

9.
SM’s kunnen onervaren beginners zijn en zijn dat ook nogal eens.

10.
SM’s bewegen mensen niet tot betere prestaties en maken hun leven minder goed.

 

Bert Overbeek (pitcher.support@hetnet.nl)  is ook op twitter te vinden en wel op de account
‘Goeroetweets’. Zijn nieuwe boek ‘Voer voor jonge bazen’ kwam onlangs uit en is
net als ‘Goeroegetwitter’ bij uw boekhandel of via internetboekhandels te
bestellen. In zijn dagelijkse bestaan is hij interim manager, trainer en
personal coach (
www.pitchersupport.com)

Tags: ,

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Over Bert Overbeek en JongeBazen

Bert Overbeek, is trainer, coach, interim manager en oprichter van Jongebazen. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-eindredacteur Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken rond 2005. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren (www.pitchersupport.com). Hij is er gelukkig van geworden.

Redactie