Cultuur bestaat niet; sfeer wel!

IMAG0621Je hoort vaak de term ‘cultuur’ als het over organisaties gaat. ‘Dat bedrijf heeft een softe cultuur’ zeggen de mensen dan of juist ‘Hun cultuur is keihard’. Maar bestaat er wel zoiets als een cultuur? En wat is dat dan? Die vragen zijn tegenwoordig niet onbelangrijk want met het begrip ‘cultuur’ hangt nogal wat samen. Cultuuromslag, cultuurverandering, oude cultuur, nieuwe cultuur- u kent ze, die begrippen. Begrijpt u ze ook? Ik niet. Een bedrijf heeft geen cultuur, maar functies. Het heeft regelingen voor het personeel. En verschillende werkvelden. Informatica, P&O, sales-afdelingen, facilitaire diensten. Die afzonderlijke afdelingen hebben niet zozeer allemaal een cultuur alswel een sfeer. En die verschilt van dag tot dag.

Wat opvalt is dat de informatica-medewerker van Philips vaak meer heeft met de informatica-medewerker van Microsoft dan met zijn eigen P&O-medewerkers. Hoewel zij bij hetzelfde bedrijf werken delen zij niet hetzelfde jargon, dezelfde non-verbale of verbale uitingen, lezen zij niet dezelfde bladen, hebben zij kortom niet dezelfde cultuur.

Daarom moet je goed nadenken voordat je overgaat tot grootscheepse cultuurveranderingen. Ieder onderdeel, hoewel deel van een groter geheel, vraagt om een eigen aanpak. Sterker nog: zelfs binnen die onderdelen zijn er afzonderlijke eenheden die een specifieke benadering nodig hebben om mee te kunnen in organisatieveranderingen.

Vandaar dat ik ook denk dat het verstandig zou kunnen zijn voor directies om beleid te ontwikkelen waarbinnen afdelingen een eigen koers varen. Alles met een saus overgieten komt je ‘club’ niet ten goede. De voorbeelden zijn talloos.

Nu zou ik die voorbeelden kunnen geven. Dat is immers leuk. Dat is immers interessant. Daar is immers onderzoek naar gedaan. Het was vroeger al zo. Bij het verhaaltje moet een plaatje- weet u nog? Maar dat is misschien wel een saus die u niet plezierig vindt. Dus waarom zou ik hem opdienen?

En zo is het ook met sfeer. Wat voor u sfeer is, dat is voor uw medewerkers pijnlijk. Dat is niet leuk, maar wel vaak een feit. Toch? U wilt een gerecht dat bij u past. En zo is het voor iedereen. Vandaar ook dat een ‘eenduidige’ (monolithische) cultuur steevast weigert om aan te slaan. Niet iedereen houdt van dezelfde cultuur. U gaat wellicht voor een chateubriand. Maar uw medewerker? Die zweert bij dat fricandelletje speciaal! Of omgekeerd.

 

www.pitchersupport.jimdo.com

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>