Slecht geheugen? Slechte beoordeling!

Door: carrylemmen Gepubliceerd op 25 nov, 2008 in de rubriek Hardnekkige patronen
Kennisbank onderwerpen: Beoordelen, Leidinggeven

Opleiding

Boek van de week

Binnenkort staat het jaarlijkse beoordelingsgesprek weer voor de deur. Wie in november of december een fout maakt heeft pech gehad. Zelfs al heb je het hele jaar hard gewerkt en goed gepresteerd. Het geheugen van de gemiddelde baas gaat helaas niet verder terug dan de laatste paar maanden. Recente fouten worden hierdoor enorm uitvergroot en zijn bepalend voor de beoordeling. Zeker als het een voorval betreft waar de baas zelf gedoe mee heeft gehad of erop is ‘afgerekend’. De arme man of vrouw kan hier niets aan doen, nee hij of zij doet dit heus niet bewust. Het is gewoon een menselijk gegeven: iets wat nog vers in het geheugen zit en op een negatieve manier is blijven hangen weegt nu eenmaal zwaarder dan alle goede resultaten van de rest van het jaar. Deze worden eerder als vanzelfsprekend beschouwd, zijn daardoor niet echt opgevallen en blijven dus al zeker niet lang hangen. Jammer, maar ja, de baas is ook maar een mens…

Met een beetje pech heb jij zelf al die goede punten ook niet meer paraat. Dan ga je  nog in die mindere beoordeling mee ook. Heb je daar het hele jaar zo je best voor gedaan?

Mijn advies is dan ook om voor je beoordeling voor jezelf na te gaan welke goede resultaten en prestaties je hebt laten zien gedurende het gehele jaar. Te voorzichtig zijn hoeft niet. Wees trots op wat je het hele jaar bereikt hebt, alle maanden tellen mee. Er is niets op tegen om het selectieve geheugen van je baas op te frissen. Succes!

Tags: , , , , , , ,

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Over Bert Overbeek en JongeBazen

Bert Overbeek, is trainer, coach, interim manager en oprichter van Jongebazen. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-eindredacteur Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken rond 2005. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren (www.pitchersupport.com). Hij is er gelukkig van geworden.

Redactie