Training, e learning, coaching en de toekomst

IMG_3138Trainingen staan al heel wat jaren onder druk. Coaching on the job zou beter zijn, e-learning is de tool van de toekomst (ook bij skills) en training is teveel een ‘laboratorium’-dingetje: wat je in een conferentieoord of trainingscentrum leert, is moeilijk te vertalen naar de praktijk. Hele boeken zijn er over volgeschreven, met name in de tijd dat organisaties te pas en te onpas trainingen bestelden. Was er een probleem, dan kwam er een training en dan was het klaar.

Toch blijven bedrijven trainingen bestellen. Ik heb het als trainer en personal coach zelf al jaren druk, heb vrijwel niets van de crisis gemerkt en zie ook de effecten van trainingen. Ik weet wel dat dat volgens onderzoek voor een groot deel aan de trainer ligt, maar daarmee doen we het fenomeen training te kort.

Training en coaching leent zich er uitstekend voor om gedrag te oefenen (met of zonder acteur) dat je in de dagelijkse praktijk niet gemakkelijk kunt oefenen in de praktijk. Ook niet ‘on the job’ en zeker niet via e-learning, want je krijgt geen feedback via e-learning. IT is leuk, en ‘nieuw’ is dat ook, maar het effect dat ik na trainingen terug hoor van deelnemers, trainees en ‘coachees’ (gruwelijk woord) is erg positief.

De rust van een conferentieoord of trainingsruimte geeft mogelijkheden die de werkplek niet heeft. Coaching on the job kan een heel mooi instrument zijn, maar het is ook kwetsbaar. Ook over coaching on the job (ik heb er veel ervaring mee) moet goed nagedacht worden. Ik vind de combi van training in een ruimte en vervolgens coaching on the job bijzonder prettig en praktisch.

Wat ‘weg van de werkplek’, een training, coaching of een workshop ook kan doen, is nieuwe dingen leren, mensen laten nadenken en laten reflecteren. Dat gaat daar vaak veel beter dan op de werkplek, waar de dagelijkse waan en praktische plichten roepen. Steeds zal je goed moeten nadenken over wat je doet in trainingen.

Zeker met de aanvulling van sociale media en mail kan een training bijzonder veel opleveren. Een goede trainer is niet alleen maar bezig met de positieve evaluatie aan het einde van een werkdag.

Integendeel; trainers die dat doen (omdat er opdrachtgevers zijn die daar overmatig veel waarde aan hechten) krijgen vaak minder uit de deelnemers, dan ervaren en deskundige trainers die de confrontatie op de afgesproken gedrags- en organisatiedoelen aangaan, zowel in positieve zin (complimenten) als in kritische zin (feedback op aandachtspunten).

Wat je wel moet doen, is goed met elkaar bespreken wat precies die doelen zijn. En niet voor elk probleem een traininkje organiseren. Maar de waarde van ICT en e-learning overschatten, daar moet je erg mee oppassen. De grote goeroe van de automatisering en robotisering, Andrew Mc Afee, zegt dat menselijke skills de komende decennia uitermate belangrijk zijn.

Aan die skills besteden universiteiten volgens de talloze studenten die ik spreek en volgens Mc Afee veel te weinig aandacht. Men focust zich op ICT en op Finance, maar we moeten juist beter worden in dat waar we ons ten opzichte van robots en computers in onderscheiden.

Trainingen verdiepen onze kwaliteiten op het gebied van vaardigheden, houding en kennis, die in een trainingssituatie onmiddellijk kunnen worden omgezet in praktische oefening. Voor de transfer naar de werkvloer en de borging van het geleerde moet natuurlijk wel aandacht zijn.

Mijn conclusie: laten we bij onze vernieuwingsdrift de goede dingen niet weggooien, en de traditionele trainingen in ere herstellen, maar laten we er goed over nadenken wat het juiste middel is om een bepaald doel te bereiken.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Wendy Rundberg
In je stuk heb je het nauwelijks over E-learning. Het enige wat je erover schrijft is dat je er geen feedback krijgt en dus minder geschikt is. Dit is onwaar. Er zijn erg veel online trainingen waarbij de persoonlijke feedback centraal staat. Wij hebben dat in al onze programma's: videofeedback van een persoonlijke coach. Onze deelnemers beweren dat dat juist het sterke punt is aangezien wij op onze wijze "micro-feedback" kunnen geven. Hele gerichte, gedetailleerde feedback. Omdat het op video is kunnen de deelnemers het filmpje oneindig vaak terug kijken. Groot voordeel tov een eenmalige training. Kijk gerust eens rond op xxx. Er gaat een geheel nieuwe presentatie wereld voor je open! :)
Diederik Steeman
Lid sinds 2019
Dag Wendy, jezelf op film terugzien kan wel degelijk bij training. Dat is dus niets nieuws. Het effect van de ervaring 'live' is echter veel krachtiger dan via het terugkijken van de film. En daar heb ik nu al 20 jaar erg goede feedback over gehoord. Ik heb het wel degelijk ook een tijd gedaan, e-learning, dus wat je schrijft is voor mij niet nieuw. Maar ik vind het effect minder sterk.
Het heeft wel een paar voordelen, hoor. En het is een aardig hulpmiddel, maar het vervangt de training niet, in weerwil van de ambitie en aanspraken die e learning daarop zo graag maakt. Ik zie het meer als een aanvulling.
Verder heb ik de reclame voor je bedrijf er uit gehaald.