Hoe een volksjongen topadviseur werd (Recensie over hands-on boek van Bas Schenk)

Wie wil   veranderen, kan zich natuurlijk tot de grote Amerikanen wenden. Mensen als  Kotter of Covey. Die reiken modellen aan waarmee je de praktijk van het   implementeren iets kunt vergemakkelijken. Maar soms kan je beter naar het   verhaal luisteren van iemand die het allemaal al tientallen malen heeft   meegemaakt, en toch gedreven is gebleven. Zo iemand is Bas Schenk. Hij schreef  het boek ‘Groothandel, hou de koers in de greep!’

Bas   Schenk heeft 45 jaar ervaring als organisatieadviseur en interim manager. Hij   is 65 jaar en zijn CV liegt er niet om. Schenk is een Rotterdamse volksjongen,   die het ver geschopt heeft en multinationals, groothandels en bloemenveilingen   van praktische adviezen heeft voorzien. Een echte praktijkman  dus.

Hoewel   hij nog volop actief is, wil hij graag zijn kennis delen met jongere managers.   En als je 65 bent, zijn dat er veel. Schenk deelt zijn ervaringen op een   bijzondere manier. Hij schreef geen saai en hoogdravend boek met lange   notenapparaten, maar een intererssant verhaal met leerzame details. Omdat het   uit zijn eigen praktijkervaring is geschreven, krijg je als lezer een goed   beeld van de dingen die spelen bij belangrijke beslissingen in   organisaties.

Het   verhaal begint met een tochtje op het Victoriameer, en vervolgens krijg je 186   pagina’s werkervaring. En daarna ben je een stuk wijzer geworden. Want Schenk   onderscheidt zich door zijn practical   approach. Geen ingewikkelde theorieën, al lees je tussen de regels door   dat hij daar er de nodige van kent, maar de intelligente hands on- eenvoud van een man die het   menselijke weet te combineren met het procesmatige.

Hij doet  niet chique, zou dat kunnen doen op basis van zijn CV, maar blijft met de   voeten op de grond: ‘Als de persoonlijke eigenschappen goed zijn, dan komt de   prestatie vanzelf. Je moet een team hebben van medewerkers met goede   persoonlijke eigenschappen.’ De mens staat centraal in dit verhaal, maar en passant krijg je een grote hoeveelheid   informatie over hoe je praktisch naar een proces kan kijken.

Aan dit   soort boeken van ervaren mensen is een grote behoefte. Om onze organisaties   optimaal te laten draaien, hebben we verfrissende inzichten nodig, en het   aardige van de autodidact Schenk is dat hij een andere visie brengt, dan de   gangbare visies in het bedrijfsleven. Je kunt zijn boek bestellen via   basschenk@planet.nl

'Groothandel, hou de koers in de greep', Bas Schenk, Uitgeverij Pumbo, € 19,95

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)