Overleeft je winkel de digitale revolutie?

Overal hoor je erover. De digitale revolutie. Maar wat brengt die nu eigenlijk? Veel, als je deskundigen moet geloven. Luister maar eens.  Mensen kunnen in toenemende mate met 3D printers van alles zelf maken. Stoelen, vazen, objecten, vazen en ga zo maar door. Met de 4D printer kunnen we gebouwen maken in de openbare ruimte. Wat gaat dat betekenen voor winkels die al die spullen verkopen?

Boeken en CD’s hebben een geweldige tik gekregen door Spotify, iTunes en e-books. Robots zoals Atlas doen magazijnwerk en vullen vakken, cassieres verdwijnen door digitale kassa’s, bestellingen in restaurants worden opgenomen met behulp van tablets en in Herbin (China) door robots aan je tafel gebracht…Pasruimtes kunnen weg door spiegels waarin je met behulp van augmented reality de hele collectie virtueel kunt passen. Kappers maken van dezelfde techniek gebruik om kapsels te laten bekijken die de klant kan laten aanmeten.

Je kunt in meubelzaken straks zien hoe die bank of stoel (die je dus zelf kunt printen) in je huis staat. Makelaars en accountants kunnen al vervangen worden door algoritmen. Big data zorgen ervoor dat klanten vaak beter beslagen ten ijs komen dan de winkelier.

Is dit een bedreiging voor de winkel die mee wil in de toekomst? Nee. Dat hoeft niet. Je moet je alleen goed verdiepen in je meerwaarde. Is het straks leuker om thuis, of bij een winkel uit te zoeken wat je wilt kopen? Daar kun je als ondernemer wel iets aan doen. Zorg dat je de klant een slag voor blijft en een uitstekende informatiebron bent.

In de food kan je samenwerken met andere winkels en maaltijden produceren die restaurants naar de kroon steken. Maak coffee corners en zorg voor een prettige en groene omgeving. In Bejing, Parijs en San Fransisco zijn boekhandels al volgens dit principe ingericht. Wat die boekhandels betreft: er worden boeken verkocht met plaatjes die je via je mobiel kan laten bewegen en veranderen.

Omarm de nieuwe technieken. Er zijn supermarkten waarvan je de producten kan laten scannen door je smartphone of tablet. Dan zie je het aantal calorieen, het vet- of koolhydratengehalte, allergieinformatie, etcetera. Ook kun je filmpjes bekijken over het product. Supermarkten zullen mogelijk plekken worden waar mensen langer zullen blijven hangen, waarvoor ook faciliteiten zullen worden gemaakt.

Denken de deskundigen. Of het allemaal zo ver zal komen hangt echter af van de consument. Als de klant liever alles bij het oude laat, zal de nieuwe techniek de boel minder veranderen dan nu wordt gedacht. Het kan namelijk heel goed dat offline shoppen uiteindelijk belangrijk blijft, omdat mensen sociale dieren zijn en graag ‘live’ shoppen.

In dit opzicht is het interessant dat de cross channel retail het zo goed doet. Wat je ziet is dat klanten niet per se online willen kopen. De online omzetten zijn nog steeds uitstekend, maar je ziet toch dat mensen graag naar de winkel gaan om daar te kopen wat ze nodig hebben.

Wel hebben ze dan al veel informatie. Via hun vrienden, sociale media, vloggers of bloggers of eigen onderzoek. Men noemt dit de online beleving. Daar wil je straks deel van uitmaken als verkoper. Winkeliers dienen meer in te spelen op die beleving van hun klanten, en via big data die klanten tot op de draad te kennen. Maar don’t be afraid: wie het omarmt, gaat er veel plezier aan beleven. Gewoon met je tijd meegaan. En geloof me: digitale en papieren vakbladen blijven volgen, dan komt dat goed.

Bert Overbeek, management trainer en executive coach, schreef een aantal managementboek top 10 boeken, waaronder het in 2017 verschenen ‘Diversiteit’. Hij houdt (naast het reguliere trainings- en coachingsportfolio) onderhoudende en positief gewaardeerde workshops over het brein, de diversiteit en/of de toekomst. Informatie via pitcher.support@hetnet.nl (Website: www.pitchersupport.jimdo.com)

 

Links: —

https://www.youtube.com/watch?v=7cvljddoCh0

—https://www.youtube.com/watch?v=UQcJSZPpNhA

—http://fortune.com/2017/09/21/augmented-reality-3-industries/

—https://www.youtube.com/watch?v=F-3qC4q8toU

—https://www.youtube.com/watch?v=R54lZDItpzs

—http://www.ground3d.nl/over-3d-printen/wat-kun-je-3d-printen/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *