Focus? Pas op!

Als we ergens op gefocust zijn, zien we belangrijke dingen over het hoofd of zelfs helemaal niet. Ditzelfde geldt voor dingen waarnaar we niet op zoek zijn. Die merken we domweg niet op. Maar we denken ondertussen wel dat we ze opmerken. Dit fenomeen heeft de naam ‘aandachtsillusie’ gekregenDenk bij deze illusie aan het motorongeluk dat iemand kreeg omdat de automobilist mobiel belde. De automobilist gaf toe dat hij de motorrijder niet opmerkte. Terwijl hij voor zijn neus reed zag hij hem niet. Chabris en Simons laten meer voorbeelden zien waarbij we dingen niet zien terwijl ze voor onze neus plaatsvinden. Ondertussen geven we in onderzoeken aan dat we zeker weten dat we ze wel zouden opmerken.

Bij de ontwikkeling van producten zie je dit alles ook optreden. Jouw bedrijf is bezig met een product, bijvoorbeeld een aanpassing in de techniek. Je bent zo gefocust op dit product dat je niet merkt wat er bij de concurrent gebeurt. Die ontwikkelt een nieuw product dat beter ligt in de markt. Het maakt het product waarmee je bezig bent in feite overbodig. Maar je bent met je aandacht zo gericht op je eigen product dat je het niet merkt. En als je het zou merken, zou je het niet geloven. Je blijft namelijk geloven dat het de markt zal veroveren. Tegen de tijd dat je het in de markt zet, is het idee al volkomen verouderd. Dit is het schrikbeeld van iedere ondernemer, maar het komt regelmatig voor.

Als we onze aandacht ergens op hebben gericht, zien we een boel dingen over het hoofd. En als we onze aandacht ergens niet op hebben gericht zien we ook dingen over het hoofd. Maar daar zijn we ons ondertussen niet van bewust. Ons brein ‘fopt’ ons hier. Dat doet net of het allemaal in orde is, dat je niets mist.

Je kunt je voorstellen dat dat in business bijzonder lastig is. En ik ben op zoek naar leuke voorbeelden hiervan. Wat kom jij in jouw werksituatie tegen aan dit soort dingen?

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>