POP wordt flop

 Onlangs gaf ik een training geven over zelfmanagement. Het is dan altijd spannend of deelnemers wel aan het managen van de eigen groei willen werken of dat ze gestuurd zijn door een baas. Of dat ze nu eenmaal deze training op hun opleidingslijst afgevinkt moeten hebben. Gelukkig trof ik een groep van zeven gemotiveerde mensen die met heel andere problemen bleken te worstelen dan werken aan het uitvoeren van hun POP en zelfontwikkeling. Die goede wil was er absoluut!Sneu genoeg komen de deelnemers die bij deze organisatie werken aan van alles toe behalve aan eigen groei en ontwikkeling. Door reorganisatie, veranderde werkprocessen en het afvloeien van medewerkers is de workload zodanig groot, dat er stelselmatig wordt overgewerkt. Ze zijn aan het overleven. De verwachting die bij hen op het bord gelegd is, ziet er ongeveer als volgt uit:

  • zorg ervoor dat alle klantdossiers op orde zijn voor eind 2009,
  • zorg ervoor dat in het klantvolgsysteem voor midden december de nodige informatie is aangevuld in verband met de komende audit,
  • zorg ervoor dat klanten telefonisch op de hoogte worden gesteld van het verdwijnen van een dienst (levert klachten op) en de invoering van een andere dienst per 1 december en jij bent verantwoordelijk voor het op peil houden van de klanttevredenheid,
  • zorg ervoor dat jij je gewone werk kwalitatief en kwantitatief goed blijft uitvoeren,
  • zorg ervoor dat jij de doelen, zoals wij (leidingevende en werknemer) die opgesteld hebben in jouw POP, gehaald worden!

De enige manier om alle werkzaamheden uit te voeren is structureel overwerken. Tien procent van de huidige bezetting verdwijnt binnen een jaar in verband met de reorganisatie. Wanneer iemand het in zijn hoofd haald om te klagen over de hoeveelheid werk, wordt gesteld dat je ongeschikt bent en de kans op een exit binnen een paar maanden is groot. Er zijn al mensen verdwenen die deze discussie aangingen. De angst zit er goed in bij de achterblijvers.  Een paar maanden geleden werden mensen nog gecoacht om hun te begeleiden bij het halen van hun ambities. Daar is nu geen tijd meer voor. Creatief meedenken over hoe de berg werk constructief weggewerkt kan worden, wordt niet op prijs gesteld. Iedereen moet zich verplicht bezighouden met het eigen klantenbestand.

Het is evident dat deze organisatie door een zure appel heen moet en de eigen huishouding op orde moet krijgen om straks weer optimaal te functioneren. Het is begrijpelijk dat een organisatie dan tijdelijk meer intern dan extern gericht is. Dat goede ideeën van medewerkers zonder argumentatie aan de kant geschoven worden, is een eersteklas misser. Evenals de verwachting dat medewerkers onder deze werkdruk toekomen aan het halen van hun POP; dat is vragen om een flop.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>