Top 10 van goede managementeigenschappen

Op 26 december plaatsten wij op deze weblog een artikel over managementcitaten. Op basis van deze managementcitaten maken we een top 10 van eigenschappen van de goede manager. Om over na te denken in de kerstvakantie. Dan hebben jullie een beetje een kader.

(Overigens: je kunt via pitcher.support@hetnet.nl gesigneerde exemplaren kopen van 'Voer voor jonge bazen',  het laatste boek van Bert Overbeek. Eén van de mensen die dit doet, kan een coachingssessie winnen.)

 

 

1.
Managers zitten te ver weg van het proces. Ze moeten dichtbij de uitvoering zitten en hun gezicht  laten zien op de werkvloer, anders weten ze niet wat er gebeurt.

2.
Managers moeten goed luisteren en hun medewerkers voor zich zien te winnen.

3.
Managers zijn teveel met kwartaalrapportages bezig. Het gaat niet alleen om die rapportages maar om de kwaliteit van het werk. Bedrijven moeten managers niet alleen op cijfers afrekenen. En managers moeten bovendien niet teveel met hun bonussen bezig zijn.

4.
Managers moeten gedreven specialisten de ruimte geven en een omgeving scheppen waarin ze hun ideeën kwijt kunnen en medeverantwoordelijk zijn.

5.
Managers moeten niet te autoritair zijn, maar de discussie met hun mensen aangaan over de alledaagse werkproblemen. Daarbij hoeven zij niet altijd de oplossing in huis te hebben, maar goed kunnen omgaan met problemen, ook als die niet op te lossen zijn.

6.
Managers moeten eerlijk zijn tegen hun mensen , ook als iets minder leuk is. Medewerkers moeten weten wat er van ze wordt verwacht. Ze presteren beter als hun manager empathisch is en enthousiasme uitstraalt.

7.
Managers moeten hun medewerkers niet met angst motiveren. Dan verkrampen ze en dat is slecht voor de organisatie. Je moet ze juist laten meepraten, en ze helpen in plaats van alleen maar naar hun fouten te kijken.

8.
Managers zijn er om afdelingen en organisaties te helpen om iets gedaan te krijgen. Ze zijn afhankelijk van anderen. We citeren Rosabeth Moss Kanter nog maar een keer. ‘Mensen hebben weerstand tegen veranderingen en daar hebben ze goede redenen voor. Luister dus goed naar ze, erken de weerstand en vier haar.’

9.
Managers moeten geen beginners zijn,  omdat ze tegenwoordig superman moeten zijn. Daar heb je ervaring voor nodig.

10.
Managers moeten medewerkers op werkprocessen, resultaat, kennis of normen sturen en niet alleen op cijfers. De meerwaarde van managers zit in de manier waarop hij zijn mensen tot betere prestaties beweegt. En (volgens Semmler) in dat ze hun medewerkers een beter leven geven.

(Bert Overbeek (www.pitchersupport.com)  is ook op twitter te vinden en wel op de account 'Goeroetweets'. Zijn nieuwe boek 'Voer voor jonge bazen' is bij www.managementboek.nl in de top 100 binnengekomen en daar te koop. In zijn dagelijkse bestaan is hij interim manager, trainer en personal coach)

(Voor de liefhebbers publiceert Bert momenteel zijn hollandse roman in delen op http://egobert.wordpress.com/2011/12/28/koude-oorlog-een-hollands-verhaal/)

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

G.R.A. Apol
Lid sinds 2023
Managers moeten in staat zijn om signalen op te vangen die aangeven dat er wrijving is “op de werkvloer” en daarop onmiddellijk kunnen inspelen. Een snelle en effectieve aanpak van arbeidsconflicten bespaart veel ellende.