Bert Overbeek

Bert Overbeek

Sinds 1995 mag ik werken in het organisatie-opleidingsvak. Als trainer, mediator, teambuilder, coach, trainings- en cursus-ontwikkelaar, MD-coach, academieleider en interim-directeur in het onderwijs. Daarnaast onderhoud ik sinds 2006 een weblog, een link van Managementsite.nl: jongebazen.nl Tenslotte schreef ik boeken, waarvan een paar top 10'ers. Ik zag meer dan 60 organisaties van binnen, waaronder Heineken, Flora Holland, Lufthansa, de NS, de ANWB, LTO, RTL, het Openbaar Ministerie, de Raad van Kinderbescherming en KLM, en ben deze organisaties hier dankbaar voor.
Mijn doel was kennisdeling, het volgen van trends in het management- en trainingsvak en de kritische noot bij hypes en memes. Mijn blog schreef vijf jaar voor de hype al over het brein bij ontwikkeling. Ik mocht in de krant en bij BNR mijn mening geven. En dit zou platte opschepperij zijn geweest als het niet een doel had gediend: mijn eigen kleine bijdrage aan verbetering van kennis en samenleving.
Ik ben happy, want volledig op mijn plaats gevallen, en heb het gevoel echt iets te kunnen betekenen. En dat maakt werk fijn. Ik schrijf dit om dat dit volgens mij de beste tip is die je kan geven: vind je meerwaarde, en everybody's happy. En laat anderen meeprofiteren van wat je kan en weet. Succes! (bert_overbeek@hotmail.com)

Berichten van Bert Overbeek

De organisatietoekomst is aan blije meisjes (en jongens)

Duurzaamheid, diversiteit en aantrekkelijkheid zijn drie belangrijke kenmerken van de organisatie van de toekomst. Een toekomst die ook nog eens gevormd zal gaan worden door algoritmes en robots. Dat vraagt nogal wat van ondernemers, leiders en managers. Mede hierom schreef ik in 2020 een soort reisgids voor het leiderschap van de toekomst, ‘De schakelaar’ (https://futurouitgevers.nl/auteurs/bert-overbeek/)

Slimme ondernemers hebben door, dat juist het menselijk aspect niet verwaarloosd kan worden in een digitale toekomst. Veel bedrijven concentreren zich op die digitalisering, maar IT-goeroes zeggen dat juist de menselijke component niet vergeten mag worden. Zelf maakte ik onlangs mee hoe kil bijvoorbeeld ABN AMRO reageert, als je rekening wordt geplunderd. Zo’n organisatie vergeet tijdens deze digitale revolutie te communiceren en daarvan zie je de weerspiegeling in de media. Hoezo reputatiemanagement?

Hoe ego ontstaat en vergaat (allegorie)

Een wat langer verhaal over hoe ego/superego ontstaat en vergaat. Ga er rustig voor zitten…het is gisteren geschreven en moet nog herschreven, maar ik wilde het je niet onthouden. Met fouten en al…. En nou en of dit betrekking heeft op jou in je business. Het aardige is dat je de link na dit verhaal zelf kunt leggen.
‘Aroem was een verdrietig mens. Hij groeide op in een groot gezin, waarin veel ruzie was en Aroem leed daaronder. Hij had een hekel aan conflicten, en zag de pijn die ze opriepen in zijn vader en moeder en broers en zussen, van wie hij veel hield. Maar niemand van hen zag zijn pijn en niemand interesseerde zich voor zijn liefde. In dit gezin uitte men geen zachtheid.

Het verrassend moderne leiderschap van Jezus van Nazareth

 

Wie goed leiderschap nastreeft in zijn leven, kan veel leren van de groten uit de geschiedenis. Mede hierom schreef ik het boek over de historische Jezus, ‘De moed van Jesjoea’. Het kwam onlangs uit en het is toegankelijk voor iedereen die iets met leiderschap heeft.  Gelovig of niet gelovig maakt niet uit, want het gaat om de historische Jesjoea. Wie was die man destijds en wat kenmerkte zijn leiderschap? In ieder geval zijn ontwikkelingsgerichte instelling, zijn veranderingsbereidheid en zijn moed. Daarover een fragment.

‘Er is alle reden om aan te nemen, dat de discussies die Jesjoea had met de gevestigde geestelijkheid hem beroemd in de regio maakte, zoals ook Jochanan de Doper beroemd was. Mattheüs laat zien, dat die beroemdheid toenam naar mate de jaren vorderden. De opbouw is dat hij eerst discipelen selecteert, dat hij dan zijn boodschap begint te vertellen rondom het Meer van Galilea, waardoor er een schare fans ontstaat daar, dat hij daarna door Galilea ‘toert’, en af en toe moet uitwijken vanwege het feit dat hij anders niet alleen kan zijn, of dat de tetrarch Herodes of de Farizeeën het op zijn leven voorzien hebben.

Als je leider of manager een narcist is…

Narcisten zijn mensen, die in hun jeugd af hebben geleerd om zichzelf te zijn. Ze zijn gekleineerd, genegeerd of verwaarloosd en leerden truukjes om de aandacht te krijgen, die ieder mens nodig heeft, want uiteindelijk is homo sapiens als een plant die naar de zon toe wil groeien en die goed gedijt op aandacht. Omdat narcisten als kind te weinig licht en water hebben gekregen, gaan ze dat later van hun omgeving eisen. Soms openlijk, soms sneaky, maar altijd dwingend.

Daarvoor ontwikkelen ze in hun leven een uitgebreide gereedschapskist. Hierin zitten tools als charme, kameleoneigenschappen, maar ook meedogenloosheid en kilheid ten opzichte van anderen. Deze laatste twee eigenschappen hebben te maken met de manier waarop narcisten door hun gewonde staat-van-zijn de ander zien: als een leverancier van aandacht. Als iemand, die dat wat hij of zij tekort is gekomen, moet leveren.

Heb jij ook altijd gelijk? Dan weet je zeker dat je het niet hebt

Nu kunnen wij, leden van de weerspannige homo sapiens stam, andere mensen wel wappies noemen, maar ondertussen overschatten wij onszelf nogal. En ja, dat is onderzocht. Niet één keer, niet tien keer, niet honderd keer, maar duizenden keren. Mensen vergissen zich wanhopig vaak. En dat wordt niet minder als ze denken dat ze ‘de’ waarheid kennen. Want we snappen er geen pepernoot van.

Een willekeurig voorbeeld.

‘Mijn buikgevoel en intuïtie vertellen me alles’, zei een mooie vrouw me onlangs, ‘en ze zijn altijd waar’.

Ik knikte bevestigend, omdat ik bij schoonheid soms zo in beslag wordt genomen door wat ik zie, dat mijn reactievermogen verandert in een kom met water verdunde pudding. Ondertussen was ik het met haar oneens, want er is simpelweg geen pratend buikgevoel. Gevoel en gedachten zitten in de hersenen. Het kan vóelbaar zijn in je buik of in de hartstreek, maar het wordt in je hersenen geproduceerd en daarna razendsnel door je lichaam heen gejakkerd. Dit gebeurt via allerlei chemische en elektrische processen die je pas een beetje leert begrijpen na wat verdieping in de biologie, psychologie en natuur- en scheikunde.

Luisteren is niet makkelijk als je een hoofd vol weetjes hebt…

Wie het voornemen heeft om zijn hoofd vol te stoppen met kennis en informatie moet weten dat je daar slechter van gaat luisteren. Dat weet ik niet door het een of andere wetenschappelijke onderzoek, maar door eigen ervaring. Ik zeg ook niet dat dat voor iedereen geldt, ben je mal, ik ben er allang achter dat mensen totaal anders kunnen zijn dan ik. En dan niet een beetje anders qua cultuur, maar ook qua beleving en persoonlijkheid.
Zo ken ik mensen die een aanval van hyperventilatie krijgen als er vlekken op hun keukenvloer komen; iets waar ik totaal geen last van heb. Integendeel, zie ik wat kookresten liggen, dan gooi ik er gerust wat koffie bij of strooi er wat havermout overheen. Maar er zijn ook weer dingen waar ik stress van krijg, waar anderen volkomen rustig onder blijven. Zoals printers die niet werken, precies op het moment dat je iets belangrijks wilt uitdraaien. Of mensen van klantenservicediensten die de mantra herhalen, die ze van hun organisaties ingefluisterd hebben gekregen om jouw probleem te overschreeuwen.

Gezondheidszorg is belangrijk, maar onze vrijheden ook

Ik ben tegen het ‘corona toegangsbewijs’ en vind het nodig om dat hier op te schrijven. In mijn netwerk zitten zowel felle voorstanders van het beleid als tegenstanders. Ik heb naar beide kanten goed geluisterd en probeer dat ook zonder vooroordeel te doen.
Ik heb vrienden die de barricades op willen en die bij iedere posting over Covid heel zeker weten dat alle media en overheidsmaatregelen voortkomen uit een dieper plan om ons van onze vrijheden te beroven. Ik heb ook vrienden, die dat de grootst mogelijke onzin vinden, die echt ook heel goed en kritisch kunnen nadenken en die het beleid met evenveel passie en heftigheid verdedigen.
Ik zal mijn opvatting nog eens redelijk opschrijven, want ik ben geen fanaticus en hou van een evenwichtige benadering. Dat er een virus is, daarover bestaat geen twijfel. En dat het een gemeen virus is is ook wel duidelijk.

Learning & development in de tijd van Jesjoea van Nazareth

P.E.R.S.B.E.R.I.C.H.T. 

Boek: De moed van Jesjoea (Over een man die het verdient om beter begrepen te worden)

Wat is eigenlijk het ware verhaal over Jezus van Nazareth? De meeste mensen zien Jezus, ofwel Jesjoea, als een eenvoudige timmermanszoon. Een man uit een eenvoudig milieu, die niet gestudeerd had. De Doornse schrijver Bert Overbeek, die overigens zelf nooit kerkelijk is geweest, heeft al ruim veertig jaar bijzondere interesse in de persoon Jesjoea, vooral vanuit zijn beroep als leiderschapstrainer en -coach. 

Om de man uit Nazareth beter te leren begrijpen, dook Bert diep in de historie. De bevindingen van Overbeeks onderzoek, zijn te lezen in ‘De Moed van Jesjoea’ dat deze week gepubliceerd is. In het boek gaat Overbeek terug in de tijd en naar wie de persoon Jezus ècht was. Misschien wel verrassend anders dan de meesten denken. Overbeek hoopt met zijn boek de mythevorming en misvormingen van de geschiedenis recht te zetten.

ABN AMRO kil tegen zzp’ers

Dit zal voorlopig mijn laatste artikel zijn over de internetcriminaliteit waar ik door getroffen werd op 31 juli jl. Het zal over de kille benadering van de bank gaan en daarover zal het ongetwijfeld niet het laatste artikel zijn. Want het toont ook aan hoe kil je kan worden als bedrijf door digitalisering. Iets dat voorkomen kan worden. Met name de houding ten opzichte van de zzp’er, de kleinzakelijke klant, zal hierin centraal staan. Want waar de particulier gecompenseerd wordt door de bank, is de zzp’er minder gelukkkig.

‘Na slachtoffer te zijn geworden van internetspoofing (criminaliteit), zegt ABN AMRO na de nodige correspondentie dat de bank me niet compenseert. Oftewel: ik krijg niets terug. De reden hiervoor, zegt de bank, is dat zzp’ers met een zakelijke rekening niet worden gecompenseerd; alleen particulieren. Het verschil tussen de kleinzakelijke klant en een niet-zakelijke consument is echter minimaal, maar de banken hebben afgesproken dat je geen recht hebt op compensatie, als ze je zakelijke rekening plunderen. Geen zakelijke rekening meer nemen, zou ik zeggen.

De belastingdienst doet niets met de termen zakelijke en niet-zakelijke rekening. Je bent niet strafbaar als je een particuliere rekening gebruikt voor je zakelijke transacties, ook al hebben banken de ruimte om eigen voorwaarden te stellen, die overigens hoofdzakelijk in hun eigen belang zijn. De belastingen willen natuurlijk wel dat het helder is wat zakelijke en niet-zakelijke transacties zijn, maar daarvoor hoef je geen gescheiden rekeningen te nemen.

Lezing over internetcriminaliteit

Ik heb een paar aanvragen gekregen om mijn verhaal te komen doen over internetcriminaliteit. Op 31 juli jl werd mijn rekening geplunderd, en mensen vragen zowel een lezing over de ervaring zelf als over mijn manier van omgaan met het feit dat mijn rekening ineens op nul stond.

Uiteraard ben ik bereid om hier lezingen over te geven. Hiervoor kan je me altijd benaderen via mijn eenvoudigste mailadres: bert_overbeek@hotmail.com.

Voor wie is het geschikt? Voor banken, die wat krampachtig met hun klanten omgaan; voor particulieren en voor zzp’ers; voor ondernemers en managers; voor security clubs; voor sociale dienstverleners die mensen slachtoffers opvangen; en zo voort.

U bent van harte welkom om vrijblijvend informatie op te vragen. Ik denk dat openhartigheid ons verder helpt bij de bestrijding van internetcriminelen En ik heb een aantal belangrijke psychologische adviezen! Want wie denkt dat het hem/haar niet zal overkomen is de groep die het meeste risico loopt. Accountants, hoogleraren en deze ervaren gedragstrainer gingen u voor.Daar komt mijn trainings- en coachingskant goed van pas.