ABN AMRO kil tegen zzp’ers

Dit zal voorlopig mijn laatste artikel zijn over de internetcriminaliteit waar ik door getroffen werd op 31 juli jl. Het zal over de kille benadering van de bank gaan en daarover zal het ongetwijfeld niet het laatste artikel zijn. Want het toont ook aan hoe kil je kan worden als bedrijf door digitalisering. Iets dat voorkomen kan worden. Met name de houding ten opzichte van de zzp’er, de kleinzakelijke klant, zal hierin centraal staan. Want waar de particulier gecompenseerd wordt door de bank, is de zzp’er minder gelukkkig.

‘Na slachtoffer te zijn geworden van internetspoofing (criminaliteit), zegt ABN AMRO na de nodige correspondentie dat de bank me niet compenseert. Oftewel: ik krijg niets terug. De reden hiervoor, zegt de bank, is dat zzp’ers met een zakelijke rekening niet worden gecompenseerd; alleen particulieren. Het verschil tussen de kleinzakelijke klant en een niet-zakelijke consument is echter minimaal, maar de banken hebben afgesproken dat je geen recht hebt op compensatie, als ze je zakelijke rekening plunderen. Geen zakelijke rekening meer nemen, zou ik zeggen.

De belastingdienst doet niets met de termen zakelijke en niet-zakelijke rekening. Je bent niet strafbaar als je een particuliere rekening gebruikt voor je zakelijke transacties, ook al hebben banken de ruimte om eigen voorwaarden te stellen, die overigens hoofdzakelijk in hun eigen belang zijn. De belastingen willen natuurlijk wel dat het helder is wat zakelijke en niet-zakelijke transacties zijn, maar daarvoor hoef je geen gescheiden rekeningen te nemen.

Verder heeft een zakelijke rekening voor de klant geen bijzondere voordelen, behalve dat ze duurder is dan een particuliere rekening. Reden waarom veel kleinzakelijke klanten (waarmee bedoeld zijn de zzp’ers) het advies van de bank naast zich neer leggen om een zakelijke rekening te openen.

Ik deed dat in 2004 helaas niet. Ik begon een onderneming en de bank vertelde mij dat ik een zakelijke rekening moest openen. Mij werd geen alternatief geboden. ‘Dag, meneer, u begint een eigen onderneming? Dan moet u ook een zakelijke rekening hebben.’

Dus nam ik een zakelijke rekening. Een advies van een bank die beweert goed te zijn voor bedrijven. Dit blijkt echter niet uit een artikel op internet (https://www.zakelijkbankieren.nl/kosten-zakelijke-rekening-abn-amro/).  ABN AMRO scoort in een onderzoek van de Consumentenbond onder 11 000 respondenten het op één na slechtst. Een eigen onderzoek van de bank laat zien dat 64% van haar klanten ontevreden is over de kosten van de zakelijke rekening. Dus stappen mensen er nogal wat over naar de KNAB of Triodos. (Van iemand die ABN AMRO goed kent hoorde ik dat de bank eigenlijk niet teveel zzp’ers heeft. Of dat zo is weet ik niet, maar ik vermeld het even omdat het er een beetje op lijkt.)

Wat ik vooral onrechtvaardig vind, is het merkwaardige onderscheid dat er tussen een consument en een kleinzakelijke klant wordt gemaakt. Een zzp’er is geen bedrijf met 50 of 800 medewerkers, maar een individu, waarbij er een flinterdunne lijn is tussen privé en zakelijk. Wanneer het geld op is, is het niet alleen zakelijk op, maar ook privé. Dan is er echt niemand die zegt: ‘Och, meneertje, wat naar, maar gelukkig is het alleen maar het zakelijke deel van u dat failliet is. Persoonlijk heeft u daar geen last van.’

Op de prive- of zakelijke rekening van de zzp’er, waarmee zakelijke transacties worden voldaan, staan forse bedragen. De bank geeft aan dat ze de klant ‘vertrouwt’ als hij een groot bedrag overmaakt, maar dat is onzin, zeker omdat de bank ook wel weet hoe internetcriminaliteit werkt. Dat de bank geen mogelijkheid biedt om een eenmaal gestort bedrag terug te halen (binnen bijvoorbeeld 24 uur), laat zien dat ze geen enkele bescherming biedt richting de kleinzakelijke en particuliere klant.

De zzp’er verdient meer bescherming. Vandaar dat ik niet alleen voor mijzelf het gevecht aanga, maar zeker ook voor mijn collega-zzp’er. Voor de crimineel is de kleinzakelijke rekening een grote vis. Daar staat vaak meer geld op dan op particuliere rekeningen. De kleinzakelijke klant heeft vaak minder inzicht in de Finance kant van een bedrijf, dan grotere bedrijven. Criminelen weten dat.

De regeling om gespoofte zzp’ers met een zakelijke rekening niet te compenseren is een verkeerde keuze. Ik  dan ook dat de banken, die een compensatieregeling afspraken, de kleinzakelijke klant ook moeten compenseren. Temeer daar spoofing en phishing plaatsvinden via een door hen aan ons opgedrongen geautomatiseerd systeem, dat dus simpelweg niet veilig genoeg is. Hun argument dat het merendeel van de klanten tevreden is over internetbankieren, neemt niet weg dat de klant niet om zo’n onveilig systeem heeft gevraagd.

De KvK heeft me geadviseerd om mijn recht te halen via mijn rechtsbijstandsverzekering en dat doe ik nu. Ook ga ik mij tot het financiële klachtenloket Kifid te wenden. De KvK schreef: ‘De vraag is of de bank zomaar kan besluiten dat ze jou niet verzekeren, nu het gaat om een hoop geld dat van jouw gestolen is. Ik weet niet of jij een rechtsbijstandsverzekering hebt, maar als je die hebt, zou ik die zeker op deze zaak zetten om uit te zoeken of jij of de bank in haar recht staat.’

De totale houding van de ABN AMRO-bank is overigens laakbaar en kil. Onpersoonlijk, reactief en traag, geen contactpersonen of ondertekende brieven, geen bericht van medeleven, geen duidelijkheid aan het begin over het door hen gemaakte onderscheid tussen zakelijke en niet-zakelijke rekeningen (dat had me de hele procedure en veel tijd kunnen besparen), de handen wassen in onschuld, alle verantwoordelijkheid bij de klant leggen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De bank zelf doet niet anders dan zich ingraven in regels, voorwaarden en afspraken. Als het echt pittig wordt, zetten ze een van hun talloze juristen op de zaak. Zij behandelen uiteindelijk de brieven. Alles is kil en zakelijk. 17 jaar klant? Maakt niet uit. Als u het er niet mee eens bent kunt u naar de burgerrechter. See you in court. Dat is hoe de ABN AMRO met zijn kleinzakelijke klanten omgaat. Het is geen wonder dat de scores zo slecht zijn in consumentenonderzoeken en dat mensen overstappen. Ik heb de bank heel vriendelijk aangeboden om daar eens training over te geven, maar geen respons.

Ik wil niet berusten in deze zaak, omdat ik het scheef vind dat ABN AMRO een particulier en een zzp’er niet helpt. Dat moet veranderen. Vooral ook als Ik wil weten wat mijn rechten zijn en wat ik hieraan kan doen. Aan alle verdere voorwaarden is overigens voldaan (aangifte, documenten, etc.). Dat de bank een klant kwijt is aan een bank met goedkopere diensten zal duidelijk zijn. En ja, het is boosheid dat ik dat hier meld. Maar daarom niet minder waar.

Bert Overbeek is trainer en coach, maar geeft nu ook lezingen over internetcriminaliteit, de psychologische aanpak van de criminelen, hoe je er mee om moet gaan en hoe je het uiteindelijk verwerkt als je slachtoffer bent. Voor de lezingen: https://www.jongebazen.nl/de-coach/11664

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *