Roddelende manager

Bert, ik had het laatst met een vriend een goed gesprek. Hij zei tegen me dat hij op zijn werk een roddelende manager heeft. Wat kun je daar nou tegen doen? En hoe zou jij dat oplossen?§

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Fred
Waarom niet de manager aanspreken op dit geroddel? Zeker als het je eigen manager is. Anders dit met PZ bespreken.
Mark Braam
Lid sinds 2019
Ja, maar verder dan? Wat nou als het niet stopt? Een manager mag zich nooit in deze positie bevinden. En een ruzie met je manager lijkt me toch echt niet een goed idee...
Hij is toch je leidinggevende. En PZ kan hem er wel op aanspreken, maar ze kunnen er verder toch niks aan doen...
Fred
Tsja... Klinkt als: ik kan er toch niks aan doen. Dan kun je nooit iets veranderen. En blijft de situatie zoals die nu is.


Ruzie is toch niet direct nodig? En 'een manager mag zich nooit in deze posite bevinden' heeft een aanname die in het algemeen is: 'mensen moeten zich aan (fatsoens)regels houden'. Een prachtige aanname, echter de realiteit is anders. Vandaar wetten, sancties, etc.


Kortom, een manager is ook maar een mens. Geen heilige.
Mark Braam
Lid sinds 2019
Ja dat weet ik, maar wat moet je er nou aan doen dan als het echt niet ophoud? Ik bedoel, je staat niet in je positie om ruzie te schoppen.
Fred
Mark, 2 mogelijkheden, het stopt of het stopt niet. Als het stopt, prima, einde probleem. Als het niet stopt? Andere baan zoeken, of het geroddel accepteren. Whatever feels best...
Jos Immers
De angst wat ze over je te zeggen hebben. Je eigen zekerheid onderuit halen. Zeker als een manager dat doet kan dat gevolgen hebben.

1.) een roddel van mijn manager accepteer in niet. Ik geef hem feed-back.

2.) iedere roddel is een roddel. Wees zeker van jezelf en zet het je niet aan het wankelen. Bij het voeden van de onzekerheid wint de roddel.

Jos (I)
Mark Braam
Lid sinds 2019
Maar als iemand nou met mega veel plezier doet, en hij zit al 30 jaar in hetzelfde bedrijf? Waarom dan rigoureus ontslag nemen? Ik zou hem een koekje van eigen deeg geven. Pak hem op zijn sterkste punt. Als jij weggaat, gaat hij ook beginnen bij anderen. Laat hem weten dat het hier en nu moet eindigen. Ik was op zoek naar een oplossing, niet naar verlossing. Wie durft?
Jos Immers
Mark,

Laat de strijd jouw strijd zijn. Succes.

Jos
Jessica
Spreek hem aan op het moment dat het zich voordoet, en spreek hem alleen aan op díe ene roddel. En doe dat consequent. Dan zeg je zoiets als 'ik heb geen zin om over Piet te praten als-ie er niet bij is' of 'ik stel voor dat je dat met Marja zelf bespreekt en niet met mij'.
Je kunt die manager niet veranderen, en je kunt hem er niet voor afstraffen. Maar je kunt wel voorkomen dat jij betrokken raakt bij het geroddel, en impliciet laat je hem dan merken wat je van geroddel vindt. Misschien trekt ie zich dat aan en zo niet, dan is het jammer.