'Allochtonen sloven zich uit!'

Onlangs weer eens via-via gehoord van een manager die vond dat allochtone medewerkers ‘te hard' werkten. Hij vond het overdreven. ‘Ze sloven zich uit, willen alles twee keer zo goed doen als autochtone medewerkers. Daardoor maken ze fouten. Een en al bewijsgedrag'
Hij maakte ook voortdurend grapjes over allochtonen. 'Marokkanen zijn slijmers', 'Turken willen altijd lang op vakantie', 'Surinamers moet je aanpakken, die zijn dominant', etc. Als ze daarop reageerden zei hij ‘Komop, je kan toch wel tegen een grapje?' Ik vind het veel te ver gaan, maar wil het onderwerp wel eens ter discussie stellen, mede naar aanleiding van het gekrakeel rond Wilders in de afgelopen tijd. Mag dit? Kan dit?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

annelies klein
Lid sinds 2019
Afkeurenswaardig gedrag voor iedereen, maar als manager je zo gedragen is helemaal schandalig. Dit soort opmerkingen zijn niet grappig.  
Mike
Ik ben zelf allochtoon en sloof mij inderdaad uit. Maar dit gedrag (hard werken) heb ik van mijn Chinese voorouders meegekregen en dat heeft mij wel gebracht, waar ik graag wilde komen, namelijk een belangrijke management positie.

Ik merk wel, dat dit gedrag (ambitie) bij sommige van mijn autochtone collega's niet altijd gewaardeerd werd, maar dan moeten ze maar trachten even hard of harder of slimmer te werken dan ik. Ik zie deze ambitie eerder als gedrag van high potentials, dan als gedrag van allochtonen. Ook ambitieuze autochtonen vertonen dit gedrag.

Zowiezo zijn er veel autochtonen, die schuilgedrag vertonen, door werk af te schuiven, of door druk te doen wilen voorkomen, dat ze er werk erbij krijgen. Dit ben ik in mijn loopbaan vaak tegengekomen. Ik hou niet van generaliseren, maar objectief wil ik wel kwijt, dat ik dit 'typisch nederlands' vind.
René
Volgens mij generaliseerd iedereen wel eens. Laat helder zijn dat het gedrag van deze manager niet kan! Maar laten we elkaar niet voor de gek houden! We doen het allemaal! Volgens mij wordt het zelfs beschrijven als (noodzakelijk) onderdeel van groepsvorming. En we willen uiteindelijk allemaal ergens bij  horen.

Wat bijzonder is, is dat stereotypes en generaliseren altijd een bron van waarheid bevat. Je kan er dus prima mee werken. Het gaat fout wanneer een stereotype als waarheid naar een individue doorzet.

Ik heb zelf op een multiculturele vloer gewerkt. Hierbij helpen generalisaties (zoals: Turken willen lang op vakantie) in het werk. Bij vakantie planningen, jaar begrotingen, etc. Het is volgens mij dus niet erg om ze te hebben! Het wordt vervelend wanneer je iemand er van te voren op veroordeeld.