Dames, haal geen koffie meer!

Hilde heeft promotie gemaakt binnen een grote multinational. Ze geldt als een belofte voor de toekomst; een echte hipo. Het bedrijf waar ze werkzaam is, behoort tot de 48 grote bedrijven die zichzelf een doel hebben gesteld om meer vrouwen op topposities te benoemen. Hilde is de eerste na deze belofte – gedaan in mei 2008 - die doorstroomt. 

Ze maakt deel uit van een groep account executives die verantwoordelijk is voor de wereldwijde verkoop van het assortiment producten. Hilde is als achtste teamlid toegevoegd. Er was geen sprake van een vacature. De overige teamleden zijn man en de jongste daarvan is vier jaar in functie. Onze hipo heeft zin de nieuwe baan en haar nieuwe team heeft haar een bos bloemen gestuurd om haar te feliciteren met haar benoeming. Dit geeft haar echt het gevoel al opgenomen te zijn in het team, terwijl de eerste vergadering nog gaat plaatsvinden. Eergisteren was het zover en ze is er nu nog steeds over in verwarring. Met haar coach heeft ze een gesprek over het gebeurde.“Ik kwam de vergaderzaal binnen en bijna iedereen was er. Marcel, één van de oudgedienden, verwelkomde me en vroeg me daarna de koffie in te schenken voor de groep. Natuurlijk wilde ik me de kaas niet van het brood laten eten en zei dat ik me erover verbaasde dat de catering zo slecht geregeld was. Waarop Marcel antwoordde dat deze actie bij het ontgroeningsproces hoorde en dat de catering was afgebeld. Bovendien is het inschenken van koffie een taak voor dames, want die knoeien de tafel niet onder. Ik liet weten er geen zin in te hebben. Hij keek me aan en maande me om dit flauwe, onsportieve gedrag achterwege te laten. De overige teamleden keken nieuwsgierig toe om te kijken wat ik zou doen. Ik voelde me ontzettend opgelaten.” 

Wat zou jij doen in deze situatie?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Erwin de Beer
Waarom niet van de nood een deugd gemaakt en elke teamlid behalve een kopje koffie ook een hand geven en een 10-seconden introductie? En dan aan het eind het koffie-stokje doorgeven aan één van de heren: "Tijd dat de heren ook een zonder knoeien leren schenken, de volgende keer is Marcel aan de beurt voor de koffie". Dat levert pas een onuitwisbare eerste indruk (communicatief én assertief).
Philinde
Ik zou genieten van het moment, iedereen een lekker bakje koffie inschenken en hiermee laten zien dat ik echt niet te goed of te arrogant ben om iets voor mijn medewerkers te doen. Ik denk dat je als manager o.a. de taak hebt om je medewerkers te dienen en dit is een mooie kans!!
Tis ook een lekkere binnenkomer, met iedereen even persoonlijk contact