Jij bent ook zo blauw!

Idiote zin? Nieuwsgierig waar het vandaan komt? Leden van diverse afdelingen binnen een gemeente in Nederland, die er samen voor moeten zorgen dat zaken rond de bouw van huizen, kantoren en wat dies meer zij, perfect uitgevoerd worden, zijn op een eendaagse cursus geweest. Doel was om nader tot elkaar te komen en beter samen te werken. Kleuren zijn in, kleuren zijn hip in trainingsland.

De deelnemers maken aan het begin van de dag een test. Deze wordt on-line verzonden en binnen een uur is er een terugkoppeling van de resultaten. De kleuren rood en paars zijn veruit in de meerderheid (voor het gemak laat ik in het midden waar die kleuren voor zouden kunnen staan). De kleur blauw wordt door slechts twee medewerkers vertegenwoordigd. De overige mogelijke kleuren zijn afwezig. Tijdens de dag wordt uit de doeken gedaan waar de kleuren voor staan en wat dit betekent voor de samenwerking. Waar belemmer je elkaar en hoe kun je dit overbruggen? Een paar kleine oefeningen volgen. Het is een aangename dag die veel bevesting brengt.

Een week later verwijt een paarse aan een blauwe dat hij zo 'blauw' is. "Je bent zo koud en afstandelijk tegenover klanten; ze hadden beter een 'oranje' voor jouw functie aan kunnen nemen. Dit is geen werken zo!"

Enkele leden van de groep communiceren gedurende een week of drie hardnekkig in kleuren. De diversiteit wordt door hen benadrukt in plaats van het feit dat mensen met verschillende talenten juist tot betere resultaten kunnen komen. Om tot echt begrip en verdieping te komen, is meer tijd, moeite en begeleiding nodig dan een goedbedoelde eendaagse cursus.

Dus beste leidinggevenden: investeer niet of investeer meer. Ruiken aan een aansprekende (kleuren)methode leidt maar al te vaak tot ........ euh .........zwart-wit gedrag.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Nicole
Hier geel/groen met een reactie. Naast de tip investeer meer of investeer niet ,kun je je afvragen of de trainer adequaat was, de doelstellingen helder, de manager de goede begeleiding geeft zodat de doelstellingen van de training behaald kunnen worden. Of is dit wellicht een opstap naar een vervolgtraining teambuilding in de ardennen? Onder het motto van samenwerkende kleuren? Als trainer zou ik de gemeente zeker even bellen.
Paola Pisu
Trainers of accountmanagers kunnen zich bij het aannemen van een opdracht vaak meer als sparringpartner/adviseur opstellen. Voorafgaande aan zo'n traject is - op basis van ervaring - vaak te voorspellen wat voor een gedrag medewerkers gaan laten zien. Wanneer een klant niet meer wil investeren, kun jij je afvragen of je de opdracht wel wilt aannemen. Zeker als er irrealistische ideeën bestaan over het effect van een eendaagse training.