Diversiteit en Gay Pride

Ik ben een beetje bijgekomen van Gay Pride in Amsterdam… het vele feesten eist zijn tol. Gay Pride was weer één groot feest van diversiteit, zichtbaarheid en heel veel trots.

Gay Pride was een prima kans om medewerkers een hart onder de riem te steken. Dat lieten de Politie, ING, Shell, IBM, ABN Amro/Fortis, Waternet, TNT en de Gemeente Amsterdam zien. Bazen om trots op te zijn. Joep Schrijvers schreef: “de bedrijven en organisaties die zich lieten zien op de canal parade zeiden luid en duidelijk dat het voor homo’s en lesbiennes in die interfacing van organisatie en priveleven goed en respectvol toeven is net als voor een ieder ander”.

Aandacht voor diversiteit loont. Medewerkers voelen zich veilig en meer betrokken. Uit onderzoek blijkt dat ondernemingen met een gayfriendly beleid ook innovatiever zijn. En niet in de laatste plaats weten die ondernemingen via gaymarketing de weg naar goed personeel en de vele ‘roze euro’s’ van gayconsumenten te vinden.

Vraag je eens af:
1. Hoeveel openlijke homo’s ken je in jouw werkomgeving?
2. Hoe ga je om met die collega’s? Waarover gaan de gespreken bij het koffie-apparaat?
3. Wat vertel je sollicitanten over de normen en waarden in jouw bedrijf? Spreekt dat echt iedereen aan?

Stof tot nadenken… Wat doe njullie eigenlijk binnen jouw bedrijf? Of mis je de kansen? Don’t ask, don’t tell?

Walther.

p.s. lees ook even de discussie op Managementsite.nl (en discussier mee)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *