Hoe blijf je gezond in de digitale gekte? (Modern time management)

Vanmorgen aan de koffie sprak ik Eileen. Eileen wil twee keer per dag 15 minuten stilte inbouwen op de werkplek. Ze vindt het niet erg als ze dan wat langer moet blijven. Ze wil ook twee bewegingsmomenten van een kwartier. En eigenlijk zou ze een half uur een middagdutje willen doen.

Haar manager vindt het zweverig.

-Het is hier een werkplek, geen spiritueel centrum. Mindfullen doe je maar ergens anders, zegt hij met een knipoog, want de werkrelatie is prima.

Is het zweverig wat Eileen voorstelt? Wie iets van het brein weet, zal vinden van niet. De informatiestress is enorm toegenomen. Schrijvende mind-kenners als Dirk de Wachter, Yuval Harari, Witte Hoogendijk en Daniel Levitin (niet de minsten) wijzen op de informatiegekte van onze tijd. Vroeger schreef je een brief, een of twee keer per week, en dan verwachtte niemand onmiddellijk een antwoord. Tegenwoordig word je geacht tientallen mails per week onmiddellijk te beantwoorden.

Is dat gezond? Nee. Je houdt je hersenen voortdurend in een alerte stand. Stresshormonen sluipen ongemerkt binnen. En we nemen geen pauze, blijven gekluisterd aan het scherm zitten. Vervolgens raken we burn-out, en komen dan bij psychologen terecht met verouderde methoden. Ze bespreken onze jeugd en leggen uit dat we onze grenzen beter moeten bewaken.

Zolang we niet aan het werk zijn gaat dat geweldig, maar dan moeten we terug naar een wereld waarin onze geest wordt opgezogen alsof het spinrag is. Ik ken erg veel mensen die er niet beter van zijn geworden, van die burn-out-trajecten. Gelukkig heeft het bij bepaalde mensen wel een effect gehad, maar toch denk ik dat we onszelf beter kunnen beschermen tegen de gekte van onze tijd.

Terug naar Eileen. 15 minuten stilte inbouwen. Middagdutje. Twee bewegingsmomenten. Daartussendoor om de 20 minuten 2 minuten weg bij de computer. Zou onze productiviteit daarvan afnemen? Welnee. Die wordt beter.

We kunnen echt veel doen om ons te beschermen. Een paar tips:

-Check je mail een paar keer per dag (hooguit 3x). Als je in bespreking bent, ben je ook niet bereikbaar. Je bent gewoon niet altijd direct ‘opleverbaar’. Geldt ook voor chat, apps en telefoon.

-Zet in een antwoordwizzard dat je de mail zal beantwoorden, maar dat het soms even kan duren. ‘Bij dringende zaken kunt u bellen’. Maar ook bij bellen geldt dat je niet altijd direct kan reageren. Mensen begrijpen dit wel, maar iedereen heeft haast.

-Tip van mijn cardioloog: na negen uur ’s avonds gaan computer en telefoon uit. Geeft rust.

-Gun jezelf soms de tijd om te staren. Je hersenen hebben dat nodig.

-Zorg dat je je planningen volgt en denk na over hoe je ‘tussendoortjes’ een plek kunt geven. Ad hoc zaken moeten er soms gewoon tussendoor. Handig is een to do list.

-To do lijstjes liefst handgeschreven.

Er is nog meer te zeggen maar dit lijkt me voorlopig genoeg.

Trainer, schrijver en coach Bert Overbeek begeleidt organisaties op verschillende gebieden. Hij zit 22 jaar in het vak, en is vertrouwd met talloze organisaties en heeft alle lagen getraind en gecoacht. Contact: pitcher.support@hetnet.nl

Website: www.pitchersupport.jimdo.com (met filmpje)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *