Marketingworkshops, kun je die ook aan Afrikanen geven?

Gisterenavond gaf ik een interactieve sales- en marketingpresentatie in Eindhoven. Niet ver van de wereld van Philips en het PSV-stadion trof ik 14 Afrikaanse ondernemers. Voor mij geen alledaags gezelschap. De meeste salespresentaties en –trainingen geef ik aan potentials en ervaren medewerkers die na hun studies zijn opgenomen door grote bedrijven, en daar soms veel geld mee verdienen. Maar ook van deze groep kwam ik onder de indruk.

Afrikanen helpen om hun bedrijven en bedrijfjes in Nederland van de grond te krijgen, dat is uitermate interessant. Bovendien gaat het om ondernemers, mensen die graag willen werken en die
het avontuur niet vrezen. Dit in tegenstelling tot veel geslaagde autochtonen, voor wie het grootste avontuur het nieuwste Audi-model of abseilen in de Ardennen is.

Ik kom in dit type trainingen altijd erg onder de indruk van de manier waarop Afrikaanse ondernemers in het leven staan. Zo bewonder ik de creativiteit van een echtpaar uit Rwanda dat een prachtig idee met plantenbakken had, dat ik hier niet nader zal behandelen, om te voorkomen dat anderen het snel overnemen.

En wat te denken van een mevrouw die probeert om de Afrikaanse keuken onder de aandacht te brengen? Wat haar opviel was dat er in Nederland veel ‘over de grens’ wordt gegeten, maar de Afrikaanse keuken kent fantastische gerechten als Pondu die ze graag onder de aandacht gaat brengen.

Zo zijn er meer voorbeelden te geven.Waarbij ik vooral onder de indruk kom van de gedrevenheid waarmee de ondernemers hun producten in de markt willen gaan zetten.  Je ziet minder verwend gedrag dan bij veel Nederlanders. Voor veel Nederlanders is het normaal dat dingen goed gaat. Deze ondernemersgroep realiseert zich dat ze er hard voor moet knokken en vindt niet veel vanzelfsprekend.

Een boeiende doelgroep dus, deze Afrikanen. En goed dat de Nederlandse overheid deze mensen helpt om als ondernemer van de grond te komen in ons land. Lees even mee naar het waarom:

‘Uit cijfers blijkt dat in toenemende mate voor al allochtonen zich manifesteren als ondernemers (in 1995
ongeveer 35.000 en in 2009 ongeveer 60.000 etnische ondernemingen in Nederland) maar dat een relatief groot gedeelte na drie jaar de zaak moet sluiten. Mede hierdoor voert PSW in opdracht van de provincie Noord-Brabant het vierjarige project ’Kleurrijk Brabant Onderneemt’ uit (2008 – 2011).’

Erik Houben, een zeer oorspronkelijk en daardoor controversieel denker, is kartrekker van het project, samen met Anna van Nijnatten. Via hen kwam ook het verzoek aan mij om de workshop te geven. Het werd een vruchtbaar en gezellig samenzijn. Ik vond het vooral belangrijk om af te stappen van al te traditionele sales- en marketingkost, en veel recente ontwikkelingen mee te nemen in mijn verhaal.

Nou ja, verhaal. Ik ga geen drie uur achter elkaar mensen in slaap praten. Mijn presentaties onderbreek ik altijd met oefeningen en mogelijkheden om als deelnemers ervaringen uit te wisselen. En dat was aan deze deelnemers zeer besteed. Ik zag veel eagerness en drive. Heerlijk om mee te werken.

 

Het is niet zo moeilijk om het met dit soort deelnemers 4 uur boeiend te houden. Veel deelnemers houden ervan om te vertellen. Het was naast alles ook een avond storytelling. Er was daardoor een mooie wisselwerking tussen het aangeboden marketingmateriaal en de werkelijkheden van de deelnemers.

Dan wordt zo’n presentatie ook voor jezelf zeer boeiend. Als anderen er invloed op kunnen uitoefenen. Dan wordt het minder een show met flitsende muziekjes, of een wervelwind met snelle filmpjes en boodschappen, maar is er tijd om de zaken eens echt door te werken. En valt het verhaal dat je vertelt op zijn plaats. Bij die goeroe-shows heb ik altijd de indruk dat je naar ‘selfkickers’ zit te kijken –voor de nodige penningen-. Het publiek moet consumeren en de snelle show vooral niet onderbreken. Voor wie sta je het dan eigenlijk te doen?

Dit zijn zeer interessante trajecten. Omdat er nieuwe werelden voor je opengaan. Hoe mensen uit Sierra
Leone, Somalië of Rwanda prachtige ideeën tot ontwikkeling proberen te brengen waar we echt baat bij hebben met zijn allen. Dat leert je echt af om dom en kortzichtig te praten over allochtonen. Samen iets constructiefs neerzetten is leuker, en uiteindelijk varen we daar met zijn allen economisch ook wel bij.

Bert Overbeek is een ervaren interim manager, trainer, coach en mediator. Zijn specialiteit is het effectief maken van teams en organisaties. Hij schreef de boeken ‘ Heerlijk, de werkvloer op!’  en ‘ Goeroegetwitter’. Op 14 november verschijnt ‘Voer voor jonge bazen’ van zijn hand. U kunt hem vinden op de twitteraccount ‘Goeroetweets’ .  Contact via zijn mailadres pitcher.support@hetnet.nl  Over ‘Goeroegetwitter’: http://www.managementboek.nl/boek/9789077881774/goeroegetwitter-bert_overbeek

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *