Managementjargon is niet te harden, gast!

2015-01-07 17.11.33Out of the box denken. Een uitdrukking die ik vaak hoor in business land. Authenticiteit ook. We moeten dus echt zijn en andere invalshoeken kiezen. Maar dat bekt niet zo lekker als out of the box of authenticiteit. En het moet wel lekker bekken. Anders maken we misschien niet de indruk die we willen maken. Hetzelfde geldt voor woorden als passie en ‘je ding doen’. Wat is dat toch, dat plotseling iedereen zulk soort woorden gebruikt? Het antwoord is simpel: papagaaiengedrag.

Als je imitatiegedrag ergens in terugziet, dan is het wel in taalgebruik. Jargon. We babbelen elkaar na dat het een lust is. Daarbij gebruiken we graag hippe cliche’s. Bij jongeren zie je het ook. De woorden chill en gast gaan daar rond als bier op een camping. Wat bij al die woorden opvalt, is dat ze iets onderscheidends moeten uitstralen. Iets waardoor blijkt dat je niet bij de grote massa hoort. En het grappige is: juist bij de grote massa zie je dit soort dingen.

Illustratief hiervoor is Matthijs van Nieuwkerk. Aardige vent, hoor, goede show, we willen allemaal wel op die stoelen zitten als we iets moeten slijten aan een publiek. Een tijd geleden had hij zo’n filmpje waarbij werd gesteld dat grote geesten vaak hun eigen weg gingen. Ze volgden niet de kudde en gingen er soms zelfs tegenin met gevaar voor eigen leven.

Binnen de kringen die iets met Matthijs hebben hoor je dat nu vaak. Ik trek mijn eigen baan, zeggen mensen dan. Maar ironisch genoeg doen ze dat juist niet. Ze vertonen papagaaiengedrag. Ze doen elkaar na. Als iedereen onderscheidend wil zijn, doet iedereen hetzelfde.

Ik zit er niet mee hoor. Lekker doen wat je wil allemaal, denk ik dan. Het is alleen niet zo dat het op mij indruk maakt als mensen zeggen dat ze ‘out of the box’ denken. Voor mij zitten ze dan behoorlijk ‘in the box’. En als ze zeggen authentiek te zijn, denk ik ‘Doe eens normaal, gast, zeg gewoon echt als je echt bedoelt. Dat is chill.’ Ik hou niet zo van papagaaien. Maar ik realiseer me ook wel dat 95% van de mensen volgt en maar 5% origineel is. En dan helpt het niet als je onderscheidend wilt zijn. Dat doe je door echt iets te betekenen. In business, bij de overheid, op school, maar vooral ook: daarbuiten.

 

Bert Overbeek's website: pitchersupport.jimdo.com Hij twittert op Goeroetweets. 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Marina Klein
Wel toepasselijk!

Gedicht Erik van Os - Dag Papegaai.

Dag papegaai, zei de pinguïn
Dag papegaai, zei de papegaai
Nee, zei de pinguïn, jij moet dag pinguïn zeggen
Nee, zei de papegaai, jij moet dag pinguïn zeggen
Jij bent een papegaai, zei de pinguïn
Jij bent een papegaai, zei de papegaai
Stomme papegaai, zei de pinguïn
Stomme pinguïn, zei de papegaai
Antonius Vanboekhout
Lid sinds 2019
Het is prachtig om toch weer een nuchtere Hollandse opinie te lezen. En het gedicht is ook mooi. hahah

Het leiding geven hier in Amerika komt inderdaad niet meer van het hart. Het origineel zijn is wat mensen beweegt en inspireert.

Goede post....
Patricia Dijkman
Lid sinds 2019
Grappig artikel Bert. En ter illustratie een mooie wiskundige onderbouwing waarom we zo collectief uniek toch minder uniek zijn dan we aspireren. Jonathan Touboul (wiskundige en breinwetenschapper) heeft het hipster-effect in een mooi wiskundig model samengevat:


http://www.washingtonpost.com/news/storyline/wp/2014/11/11/the-mathematician-who-proved-why-hipsters-all-look-alike/

Ontnuchterend - of juist verhelderend...maar uiteindelijk zijn we met onze authentieke out-of-the-box denkende ego's keurig in een model samen te vatten én te voorspellen.