Coach de medewerker in zijn eigen taal

Operationeel leiding geven is een combinatie van aandacht geven, goed communiceren en confronteren als het nodig is (en dat laatste kan alleen maar als je weet wat iemand zoal doet in zijn werkuitvoering). Ook hier speelt de aandachtsfactor een rol. Iemand die een moreel oordeel heeft over de informele sfeer op de werkvloer, kan maar beter geen operationeel leidinggevende worden.  Het helpt om die informele sfeer te zien als de realisatie van een plezierige context om het werk in te doen.
Als het resultaat eronder gaat lijden, grijp je in. Dan confronteer je mensen er mee. Dat gaat overigens altijd beter wanneer mensen je hebben leren kennen als een aandachtig leidinggevende. Iedere medewerker begrijpt dat hij niet is aangenomen om te lang bij een koffiezetapparaat te staan babbelen. Daar kan je iemand op aanspreken. Maar ja, aanspreken, kom er eens om in Nederland!
Het gaat er bij alles om dat medewerkers binnen de informele patronen met elkaar proces- en resultaat gericht kunnen blijven denken en anders stuur je daar op; persoonlijk en in werkoverleg. Dus: enerzijds duidelijk zijn over de do’s en dont’s en daarin ook consequent optrden. Anderzijds accepteren dat medewerkers hun eigen taal hebben. Want ook als je het niet accepteert: ze hebben die taal toch. Of niet soms?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *