Geneuzel

Managen is niet iets wat je erbij doet. Managen is een vak apart. Als manager moet je zo’n 80% van je tijd bezig zijn met je mensen. Praten met je mensen, ze inspireren, motiveren, coachen, begeleiden, daar gaat het om. Wat veel managers niet hardop zeggen tenzij ze een wijntje ophebben, is dat ze veel van wat hun medewerkers bezighoudt, eigenlijk maar geneuzel vinden.

Het blijft maar niet lekker van de grond komen, dat mensgerichte leidinggeven. Dus maar weer een training mensgericht of coachend leidinggeven. En we weten inmiddels allemaal hoe het moet, we raken niet uitgepraat over het belang van aandacht voor de medewerkers. Terwijl we van de ene vergadering naar de andere hollen, projecten leiden en met onze neus in de computer zitten. Want je bent uiteindelijk toch manager omdat je veel van je vak weet. En dan is er weer een die niet lekker in zijn vel zit, of komt vragen of hij vrij moet vragen voor het bezoeken van de tandarts omdat die andere collega ook ‘zomaar’ mocht, en dan die medewerker die een enorme blunder heeft begaan en alweer begint over dat het komt omdat iemand anders … Om gek van te worden. Laten ze gewoon hun werk doen! Leren ze dan nooit om zelf verantwoordelijkheid te nemen? Hoort het erbij, dat geneuzel, of aanpakken, die neuzelaars?

5 thoughts on “Geneuzel”

Carry 13 jaar ago

Geneuzel? Dit artikel geeft volgens mij zelf precies weer waar het probleem ligt. Hoe effectief kan een manager zijn wanneer hij met dergelijke gedachten in zijn hoofd zijn medewerkers probeert te motiveren. Eigenlijk vind ik je een neuzelaar, maar als ik nu dit of dat zeg stel ik me mensgericht op en doe jij vanzelf wel wat ik wil. En hoe leuk vindt hij het om manager te zijn, wanneer hij steeds deze negatieve gedachten heeft bij de vragen/behoeften van zijn medewerkers?
Dus je kunt ook vragen, wanneer neemt de manager zijn eigen verantwoordelijkheid en gaat hij hier iets aan doen. Mensgericht leidinggeven moet geen aangeleerd kunstje zijn, dan valt de leidinggevende vroeg of laat zeker door de mand Managers die mensgericht leidinggeven, hebben oprecht aandacht en respect voor hun medewerkers en zijn ook bereid echt naar zichzelf te kijken.

Mark 13 jaar ago

Ik vind het alleen al vreemd dat een manager mensen moet motiveren.
Coachen, oké, maar motiveren??
Mensen krijgen betaalt voor het werk wat ze doen. Volgens mij zit daar al voldoende motivatie bij in.

Carry 13 jaar ago

Ik zeg ook niet dat een manager medewerkers “moet” motiveren. Maar er zijn wel managers die dat proberen en dan lukt dat niet zo goed vanuit de “ik word gek van dit geneuzel”-houding (die is eerder demoriverend denk ik). Coachen kan trouwens heel motiverend werken, mits op een goede manier gedaan. Oprechte aandacht geven aan mensen en hun behoeften (“geneuzel”) kan ook motiverend zijn. Er zijn zoveel dingen die de motivatie op peil kunnen houden. Wanneer het salaris de enige motiverende factor is voor een persoon, vraag ik mij af of de persoon wel op de goede plek zit.

F. Spruijt 12 jaar ago

@Mark,
Ik ben met je eens dat coachen al gauw naar “betuttelen” neigt, maar dat alleen het salaris motivatie genoeg zou zijn is misschien wat kort door de bocht. Wat je als manager zou moeten willen , is betrokkenheid bij het werk dat men doet, dan krijg je echt meer waar voor “je” geld. Er zijn medewerkers, hoewel van een uitstervend soort, die een gevoel van eigenwaarde ontlenen aan het werk wat ze doen, dat is nou eenmaal een gegeven. Mensen die puur doen waarvoor ze zijn aangenomen en verder geen input geven of betrokkenheid hebben, zijn sneller gedemotiveerd. (Denk ik).

Mark 12 jaar ago

Dat wel, maar vraag jezelf dan eens af als medewerker zijnde van: wat doe ik hier, en waarvoor wordt ik eigenlijk betaald?
Ga een gesprek aan met je medewerkers.
Tuurlijk worden ze eerst gedemotiveerd, maar een werkplek is toch een plek om te werken, en niet omdat het zo’n leuke gezellige plek is, toch??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *