NS Reizigers gaat managers proces in sturen

Het is al jaren zo. Het management wil verbeteringen; de werkvloer wil verbeteringen. Maar ze verschillen van mening over de wegen er naar toe. Het verwijt van managers aan medewerkers is vaak dat ze allerlei ‘beren op de weg zien’; medewerkers verwijten managers te weinig te begrijpen van het werk. NS Reizigers maakt nu een wonderschone beweging...

Het is al jaren zo. Het management wil verbeteringen; de werkvloer wil verbeteringen. Maar ze verschillen van mening over de wegen er naar toe. Het verwijt van managers aan medewerkers is vaak dat ze allerlei ‘beren op de weg zien’; medewerkers verwijten managers te weinig te begrijpen van het werk.
NS Reizigers maakt nu een wonderschone beweging: het zal al zijn managers en stafmedewerkers verplichten tenminste tien dagen per jaar aanwezig te zijn in het operationele proces en dagelijks op de werkvloer.
Dat heeft wel wat voordelen. Managers zullen meer ‘voeling’ krijgen met de alledaagse werkpraktijk van hun medewerkers. Ze krijgen meer begrip van de context waarin verbeteringen plaats moeten vinden. En de medewerkers kunnen eens kennis maken met die mensen, die zo abstract lijken te redeneren over hun werk.
Aan te bevelen dus. Wie de informele wereld van zijn medewerkers niet kent, kan nooit begrijpen hoe hij een verandering kan doorvoeren.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>