Reorganisaties werken verbeteringen tegen

De managementgoeroes Kaplan en Norton concluderen uit honderden cases, datgene waar ik eigenlijk zelf al jaren van uit ga in mijn werk: wees zeer behoedzaam met reorganisaties. Die dingen kosten veel geld. Beter kun je een organisatiestructuur kiezen die soepel werkt.

Je hoeft de ene structuur niet per se te vervangen door de andere. Dit soort ingrijpende processen gaan er vanuit, dat optimalisering van de organisatiestructuur uiteindelijk het eureka zijn.

Niet waar, dus. Ze leveren vaak pijnlijke kostbare processen op, die nauwelijks tot blijvende verbeteringen leiden. Beter kun je een organisatiestructuur kiezen die soepel werkt. Daarmee realiseer je dan je doelstellingen, langs een weg die structuur

Dit betekent ook iets voor de rol van trainers, opleiders, consultants en adviseurs. Die gaan niet meer adviseren over de structuur, of vertellen hoe het eigenlijk moet, maar ze gaan de praktijk in om te helpen de organisatie daadkrachtiger te maken. Helpen uitvoeren. Maar het management bedenkt de route.

Bert Overbeek is een ervaren interim manager, trainer, coach en mediator (pitcher.support@hetnet.nl). Zijn specialiteit is het effectief maken van teams en organisaties. Hij schreef de boeken ‘ Heerlijk, de werkvloer op!’  en ‘ Goeroegetwitter’. Op dit moment werkt hij aan ‘Voer voor jonge bazen’. U kunt hem verder vinden op de twitteraccount ‘Goeroetweets’.

5 thoughts on “Reorganisaties werken verbeteringen tegen”

R.A. de Pablo 17 jaar ago

Al kies je een organisatiestructuur die soepel werkt, die moet je toch ook implementeren? Dat betekent dus ook weer reorganiseren. Dus mijnsinziens hen je twee mogelijkheden: je laat de organisatie zoals het is, of je reorganiseert het. Er bestaat volgens mij geen derde mogelijkheid.
Wat je wel kan doen is met de bestaande organisatiestructuur functies en taken versoepelen.

Mark 17 jaar ago

Ik denk dat een reorganisatie juist goed is, want dan kun je even evalueren of iedereen goed op zijn plaats zit en zijn werk goed doet. Je moet dit natuurlijk niet te vaak doen, omdat je dan geen stabiel bedrijf meer bent. Misschien 1x in het jaar of 1x in het half jaar. Dan kun je nieuwe doelen stellen, nieuwe visies uitwisselen.
Als je het goed doet, hoeven er geen pijnlijke momenten aanwezig te zijn.
Tuurlijk moet je behoedzaam zijn, alleen heb geen angst. Het motto nu is: ‘het gaat toch goed?’ Maar je moet altijd kijken hoe het beter kan. Daarvoor ben je professioneel manager. Om vooruit te kijken.

Mark 17 jaar ago

Wat houdt dit eigenlijk in?
Interpersoonlijke activiteiten: vertegenwoordiging van de organisatie naar de buitenwereld.
Informationele activiteiten: een spreekbuis, zowel intern (naar ondergeschikten) als extern.
Besluitvormende activiteiten: informatie omzetten in planmatige actie.

Dit kun je vervormen in een aantal functies van managen:
Vooruitzien;
Organiseren;
Delegeren;
Coördineren;
Controleren en beheersen

MvG Mark

Ard 11 jaar ago

Veranderen is goed als het nut heeft , ik werk nu 20 jaar bij defensie en heb 10 jaar aan reorganisaties erop zitten. Dat is wel vermoeiend en komt lang niet altijd ten goede van de motivatie van je werknemers. Zeker niet als reorganisaties bijna identiek zijn om een x aantal jaren. Ik heb ook een hoop kapitaal vernietiging voorbij zien komen en dat is pijnlijk als je een hoop moet bezuinigen.
Misschien zou defensie eens mensen uit het bedrijfsleven moeten halen om eens te kijken en te adviseren. Defensie was\is een log bedrijf wat veranderen bemoeilijkt zeker met de soms heersende hokjes geest .
Maar nogmaals veranderen kan goed als ook de werknemers\medewerkers het nut ervan inzien.

Leesvoer | www.de-achterban.nl 11 jaar ago

[…] medewerker kritischer over veranderingen OR-Net – Kan de OR altijd zijn reglement wijzigen? Jongebazen – Reorganisaties werken verbeteringen tegen BNR Nieuwsradio – Arbeidsinspectie neemt ziekenhuizen onder de loep CNV – CNV lanceert […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *