Snotneus wordt teamleider?

Edward heeft promotie gemaakt. Sinds kort is hij teamleider op een afdeling waar hij voorheen medewerker was. Edward is een jonge, enthousiaste man die blij is met de kans die hij
heeft gekregen. Hij heeft allerlei goede ideeen en wil zich volop inzetten om de afdeling neer een hoger niveau te tillen. Zijn teamleden delen die vreugde niet... Er zijn mensen bij die 2 keer zo oud zijn als Edward en al meer dan 20 jaar bij het bedrijf werken. Edward komt eigenlijk net kijken vinden zij. Denk maar niet dat we ons door een jongetje van 25 laten vertellen wat we moeten doen. Ze gooien het op een geheim akkoordje: binnen een half jaar is Edward teamleider af en daar gaan zij voor zorgen. Alles is geoorloofd...

In de praktijk loopt Edward tegen allerlei zaken aan. Niemand werkt mee, iedereen gaat zijn eigen gang. Niemand denkt mee, want we doen het al jaren zo. Achter zijn rug om worden dingen bekonkeld maar hij kan er de vinger niet op leggen. Als hij binnenkomt valt het stil. Hij ziet hun onderlinge blikken wel. Hij voelt een spanning, maar wanneer hij het bespreekbaar wil maken reageert niemend. Zijn medewerkers klagen over hem bij de manager. Kortom, een opdracht die gedoemd is te mislukken. Het vreet aan hem. Hij was zo enthousiast begonnen, maar het valt ongelofelijk tegen.

Hoe kan Edward het tij keren?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Pepe Pont
Lid sinds 2019
Beste Carry, Erg herkenbaar. Ik heb bij een groot telecombedrijf zo'n zelfde situatie doorlopen. Omdat ik een doel had en wist hoe ik met mensen om moest gaan heb ik daar een hoop successen geboekt. Sleutelwoorden zijn; Aandacht en Vertrouwen. Inmiddels coach ik managers die niet zo goed weten hoe ze dit soort zaken moeten oppakken. Check LinkedIn, Mail me,  en ik kom graag langs.
Groet, Pepe Pont.
herman
1 accepteer dat de huidige werkwijze voor de medewerkers in principe de juiste is op basis van ervaringen uit het verleden in de gegeven organisatie-context en laat medewerkers voelen dat je hier begrip voor hebt
2 wanneer er acceptatie en begrip is, knoop dan tussendoor  (bij de koffie b.v.) gesprekjes aan over welke verbeteringen mensen mogelijk lijken, ongetwijfeld komt 80% overeen met je eigen ideeën, maar zijn de ideeën nooit uitgewerkt om allerlei historische / organisatorische redenen
3 wanneer binnen het team een gezamenlijk beeld is ontstaan over de verbeteringen, zorg dan dat je samen verschillende mogelijkheden voor implementatie in beeld brengt en
4 gebruik je positie als teamleider om buiten het team ditzelfde missiewerk te verrichten, en laat je medewerkers voelen dat je een spreekbuis bent en niet iemand die van bovenaf iets oplegt en hiermee zelf goede sier wil maken.
Hoewel deze werkwijze misschien niet op korte termijn zichtbare/concrete resultaten oplevert, zorgt het wel voor dialoog/discussie over het gezamenlijk belang en doorbreek je eilandculturen.