Hellup ik verzuip

De laatste tijd zie ik nogal wat managers die er ternauwernood in slagen het operationele hoofd boven water te houden. Het sleutelwoord is ‘operationeel’. Als de werkdruk toeneemt op de afdeling, gaan managers niet zozeer meer managen, maar meer ‘doen’. Onder het mom van ‘even meehelpen tot de ergste golf voorbij is’. Waarbij ze zelf kopje onder gaan. 

Veel managers komen uit de praktijk. Ze vinden die praktijk leuk, ze zijn er goed in. Daarom zijn ze ook manager geworden. Daarna leren ze managen. Als ‘tweede vak’ zou je kunnen zeggen. En wat gebeurt er? De economie trekt aan. Meer werk, meer opdrachten, en minder mensen. Het wordt moeilijker om aan goed personeel te komen. Organisaties waar meer dan 20% van het personeelsbestand bestaat uit vacatures of net gestarte nieuwelingen, zijn geen uitzondering. Juist in die organisaties is er een schreeuwende behoefte aan managers die managen. Om de zaken in goede banen te leiden, prioriteiten te stellen, te delegeren, overzicht te houden, te coachen, te zorgen voor kennisoverdracht, ‘nee’ te zeggen tegen nieuwe opdrachten enzovoort. Maar nee. Onder spanning vallen mensen terug in hun routines en hun oude patronen. Onder druk vallen managers terug op de inhoud. Die geeft zekerheid. Ze gaan meehelpen, meevechten, meedoen. Heel begrijpelijk natuurlijk, want ze zijn goed in hun vak, vaak beter dan hun (nieuwe) medewerkers. Maar het is rampzalig. Voor de manager zelf, die een enorm verhoogd afbrandrisico loopt. Voor de medewerkers, die te maken krijgen met een baas die ineens geen tijd meer voor ze heeft. En voor de organisatie, die op korte termijn door kan draaien en zichzelf op langere termijn van binnenuit leeg vreet.
Zeker onder deze hoge druk lukt het de inhoudelijke managers niet om afstand te nemen van wat ze het leukste vinden en te doen wat ze vermoedelijk veel energie en tijd kost: coachen, plannen, structureren en vooral ‘nee’ zeggen tegen de managementlaag erboven. Onmiddellijk herplaatsen als senior medewerker, deze managers, zou ik zeggen, en een manager benoemen die van de inhoud geen barst verstand heeft. Of zijn er alternatieven? 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Suzan ter Beek
Het blijft altijd moeilijk om je collegae te zien verzuipen en niet mee te gaan werken om de ellende op te lossen. Maar inderdaad, je zou moeten blijven doen waar je voor bent: stimuleren, waarderen, motiveren etc. etc. Tijdelijk meewerken lukt meestal niet; er wordt rekening gehouden met het feit dat je ook je steentje bijdraagt en dat went (te)snel. Een alternatief? a. Mensen van een andere afdeling tijdelijk inzetten, een uitzendkracht of freelancer tot de druk weer normaal is. b. Zichtbaar bv. de ochtend meewerken en de middag je managerskwaliteiten goed gebruiken. Zolang je externe klanten er niet onder leiden, kan dit werken. Als zij gaan klagen.....