Hot or Not in management land!

We zijn bijna aan het einde van 2006 en dat is weer een mooie gelegenheid om vooruit te kijken op het nieuwe jaar. Overal verschijnen hot or not lijstjes voor 2007. Helaas zijn het vooral consumententrends die we op dit soort overzichten tegenkomen. Wat zou het fijn zijn als we ook een lijstje hadden met managementtrends voor 2007. Wat is HOT voor de manager en wat is NOT?

We zijn bijna aan het einde van 2006 en dat is weer een mooie gelegenheid om vooruit te kijken op het nieuwe jaar. Overal verschijnen hot or not lijstjes voor 2007. Helaas zijn het vooral consumententrends die we op dit soort overzichten tegenkomen. Wat zou het fijn zijn als we ook een lijstje hadden met managementtrends voor 2007. Wat is HOT voor de manager en wat is NOT?

Waar liggen de trends eigenlijk voor de manager? Liggen die op het terrein van maatschappelijke trends of meer in de lijn van managementstijlen en andere soft skills? Natuurlijk kunnen we twee lijstjes maken, maar welke is nu echt belangrijk? Volgens mij moet de manager zich gaan focussen op de maatschappelijke trends. Door te kijken naar meerjarige trends in de samenleving  kan hij in 2007 meteen aan de slag om goed voorbereid te zijn op de toekomst. En ik denk dat ons de komende jaren heel wat staat te wachten. Zo staat de religieuze beleving van mensen sterk in de spotlight. Steeds meer kiest men voor een spirituele levensinvulling. Daarnaast krijgen we Nederland natuurlijk te maken met een sterke groei van de Islam. Hoe gaan we met deze religieuze trend om als manager? Zo zijn er vast nog wel een aantal trends te noemen. Het veranderende arbeidsethos van werknemers, klimaatveranderingen en nog veel meer. Wat zijn volgens jullie de managementtrends voor 2007?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Wouter
Leuke vraag. Wat mij betreft, hetgeen ik kan bedenken heeft vooral te maken met communicatie. We zien natuurlijk de laatste paar jaar een grote maatschappelijke verandering qua communicatie: in chronologische volgorde: gsm, sms, email, msn. Onder jonge mensen zie je dat ze anders omgaan met sociale contacten, andere dingen zijn belangrijk geworden. De manier van communiceren is ook anders dan zeg 10 jaar geleden (hoewel ik toen nog niet werkte).

Ik denk dat we in de komende jaren hier ook mee te maken gaan krijgen in het managementveld. Onze medewerkers communiceren straks namelijk anders, en dus ook anders met ons. Nog informeler, nog meer ad-hoc, nog meer steekwoorden en afkortingen.

Naast het feit dat we hier als mensen al mee om moeten gaan (en hou ouder je bent, hoe lastiger dat zal zijn), het zal ook invloed hebben op ons werk en de skills die we nodig hebben. Elke ouder (ben ik zelf niet, maar kan het me voorstellen), merkt dit waarschijnlijks dagelijks in het 'managen' van de kids!

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Patrick Spits
Hot is voor watmij betreft persoonlijk leiderschap. Leiderschap in de zin dat mensen hun eigen talenten gaan (her)ontdekken en hiermee iets gaan doen. Authenciteit i.p.v. eenheidsworsten!

Zalig Nieuwjaar alvast!

Salut,

Patrick Spits
Marco de Kok
Lid sinds 2008
Gisteren verscheen het proefschrift van Eric Kaarsemaker: Employee ownership and HRM.
Zowel op internet als bij klanten komt het thema ownership steeds vaker aan de orde (Hoe spreken we de basisbehoeften en waarden van medewerkers aan zodat zij handelen en denken als eigenaren van de organisatie?)
Wij hebben ownership dan ook opgenomen als vast thema van ons weblog (www.btgbv.com).
Ik denk dat we er in 2007 nog veel van gaan horen.
Leo van der Burg
Ik ben het erg met Marco Spits eens: kappen met eenheidsworsten, hulde aan zelfkritische, authentieke en oorspronkelijke mensen, mensen die hun uniciteit weten te leven en niet bang zijn voor zichzelf. Ik verwacht (en hoop op) een ontwikkeling waarbij mensen hun identiteit ontlenen aan wie ze zijn en zich niet langer verschuilen achter hun opleiding, geloof, politieke partij, buurt, regio, lidmaatschappen van van alles en nog wat, etc. Doe waar je goed in bent!
Leo van der Burg