Managers drukken veranderingen door strot van medewerkers

Wat niet kan, is het volgende. Managers zetten een veranderingstraject in. Ze stellen een paar doelen die de mensen binnen enige tijd moeten realiseren. Tot zover niets aan de hand. Maar dan komt die gekke zin... 
‘Ik wil het ze niet door de strot duwen, ik wil dat ze het uit zichzelf omarmen.'
Dit, lieve managers, is een contradictio in terminus, oftewel een uitspraak met een innerlijke tegenstrijdigheid. Je duwt het ze namelijk wel door de strot, en daar is niets mis mee.
Misschien dat ze het zullen omarmen als je daar eerlijk over bent. Je medewerkers zijn volwassen mensen, die in hun privéleven te maken hebben met advocaten, makelaars en notarissen. Ze kennen het klappen van de reorganisatie- en veranderingszweep. Ze hebben er de laatste 15 jaar pas 12 meegemaakt.
Dus wees maar eerlijk. En hou je zelf niet voor het lapje.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Sandra
Beste Bert, Volledig terecht wat je zegt over het door de strot duwen van veranderingen.
Ik werk al een groot aantal jaren in de zorg en om de marktwerking de kop te bieden worden van allerlei plannen gelanceerd en per direct doorgevoerd! 

Met de snelheid waarmee ze worden ingevoerd verdwijnen deze "vernieuwingen" weer. Vaak omdat ze niet effectief zijn; in de snelheid waarmee ze zijn doorgevoerd.

Op de werkvloer zijn de medewerkers moe en uitgeput en kunnen naar onze klanten nog te nauwernood de organisatie hoog houden. De organisatie lijkt achter de feiten aan te lopen en dat is triest en ik neig te twijfelen aan de management kwaliteiten?

Wat vanaf mijn positie eigenlijk niet zou mogen! Mijn ervaring is dat er zoveel kwaliteit op de werkvloer rond loopt ze denken mee hebben hart voor de zaak en halen de centen binnen door goede kwalitatieve zorg te bieden.

Ik heb besloten mijn huidige positie eraan te geven (met pijn in mijn hart) om dit "gevecht" met het management niet meer te hoeven voeren.  Ik ga weer tussen het team staan, dat team met die geweldige ideeen die ooit zeker gehoord zullen worden door een manager die weet dat hij het wiel niet uit hoeft te vinden!

Mijn bijdrage en "vergeet vandaag niet te lachen"

Vriendelijke groeten
Sandra
"Anna"
Hoi Bert,Weer mooi gezegd, helaas wordt dit niet door de betreffende verandermanagers zo gezien. Ze vangen namelijk iets teveel centjes voor hun fantastische (zo uit de boeken gekopieerde) methodieken. Gek op reorganiseren zijn ze, vooral bij de overheid (of zorginstellingen zoals Sandra schrijft). Mensen in het bedrijfsleven, vraag eens na wat er nu echt met jullie belastingcenten gebeurt en wellicht wordt ons werk dan weer wat leuker en gaat het om de inhoud, de bezieling en de ouderwetse professionaliteit!Tot in de trein!Anna.
Bert Overbeek
Anna heeft gelijk. Bij de overheid wordt ontzettend veel geld gestopt in externen, die net zo vertragend lijken te werken als bepaalde ambtenaren. In algemene zin wil ik vaststellen dat er te veel lijvige rapporten verschijnen. Een analyse maken kunnen we allemaal, een unieke visie ontwikkelen ook, maar wie helpt de operatie echt te verbeteren?