Spoedklussen? Morgen weer een dag (Case)

Verkoopmanager Cor geeft medewerker Arnold dagelijks 'spoedklussen' aan het einde van de dag. Daardoor werkt Arnold structureel over. Arnold begint het zat te worden en geeft zijn grenzen aan. Dit leidt tot strubbelingen....Cor is verkoopmanager bij een multinational in het westen van het land, hij geeft leiding aan een team van verkoopmedewerkers, o.a. Arnold. Cor is veel onderweg en daardoor weinig op de zaak. Meestal probeert hij aan het einde van de middag toch nog even binnen te lopen; wanneer dat niet lukt belt hij in ieder geval altijd even naar kantoor. Op deze manier houdt hij feeling met het team en zorgt hij ervoor dat belangrijke dingen diezelfde dag nog geregeld kunnen worden.

Medewerker Arnold wordt hier niet vrolijk van. Hij beleeft die betrokkenheid van Cor heel anders. Aan het eind van de middag hoort zijn werkdag er bijna op te zitten. Vaak heeft hij heel hard gewerkt om alles op tijd voor elkaar te krijgen, of hij is daar nog druk mee bezig. En dan belt Cor. Altijd met een ‘spoedklus’ die op het laatste moment nog even snel door Arnold gedaan moet worden. Met als gevolg dat Arnold nog minimaal een uur bezig is. Nu heeft Arnold er niets tegen om een keer over te werken, maar het lijkt structureel te worden. OK, het wordt wel uitbetaald, maar Arnold houdt zo geen vrije tijd over en dat breekt hem op. Bovendien zijn het vaak klussen die volgens Arnold ook best tot de volgende dag hadden kunnen wachten. Cor belooft gewoon van alles aan zijn klanten zonder te overleggen. Arnold heeft dit wel eens geprobeerd aan te kaarten bij Cor, maar kreeg geen gehoor. “Die klant betaalt jouw salaris” is steevast het antwoord van Cor.      

Op een dag belt Cor weer om kwart voor 6 met een zogenaamde spoedklus (de vierde dag achter elkaar). Arnold antwoordt dat hij er vandaag echt geen tijd voor heeft, omdat hij zo naar huis gaat ivm een prive-afspraak, maar dat hij het morgenochtend om half 8 als eerste zal afhandelen. Cor reageert fel: “Het moet vandaag nog gebeuren.” Arnold geeft aan dat het hem echt niet gaat lukken en gaat naar huis. 

De dag erna moet Arnold bij Cor verschijnen. Cor blijkt woedend. Hij verwijt Arnold een gebrek aan commitment en briest dat dit gevolgen zal hebben voor zijn beoordeling. Later die dag meldt Arnold zich ziek. 

Wat vinden jullie van deze case? Had dit voorkomen kunnen worden? Hoe kan dit worden opgelost?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Vincent van Gemen
Het fijne aan deze case is dat wij als lezer weten wat er in het hoofd van beide partijen omgaat. De heren weten het echter van elkaar niet, en dat is het probleem.

Cor denkt alleen aan de resultaten en beseft niet dat zijn medewerkers hun werkdag op een andere manier beleven. Omdat Cor de chef is, dient hij met een oplossing te komen.

Wat mij betreft is de oplossing tweeledig: een bonusregeling voor de medewerkers om hen dezelfde motivatie als Cor zelf mee te geven, en een gesprek tussen de heren waarin Cor met de billen bloot gaat en vertelt dat hij zich niet genoeg inleefde in de medewerkers.
Léon Bastiaans
Dank voor de case! Ik denk dat hiermee wellicht anderen hun voordeel kunnen doen omdat ze kunnen zien waar dit toe leidt!

Mijns inziens is de zaak redelijk helder. Cor moet ook tijd nemen om het beste te halen uit zijn medewerkers en dat is niet door ze af te blaffen met een smoes om niet over de kwestie te hoeven spreken.