Verandertrajecten mislukken door taal

Onderzoek laat het zien: veel verandertrajecten mislukken. Daar zijn nogal wat oorzaken voor en die gaan we nu niet allemaal opnoemen. Dan kunnen we boeken vullen en daar is deze weblog niet voor bestemd. We richten ons nu op een zo'n oorzaak: de manier waarop organisaties hun boodschap brengen. 

 Onderzoek laat het zien: veel verandertrajecten mislukken. Daar zijn nogal wat oorzaken voor en die gaan we nu niet allemaal opnoemen. Dan kunnen we boeken vullen en daar is deze weblog niet voor bestemd. We richten ons nu op een zo'n oorzaak: de manier waarop organisaties hun boodschap brengen. Taal moet hierbij gezien worden in de breedste zin van het woord: het geheel aan verbale en non-verbale codes in een groep. Kleding, bepaalde uitdrukkingen die specifiek bij een subcultuur horen, de manier waarop met status, hierarchie, geld of medewerkers wordt omgegaan, etcetera.

In het kader hiervan introduceren we een begrip: sociale velden: groepen mensen die gezien kunnen worden als een eenheid, omdat ze aan een gemeenschappelijk doel werken. In organisaties heb je verschillende sociale velden, vaak beroepsgroepen: IT'ers, HRM'ers, schoonmakers, call center medewerkers, bedrijfskundigen, managers, productiemedewerkers, analysten, verkopers, controllers of juristen. 

Nu kennen al die velden een eigen ‘taal'. Het zou op zichzelf al interessant zijn om in kaart te brengen, welke termen vooral door de ene en welke termen vooral door de andere begroepsgroep worden geuit.  Een woord als ‘initieel' hoor je tegenwoordig steeds vaker, maar vaker uit de mond van mannen dan van vrouwen, heb ik ontdekt. De term is afkomstig uit de IT-wereld, maar verspreidt zich met de automatisering door hele organisaties.

Maar het gaat verder. Iemand die een stropdas draagt in een wereld waar een stropdas gehaat is, zal dat merken wanneer hij iets over probeert te brengen. In een wereld waar men geaffecteerd praat, zal iemand die Amsterdams praat opvallen.

Directies denken vaak abstract; managers die de vertaalslag maken, praten nogal eens in managementjargon. Een mooi voorbeeld. Een organisatie stelde een aantal jaren geleden vast dat managers en medewerkers meer moesten gaan aanspreken. Talloze feedbacksessies waren het gevolg. Trainingen met werkelijk heldere gespreksmodellen waren het gevolg.

Ga je nu de organisatie door, dan zie je dat maar een zeer klein deel van de mensen zich aan de gespreksmodellen houdt. De medewerkers doen dat niet, en sterker nog: vinden dat niet zij, maar hun managers hun collega's moeten aanspreken.

Ik wijt dat aan de taal. Mensen op de werkvloer (sorry voor het woord) ervaren de modellen als gekunsteld. Authenticiteit speelt daar een sterke rol. De modellen blijken de taal van een bepaald sociaal veld te zijn. Andere sociale velden accepteren die taal niet. Directies van organisaties, die hun beleid moeten overdragen op andere sociale velden, dienen dus rekening te houden met taal. Of ziet u dat anders?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Gerard L.
Nee, ik denk niet dat het 'm zit in het verschil in sociale velden en de bijbehorende taal. Verandertrajecten mislukken volgens mij omdat veel managers niet in staat zijn om in Jip en Janneketaal aan te geven:
- wat het probleem is,
- hoe het probleem aangepakt gaat worden,
- welke voordelen de nieuwe aanpak heeft,
- wat van de individuele medewerker verwacht wordt.

Extra knelpunten daarbij zijn de angst om te spreken in het openbaar (hoe groter de groep, des te minder vragen/kritiek) en de angst om mensen hoger in de hiërarchie te bevragen of te bekritiseren.

Gevolg daarvan is dat verandertrajecten voor iedereen vaag blijven, dat dit niet uitgesproken wordt en zodoende een zachte dood sterft.
Jan Huisman
Ik denk dat taal slechts een deel van het probleem is. Overigens wordt het taalprobleem ook in de mail van Gerard L. bevestigd, ook noemt hij het Jip en Janneke taal, het blijft een taalprobleem.
een andere oorzaak is naar mijn mening ook het belangenverschil. De directie en managers hebben vaak andere directe belangen bij verandering dan medewerkers. In mijn praktijk zie ik vaak dat verandertrajecten gecommuniceerd worden vanuit problemen (door managers gevoeld)en niet vanuit de kansen van met name de uitvoerenden. Het bieden van kansen leidt gemakkelijker naar een positieve gedragsverandering en dus naar veranderkracht in een organisatie. Op gedrag zijn mensen ook gemakkelijk goed aan te spreken zodat het ook een van de sturingsmogelijkheden is. Daarvoor moeten ook bij verandertrajecten relevante verantwoordelijkheden en bevoegdheden laag in de organisatie worden gebracht.