Vriendjespolitiek bij inhuur externe bureaus

Ik zal het eens lekker pittig stellen: Veel managers houden van een extern bureau dat zich ´gelikt´ presenteert. Mooie auto´s, gepeperde kostuums, een vlotte babbel en glossy brochures. Uiteindelijk worden die betaald door de klant. Dat is allemaal niet zo erg, als het bureau zich dan maar onderscheidt door inhoudelijke kwaliteit. Aan dat laatste kan getwijfeld worden, maar dat weten managers vaak niet want ze werken alleen met mensen die ze uit hun netwerk kennen. Ze kennen domweg geen andere suppliers.

Ik zal het eens lekker pittig stellen: Veel managers houden van een extern bureau dat zich ´gelikt´ presenteert. Mooie auto´s, gepeperde kostuums, een vlotte babbel en glossy brochures. Uiteindelijk worden die betaald door de klant. 

Dat is allemaal niet zo erg, als het bureau zich dan maar onderscheidt door inhoudelijke kwaliteit. Aan dat laatste kan getwijfeld worden, maar dat weten managers vaak niet want ze werken alleen met mensen die ze uit hun netwerk kennen. Ze kennen domweg geen andere suppliers. En dat is jammer. 

Veel kleine leveranciers zijn de grote talenten van grote leveranciers geweest. Omdat het zo goed ging, zijn ze voor zichzelf begonnen. Zelden blijft de echte kwaliteit in grotere organisaties hangen. Dat geeft te denken. Ik schrijf dit nu misschien iets te ongenuanceerd op, maar u weet vast wel wat ik bedoel. 

Het is een reden tot nadenken. Vooral omdat u voor uw organisatie onnodig veel kosten maakt. Kleinere suppliers zijn namelijk meestal goedkoper. Ze moeten zich onderscheiden; met een te hoog tarief komen ze niet eens in aanmerking. 

Maar goed. We wensen u veel succes met de volgende aanbesteding. Wie wordt het deze keer? Joost van de tennisclub of Peter van de bridgevereniging? 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Norman Dragt
Je hebt waarschijnlijk gelijk, dat managers niet kiezen op kwaliteit, maar op bekend.

Maar ik kan me wel iets voorstellen bij de keuzes voor bekenden door managers. Bekenden zullen proberen de opdracht zo goed mogelijk te doen, niet omdat ze het beste werk kunnen leveren, maar omdat ze bang zijn hun gezicht te verliezen tegenover een bekende. Daarnaast wordt een manager vaak niet afgerekend op het leveren van de beste kwaliteit, maar op het verkleinen van de kans op verlies.

Wat dat betreft zouden veel bedrijven, vooral westerse, nog iets kunnen leren van de aanpak van Toyota. Kijk maar eens naar dit artikel over kaizen bij Toyota in Amerika (http://www.fastcompany.com/magazine/111/open_no-satisfaction.html).

Daarnaast krijgen de meeste managers ook niet het voorbeeld, dat het gaat om kwaliteit, maar om het kennen en gekend worden.
edwin Martherus, AdviseurMakelaar
Dat het te vaak gaat om wie de externe kent in plaats van wat die kent is een feit in de praktijk. Op zich heb ik niets tegen bekende vriendjes. Zeker bij externe advisering is het noodzakelijk dat er goed kan worden samengewerkt en dat het klikt. Echter, veels te vaak worden vriendjes ook ingehuurd voor zaken waar ze geen verstand van hebben. In die gevallen moet een professioneel vriendje eigenlijk bedanken voor de geboden mogelijkheid. Of nog beter, moet deze vraag niet aan dit vriendje worden gesteld. Een professionele houding van beide partijen zal bijdargen aan een duurzame vriendschap en een veel hoger rendement van de externe inhuur.

Edwin Martherus
AdviseurMakelaar BV
Joost Reedijk
Ha Bert,
Hier Joost. Wij hebben een extra mogelijkheid in de markt gezet om je als externe op het thema duurzaamheid te onderscheiden. Hogere productiviteit, lagere verkeersbelasting, minder uitstoot, meer thuiswerken en betaald worden in het openbaar vervoer. Check www.green-consultant.nl
Met vriendelijke groet,
Joost Reedijk
Bel ons als je vragen hebt op 0900-3355033