‘Warme ingenieurs’ verbeteren de wereld

Wetenschap heeft in bepaalde kringen de reputatie kil te zijn. En sommige wetenschappers zijn inderdaad vervelend en weinig warm. Maar de maatschappelijke betrokkenheid van een blad als ‘De Ingenieur’ (orgaan van KIVI NIRIA) mag er zijn. Wie het nummer van 1 mei 2009 doorbladert, kan met eigen ogen lezen hoe hard er gewerkt wordt aan verbetering van het milieu. En dat juicht onze weblog ernstig toe. JongeBazen is een voorstander van verbetering van het milieu door natuurvriendelijke technieken. Dus alle speurtochten en onderzoeken op dit gebied zijn in de gastcolumn van JongeBazen welkom.

Een greep uit onderzoek naar milieuvriendelijke technische innovatie:

– Al in het hoofdredactionele commentaar van Erwin van den Brink lezen we over de inspanningen op universiteiten om de elektrische auto van de grond te krijgen. Maar, zo vraagt hij zich af, ‘waarom moet een elektrische auto er uitzien als een elektrische auto? Ze komen met een soort scootmobiel met een dakje’. Volgens hem wil een automobilist, van nature conservatief, daar nog niet ‘dood in gevonden worden’. Hij juicht de ontwikkeling van de elektrische sportwagen Lotus Elite erg toe. Dat zal de automobilisten verleiden om toe te happen.

De elektrische auto is niet de enige milieuvriendelijke ontwikkeling binnen de wetenschap. In de ‘Biobouwers’-special van 1 mei laat ‘De Ingenieur’ zien wat er zoals gebeurt.

-De Japanse rederij NYK ontwikkelt een containerschip dat 69% minder CO-2 uitstoot dan zijn moderne tegenvoeter die onze tijd domineert. CO-2 is hoogstwaarschijnlijk een belangrijke oorzaak voor de opwarming van de aarde en het gat in de ozonlaag.

-De nieuwbouw van een college in Eindhoven krijgt een energiedak waardoor de CO2-uitstoot met 98,5% afneemt.

-In Berkeley California is een bootje ontwikkeld dat onder invloed van licht vaart.

-In de Westerschelde gaat een proef van start om energie op te wekken uit de getijdewisseling van de zee.

-De Hengelose fabriek Bioliquids gaat biomassa in olie omzetten. Hiervoor wordt hout gebruikt, maar op termijn moeten ook grassen hiervoor gebruikt kunnen worden.

-In Kenia is een kartonnen kookdoos ontwikkelt, die beschouwd kan worden als een zongestookte oven. Zonder energie te gebruiken, kan de temperatuur in de over oplopen tot 165 graden celsius. Er komt geen gas of brandstof aan te pas. 

-In Zwitserland wordt wellicht een satelliet gelanceerd die zonne-energie vanuit de ruimte naar de aarde zal sturen.

-In Groot-Brittannië heeft een futuristische steam car de snelheid bereikt van 128 kilometer per uur.

-Australië gaat investeren in een glasvezelnetwerk. Dit zorgt voor snellere internetverbindingen, en zal vermoedelijk tot een aanzienlijke reductie leiden van het aantal uren computergebruik per inwoner.

-In Massachusetts is een lithiumbatterij ontwikkeld op mensvriendelijke virussen. Hiermee is een  milieuvriendelijk productieproces tot stand gebracht.

-In Limburg onderzoekt Nuon of een proefinstallatie voor de afvang van CO-2 commercieel haalbaar is. Dit zou een vermindering van de koolstofdioxide betekenen van 80 tot 85%.

-In Eindhoven is een flexibele carrosserie ontwikkeld van textiel die zichzelf schoon houdt en die energie opwekt. In de toekomst zal de auto zichzelf na een regenbui kunnen wassen.

-In Overijssel werkt men aan een stuw met stroomregelaar.

-Men zoekt naar nieuwe verbindingen als vervanging voor lijm waarin immers veel gevaarlijke stoffen zijn verwerkt. De gekko dient als voorbeeld. (Quest, november 2008)

 

Wie dit zo op een rij ziet, moet wel vaststellen dat de wereld van de techniek zich meer en meer bekommert om onze leefomgeving. Wie meer voorbeelden weet, zet ze rustig hieronder. We zullen de komende tijd meer aandacht besteden aan duurzaam ondernemen en milieuvriendelijke technologische innovatie. Wetend dat dit jonge bazen bezig houdt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *