Zijn reorganisaties het middel wel?

In veel bedrijven besluiten Management Teams tot reorganisaties als het niet goed gaat. Door middel van die reorganisaties proberen ze met name financieel weer beter op de kaart te komen. Maar is dat wel verstandig?

Stelling: ‘In plaats van grote reorganisaties kunnen bedrijven beter kijken waar het niet goed gaat en daar de boel verbeteren. Dan komt het vanzelf goed.' Mee eens? Waarom (niet)?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ton van de Rijdt
Mee eens!

Bij reorganisaties horen eigenlijk altijd ontslagen. Wanneer je werknemers ontslaat, verlies je kennis. Deze kennis heb je nu juist nodig om de financiële situatie te verbeteren. Dit is een recept om van de regen in de drup te komen.

Het is veel verstandiger om met je medewerkers op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden en kansen om omzet/winst te genereren. Door eerst de bestaande bedrijfsprocessen te optimaliseren komen er medewerkers vrij om deze nieuwe mogelijkheden te onderzoeken. Vervolgens kunnen de vrijgekomen werknemers de kansen en mogelijkheden uitvoeren/benutten.

Drie vliegen in 1 klap dus. De gemiddelde kosten van de bestaande processen gaan naar beneden, je hebt meer medewerkers die zich met R&D kunnen bezig houden, en er ontstaan nieuwe bedrijfsprocessen waarmee je winst en omzet kunt genereren.

Door het bovenstaande continu te doen ontstaat een organisatie die zich continu verbeterd, en continu op zoek is naar nieuwe kansen en mogelijkheden.