Zwoele afspraken met klanten, mag dat?

Een medewerker van de gemeente maakt avances bij klanten. Een leidinggevende hoort hem openlijk complimenten maken, maar laat het maar zo omdat de dames er wel van gediend zijn.

Simone, een collega ergert zich er echter aan, en confronteert haar collega er op zekere dag mee, wanneer die verder gaat dan alleen maar avances maken; hij wisselt telefoonnummers uit met iemand!

‘Weet je wat jij moet doen?’ zegt hij echter als wordt aangesproken op zijn gedrag ‘Jij moet lekker aan je werk gaan, en verder niets.’

Deze reactie vindt een week plaats na een training over aanspreken. Wanneer de leidinggevende hoort wat er gebeurd is, complimenteert hij Simone.

‘Goed gedaan’

Maar het gedrag van de medewerker die avances maakt, laat hij opnieuw onbesproken.

6 thoughts on “Zwoele afspraken met klanten, mag dat?”

Renzo 12 jaar ago

Prima. Ik zie niet in wat hier mis mee is. Ik neem vrouwen serieus, en denk dus dat ze verstandig genoeg zijn om die man toe dan wel af te wijzen.
wie daar bezwaar tegen maakt, ziet vrouwen als onzelfstandige wezens die beschermd moeten worden..

Buiten dat: veel mensen komen via werk aan hun relatie, hebben ook weinig andere mogelijkheden.

al dat gereguleer, alsof mensen dat niet zelf kunnen zeg. BEDILZUCHT.

de man probeert wat, de vrouw wijst toe of af. Punt uit, niemand heeft daar verder iets mee te maken, ook ‘ simone’ niet.

Leuke voorbeeldjes trouwens steeds, hoe kom je er steeds weer aan Bert? en wat gaan ze steeds uit van ‘ problemen’ 

Frans 12 jaar ago

Wanneer avances invloed hebben op de wijze waarop cliënten door een ambtenaar wordt behandeld is dat zeer bezwaarlijk.

Het toont geen professionaliteit en is van een dergelijk functionaris dan ook niet gewenst.

Wanneer in gedrag geen onderscheid wordt gemaakt naar de cliënt, man of vrouw, jong of oud, knap of lelijk, allochtoon of autochtoon, en het de effectiviteit en efficiëntie van het functioneren bevorderd dan kan je stellen dat het modelgedrag is, anders kan ik het bij een ambtenaar niet plaatsen.
 
Dat een collega corrigerend moet werken en leidinggevende hier niets mee doet, is reden genoeg om het te escaleren naar een hoger niveau. Onderlinge samenwerking is door de houding van leidinggevende en boosdoener reeds geschaad, waardoor helaas de oplossing in de richting gezocht wordt van “deze vrouw doet lastig, dus moet ze weg.”

Negeren of anders!

Paul 12 jaar ago

De vervolgstap is dat Simone haar leidinggevende aanspreekt op zijn NIET reageren. Dan wordt gelijk duidelijk wat zijn standpunt is én dan leer je echt iets over aanspreken.

Is de leidinggevende het eens is, maar durft hij er zelf niets van te zeggen? Of heeft de leidinggevende geen mening én is hij echt blij sec met de assertiviteit van de vrouwelijke collega.

Op basis van deze gegevens is niet  helemaal te achterhalen of het objectief gezien te ver gaat. Als hij gaat over het verlenen van vergunningen dan is het ontoelaatbaar. Dat is anders als hij alleen receptionist is.

Bert Overbeek 12 jaar ago

Renzo, je moet je oren en ogen goed open houden, dan signaleer je veel. En verder zwijg ik over mijn bronnen (-:

elly 12 jaar ago

Beste Renzo,
Als manager in de zorg maak ik een onderscheid tussen “relaties die op het werk ontstaan” en relaties tussen werknemer en client/klant.  Dat staat dan ook helder omschreven in onze gedragscode. Ik mag toch aannemen dat die bij een gemeente ook niet ontbreekt?

Bert Overbeek 12 jaar ago

Elly zou je die codes eens expliciet willen beschrijven hier?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *