Bezuiniging: Schoonmaken doen ‘we’ vanaf nu zelf…

Consultancybedrijf X in het midden van het land kampt met een tegenvallende hoeveelheid opdrachten. Enkele consultants zitten nog regelmatig bij klanten, maar een aantal zit vaker op kantoor dan hen of de baas lief is. Weinig declarabele uren, dus er moet bezuinigd worden. Het management heeft dit creatief opgelost. Er wordt zoveel mogelijk bezuinigd op indirecte kosten, zoals schoonmaak. Anders gezegd: de schoonmaak wordt niet meer door ingehuurde schoonmakers gedaan, maar door de consultants die het meeste op kantoor zijn. Zelfde geldt voor de ‘kantinejuf’, ook voortaan een consultant. 

Er worden vrijwel dagelijks cursussen gegeven, dus er komen dagelijks grote groepen cursisten over de vloer.  Dus die gebruiken in grote getalen de kantine en erger nog, de toiletten. Er moet dus dagelijks worden schoongemaakt, opgeruimd, kantinevoorraden geteld etc. En dat allemaal ’s avonds na de cursus, of ’s morgens heel vroeg voor de volgende cursus. Het management, dat overigens vaak op kantoor zit, deelt uiteraard niet mee in de corvee-taken.

De consultants zijn woest! Waarom moeten zij opeens schoonmaken en het management niet? Ze zijn geen slaafjes? Of wel? Een enkeling heeft het aangedurfd om het management hierover kritisch aan te spreken. Zonder resultaat helaas. Hij moest zich ‘positiever opstellen’.

Wat vinden jullie?

2 thoughts on “Bezuiniging: Schoonmaken doen ‘we’ vanaf nu zelf…”

Christian ter Maat 10 jaar ago

Bij de VDL Groep in Eindhoven gebeurt hetzelfde. Boventallige fabrieksarbeiders maken de kantoren, toiletten e.d. schoon. Nu heeft Wim van der Leegte, president-directeur en eigenaar, er daar wel behoorlijk de wind onder. Het alternatief voor deze arbeiders is; ontslag.

Waarom zouden  deze consultants niet recht hebben op dezelfde keuze; ontslag of poetsen?

Carry Lemmen 10 jaar ago

Misschien omdat er geen duidelijke afspraken zijn? Wie toevallig op kantoor is heeft pech gehad, behalve als hij/zij manager is. Consultants die de tijd op kantoor normaliter besteden aan acquisitie (om nieuwe projecten – dus geld – binnen te halen), worden in plaats daarvan aan de schoonmaak gezet. Die tijd kunnen ze dus niet gebruiken om datgene voor elkaar te krijgen waar ze aan het eind van het jaar wel op beoordeeld worden: het aantal declarabele uren. Schoonmaken prima, maar dan niet achteraf worden afgerekend op iets anders.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *