Het concept en de waan van de dag

Dana is verkoopmedewerker bij een bedrijf dat landelijk opereert. Drie weken geleden heeft ze een bericht over een verkooptraining ontvangen. Het is de bedoeling dat ze een voorbereidingsopdracht maakt die ze meeneemt naar de eerste dag. Na zes weken volgt een terugkomdagdeel. In de bijbehorende mail leest ze dat de gehele training is opgebouwd rond een bewezen concept.

Even een terzijde. Ik geloof absoluut dat de intentie en de onderdelen in de training uitstekend zijn; aan integriteit ontbreekt het nooit. Jammer, dat de bewijsvoering over de effecten van ‘bewezen concepten’ meestal ontbreken op sites of in de glossy brochures.

Niek de manager van Dana volgt voorafgaande aan haar training een workshop van een dagdeel over hoe hij zijn medewerkers moet begeleiden. Hij heeft hemel en aarde moeten bewegen om erbij aanwezig te zijn. Hij heeft echter geen tijd om Dana en haar collega’s te spreken voordat zij de verkooptraining gaan volgen. De trainer kijkt droevig als hem dit ter ore komt. En naast Dana zijn er nog vijf anderen uit de groep van twaalf cursisten die geen harde doelstellingen voor zichzelf hebben vastgesteld. Ondanks dat is de training inspirerend, confronterend en hoopgevend. Dana heeft de eerste tijd het gevoel dat ze vleugels heeft; alles lukt. Vol trots vertelt ze daarover tijdens de terugkomdag. Niek laat het begeleiden van haar voor wat het is; het verloopt toch allemaal uitstekend.

Kort na de terugkomdag wordt Dana tijdelijk ingezet op het inwerken van een aantal nieuwe collega’s. Na vier maanden kan ze haar gewone functie weer volledig oppakken. De resultaten zijn teruggezakt naar het peil van voor de cursus. Dana functioneert weer vanuit haar gewone doen; vanuit haar automatismen en patronen die ze al jaren heeft.

De waan van de dag en gewoonten zijn sterker dan de intense impuls van bewezen concepten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *