De struggle to survive bij crisis en change (6)

Aanvaarding

De werknemers hebben hun proces doorgemaakt rond de verandering en al dan niet meegedacht over hoe zij kunnen bijdragen aan de organisatie. De werknemers die de verandering als een kans zagen, zullen een gevoel van triomf ervaren bij elk succes dat wordt geboekt. Ze zijn op het nu en de toekomst gericht.

De werknemers die het nut van de verandering niet inzagen, zullen langzaam maar zeker berusten in hetgeen onvermijdelijk bleek. Zij blijken, wanneer je met ze in gesprek gaat, gericht op het verleden en het nu. Ze kunnen met bitterheid over het gebeurde praten, verwoorden dat ze zich niet meer druk willen maken en hebben hun vechtlust verloren. Ze wachten de volgende verandering gelaten af.

De onderstaand schema is een kleine samenvatting van de fasen waar werknemers doorheen gaan bij verandering en hoe jij daar als wijze leidinggevende op zowel individueel- als teamniveau mee om kunt gaan.

Dit was het zesde deel uit een serie van zeven. Op 3 juni verschijnt het zevende en laatste deel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>