Een goed team? Kijk even naar de rockband King Crimson…

Wie een voorbeeld wil voor een goed draaiend team, moet eens kijken naar de eerste negen minuten van een optreden van de band King Crimson (https://www.youtube.com/watch?v=opiUajt1_S0). De band speelde in september 1982 in München en had alles in zich, dat een team sterk maakt. Het maakt nu niet uit of je van de muziek houdt; het kijken op zich leert je van alles over een goed geoliede team-machine.

Hieronder zal ik de punten noemen die de band, en ook veel teams, sterk kan maken. Eerst nog iets over King Crimson. Het langdurige project van de gitaristen Robert Fripp en Adrian Belew, bassist Tony Levin en drummer Bill Bruford kan gezien worden als erg innovatief en ook experimenteel.

In het filmpje zien we onder andere de voor die tijd nieuwe stick (ipv basgitaar) en elektrische drums (Phil Collins gebruikte het in ‘In the air tonight’). De vernieuwende techniek werd ingepast in de oude muziekstructuren, die overigens zelf ook weer vernieuwd werden. Er werd echt gezocht naar vernieuwing. Dansbaar is het zeker, maar vertrouwd zeker niet. Een echte verandering dus. De manier van oppakken is ‘er vol voor gaan’.

Hier de lessen voor teams in het optreden van King Crimson:

-Er was afstemming. Als iemand zich niet aan de afspraken hield, mislukte het totale project.

-Er was een duidelijke rolverdeling.

-De groep bestond uit vier zeer verschillende persoonlijkheden. De verbindende en goedlachse spring in het veld Andrew Belew contrasteerde sterk met de wat nurkse en onbewogen Robert Fripp, het brein van de band. De basisstructuur werd gelegd door de keurig ogende drummer Bill Bruford en de machissimo bassist Tony Levin. De mix maakte het team sterk.

-Er werd flink geschakeld in het nummer, waarin de musici geacht werden flexibel om te gaan met de ingewikkelde ritmewisselingen, die de kenner zeer interessant en doordacht zal vinden. Het klinkt soms als een chaos, maar elke stap is overdacht.

-Er wordt nieuwe techniek gebruikt en bestaande techniek wordt opnieuw en anders gebruikt, bijvoorbeeld wanneer gitarist Belew dierentuingeluiden uit zijn gitaar haalt door hem voor de geluidsbox te houden. Hier zien we de echte innovatie, en dit in een tijd dat de muziek toch al in een innovatieve richting terecht was gekomen door de versnellende ontwikkeling van keyboards.

-Er wordt gemerkt vanuit een visie en dat is een visie gebaseerd op discipline. Doordat iedereen zich houdt aan het strakke stramiem ontstaat er wat, en binnen die discipline zien we vrijheid. Zonder kaders zou die vrijheid nooit zijn ontstaan. Musici kunnen losgaan, omdat de structuur daar ruimte voor geeft.

 

De lessen zijn interessant. Afstemming, de durf nieuwe techniek in te zetten, oude tools op een nieuwe manier in te zetten, afspraken, discipline en de vrijheid die daaruit kan ontstaan en een divers team een duidelijke rolverdeling geven; daardoor komt het nieuwe tot stand. Door een goede structuur kunnen de teamleden maximaal op hun kwaliteiten worden benut. En onder ogenschijnlijke chaos zit veel orde.

Bands, ook als je ze misschien niet direct goed vindt, zijn een mooie leerschool. Kijken naar wat je niet direct bevalt lijkt op goed rondkijken tijdens een vergadering die minder leuk is om te doorgronden wie wat doet en waar verantwoordelijk voor is. Zo naar muziek kijken is voor iedere manager interessant.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *