Praat toch normaal, managers!

Bij veranderingen willen beleidsmakers dat dingen in het productieproces anders gaan. Dat bedenken ze in bijeenkomsten in hotels of kastelen, om het eens ironisch te zeggen. Bij overvloedige maaltijden en een borreltje. Vaak in termen die niet altijd begrijpelijk zijn voor de mensen in de uitvoering, op de werkvloer, het operationele proces of hoe je het ook maar noemen wilt. Het zij de managers natuurlijk gegund om hun bijeenkomsten te hebben. Maar ze moeten het bedrijf wel iets opleveren.
Wanneer ze de taal van de vloer niet meer spreken, kan dat lastig zijn, want die mensen moeten het wel gaan doen. Hoe krijg je als bestuursvoorzitter of directievoorzitter de mensen zo ver dat ze dat doen, waarvan jij hebt bedacht dat het goed is voor de organisatie? Helpt het om abstracte begrippen als ‘transparantie' en ‘pro-activiteit' te gebruiken? Of zijn woorden als ‘open en eerlijk' en ‘vooruit kijken' meer op zijn plaats?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Fons Bitter
Lid sinds 2008
x