Thuiswerken met uitgelubberde t-shirts? No way!

Welke waarde wil jij online vertegenwoordigen? En is die van minder belang dan in real life? Of gaat het met jouw bedrijf zo goed, dat je alle dresscodes die wel waarde vertegenwoordigen aan je laars kunt lappen?

Met opperste verbazing kijk ik naar de kleding die mensen dragen tijdens zakelijke video calls. Het uitgelubberde T-shirt, de hoodie of het poloshirtje dat met jaloers makende behendigheid het strijkijzer heeft weten te ontwijken. Een collega van me had deze week het eerste coaching gesprek met een organisatietopper. Deze had zich vanwege de drukte beneden met zijn laptop op zolder verschanst, tussen het poppenhuis en een aantal dozen. Op zich al een opmerkelijke setting.

Door het heldere peertje aan het plafond werd ook zijn kledingkeuze duidelijk uitgelicht; de stoffige indruk werd nog eens bevestigd door een fleecetrui van een bekend wandelmerk. Dat de focus van deze wandelende zolderbewoner tijdens deze sessie te wensen overliet behoeft geen nadere uitleg; het gesprek ging nergens over. 

Kom ik bij de vraag: betekent een lockdown automatisch ook een dressdown? Voor zover we nog van een lockdown kunnen spreken? Er komt uiteraard een permanente verschuiving naar meer thuiswerken. Betekent dit dan ook automatisch een verschuiving naar het vrijetijdsgedeelte van je kledingkast?   

We hebben, ook online, gemiddeld 1/10e van een seconde nodig om de ander in te schatten. In deze korte tijdspanne beoordeel ik je competentie, je zelfvertrouwen, je status, je betrouwbaarheid en of ik je sympathiek vind. Daar zijn voornamelijk twee hersengebieden voor verantwoordelijk ontdekte neurowetenschappers aan de NY University en Harvard.  

  1. Het limbische systeem, in het bijzonder de amygdala, is het eerste deel van de hersenen dat informatie ontvangt en erop reageert. De amygdala neemt alle inkomende prikkels op en beslist direct of de ander al dan niet bedreigend is. Voordat het bewuste deel van ons brein de tijd heeft gehad om iemand logisch te evalueren, heeft het limbische brein al een beslissing genomen die meteen invloed heeft op ons gedrag. En omdat deze beslissingen worden genomen zonder een logisch proces van beraadslaging, beïnvloeden ze ons met de directheid en kracht van een overlevingsverplichting; behoorlijk nauwkeurig, onaangekondigd en onmogelijk te weerstaan; de zgn. conformation bias.
  2. De  posterieure cingulaire cortex (PCC)  is o.a. de zetel van onze economische besluitvorming. Deze kent onmiddellijk zakelijke waarde toe aan visuele informatie; Vertegenwoordig je een hoge status of een lage status? Ben je de moeite waard om naar te luisteren of niet? En kom je kennis en kunde brengen of kost je alleen maar geld en tijd? 

Bert Overbeek (Jonge Bazen) refereert in zijn laatste boeken al aan het feit dat wij, sociale dieren, ons vanuit noodzaak aanpassen aan onze omgeving. Deze camouflagetechniek deed ons in het verre verleden overleven. De verwarring ontstaat, zegt hij, doordat we onze informele omgeving ineens ook moeten gaan beschouwen als onze zakelijk omgeving. De uitleg van een minder formele doch comfortabele zakelijke dresscode zou voor veel organisaties een uitkomst zijn. In dat kader moeten we onze organisatietopper op zijn stoffige zolder een compliment maken; camouflage geslaagd! 

Anke van Luijt is een gepassioneerd en enthousiasmerend trainer/consultant. Tijdens haar studie psychologie ontstond bij Anke van Luyt de drive “de eerste indruk” welke mensen op elkaar maken, grondig te bestuderen. Al snel kwam ze tot de conclusie dat alleen de psychologische invalshoek te onvolledig was om een volwaardige bijdrage te kunnen leveren aan haar trainingsmateriaal. Vandaar dat tevens de sociale- en de commerciële uitgangspunten haar aandacht kregen. Na een grondige analyse van het veelal onvolledige bestaande materiaal legde ze een aantal verassend nieuwe verbanden. (info@maniera.nl(

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *