4 tips om van een slechte baas af te komen

 Herschaalde kopie van DSCN0759Leidinggevenden die vooral op eigen belangen gericht zijn, zijn vaak slecht voor organisaties. Hun valse strategieen zijn echter niet gemakkelijk te doorzien. Omdat ze hun leidinggevenden paaien, en hun medewerkers kleineren en de schuld geven van hun eigen falen, doorzien alle medewerkers hun ware bedoelingen. Maar omdat er een hiërarchische verhouding is, is het lastig om er iets aan te doen. Met integriteit lukt het niet. In het belang van je organisatie, je teamleden en jou kun je echter wel iets doen. Een fragment uit mijn boek ‘Slechte chefs werk je weg’, de ‘Hoe word ik een rat?’ voor medewerkers. (Zeker geen anti-management-boek; wel een boek tegen slecht management.)

‘Een effectieve bestrijder van een slechte manager (SM) word je wanneer je over specifieke basiskwaliteiten beschikt. We noemen er vier.

 

1. Secundair reageren

Je moet echt van je primaire gedrag zien af te komen. Direct zijn en alles maar eerlijk van je afgooien is zoiets als bij pokeren al je kaarten laten zien. De SM speelt een strategisch spel. En hij schaakt meedogenloos, want hij heeft een erg goede motivatie om rucksichtslos te zijn: zijn status.

Dus denk goed na voordat je wat zegt en doet. Alleen dan maak je een kans.

 

2. Procesmatig denken

Heel wat medewerkers zijn mensgericht. Op de werkvloer geldt dat de relatie met je collega’s belangrijk is. In mijn boek ‘ Voer voor jonge bazen’  heb ik dat uitgebreid besproken. Meeleven met je collega, sociaalvoelendheid, dat soort dingen is belangrijk voor medewerkers, dus waarschijnlijk ook voor degenen die met een SM te maken hebben.

Maar de SM denkt niet mensgericht. Hij kijkt naar processen, naar productiviteit, kostenbesparing en naar ziekteverzuim. Als je ziek bent, belt hij. En hoe sociaal hij ook klinkt: hij heeft maar een doel. Jij moet aan het werk want je drukt op de budgets. En dat accepteert hij niet. Want het is een obstakel op weg naar een goed resultaat, en dus op zijn carrierepad want dat boeit hem meer dan het goede resultaat.

Wat jij niet moet doen, is mensgericht zijn met de SM. Je moet in processen leren denken. Als hij wat doet, welk doel heeft er dan echt mee voor ogen. Dat door prikken is het begin van je overwinning. Pas als je goed door hebt wat zijn doel is, ga je een strategie bepalen. Tot die tijd speel je, een beetje stiekem, mooi weer. Dat lijkt vals, maar het is zelfbescherming.

 

3. Netwerken

Het belang van netwerken zal intussen wel duidelijk zijn geworden. Wat vooral noodzakelijk is, is dat je goed komt te liggen bij de mensen die belangrijk zijn voor de carrière van de SM. Ze moeten je niet gewoon leuk gaan vinden, maar erg leuk. Ze moeten het idee hebben dat je de organisatie een warm hart toe draagt, dat je wilt helpen beleidsdoelen in de praktijk te realiseren, dat je je werk zo goed mogelijk wilt doen en begrijpt dat je dat niet alleen kunt doen.

Jij bent van het efficiënte werken en van het samenwerken. Daar ga je voor en dat straal je uit. De managers die belangrijk zijn voor de carrière van je SM zullen je prijzen, ook bij hem. En wanneer hij over je begint te roddelen, zullen ze het voor je opnemen. Netwerken onderschatten is je eigen graf graven.

 

4. Strategisch en politiek denken

Een SM van zijn troon stoten is meer te vergelijken met een schaakspel dan met boksen. Je moet vooruit denken. En je moet over een paar dingen nadenken.

-Wie is de beslisser? De beslisser is de baas. Of een afgezant van de baas. Simpeler kan je het niet zeggen. Bij de beslisser moet je altijd goed liggen.

-Hoe is de positie van andere betrokkenen? Liggen zij goed bij de beslisser, of minder goed. En nog belangrijker: wie heeft bij de beslisser de meeste invloed? Dat moet je weten, en daar kun je achterkomen.

Als jouw SM goed ligt bij zijn baas, maar die ligt op zijn beurt weer niet goed bij zijn baas, dan moet je zijn bij de baas van zijn baas. Hoe je die bereikt is een ander verhaal. Maar een ding werkt in je voordeel:  in de top heeft men graag een goede relatie met de medewerkers.

-Wat is je eigen positie? Hoe lig jij in het geheel? Lig je goed bij de beslisser en zijn belangrijkste beïnvloede? En als dat niet zo is, wat kan je daarin veranderen? Als je reputatie niet goed is, sta je met 2-0 achter in de strijd tegen je SM. Het gaat erom een omgeving te overtuigen. Dat lukt niet als de omgeving niets met je heeft.

Dat is ook de fout die mensen maken wanneer ze heel direct zijn. ‘ Zo, ik heb het eerlijk gezegd. Recht voor zijn raap.’  Nou, van harte gefeliciteerd, maar de vraag is natuurlijk: heeft het enig effect gesorteerd? Als het antwoord nee is, dan moet je je ernstig gaan afvragen waarom niet. Recht voor zijn raap zijn lijkt knap, maar effectief zijn is veel knapper.

Ik ken een Alan, die moeite had met zijn leidinggevende. Dat was toevallig een SM. Hij was niet alleen direct, maar ook wat grof in de mond. Hij ging naar zijn SM toe.

-Zeg, luister eens. Je kunt je wel gedragen als een horrelvoet, en denken dat we daar bang van worden, maar als het moet mep ik je zo uit je comfortzone.

Zo, dat was eruit. Dat luchtte op. Maar de gevolgen waren niet mis. Alan werd er langzaam en systematisch uitgewerkt. Zijn SM paste alle middelen toe die we inmiddels kennen. Hij beïnvloedde de beslisser en zijn belangrijkste afgezanten.

-Alan is de belangrijkste bottleneck in mijn proces, zei hij achter gesloten deuren tegen hen. Hij heeft geen zelfreflectie en reageert overal negatief op. Hij infecteert het team, en maakt stemming tegen me. Het is niet goed voor de organisatie.

Binnen zes maanden werd met Alan een traject gestart die tot zijn ontslag leidde. Tot verdriet van zijn collega’s, die Alan prezen vanwege zijn sociaalvoelendheid en deskundigheid. De SM meldde bij de mensen die belangrijk waren voor zijn carrière dat dit kwam door Alan’s ‘politieke spelletjes’.

Mensen die goed liggen bij beslissers en hun omgeving zal dit niet overkomen. Maar daar moet je wel aan werken. Voor niets gaat de zon op.

Wie de SM weg wil hebben, dient een prachtig doel. Je bewijst de organisatie een geweldige dienst. Maar je moet een beetje gemeen durven zijn in zo’n situatie. Je moet durven manipuleren, durven roddelen, natuurlijk niet bang zijn om rattengedrag te vertonen en te stoken. Het doel heiligt de middelen.

Steeds moet je voor ogen houden dat je dit alleen doet bij SM’s en niet bij goede managers met een meerwaarde. Integendeel, daar moet je loyaal aan zijn. Zorg bij hen voor een goede productiviteit, help mee de kosten laag te houden, wees nooit ziek en prijs hem bij de belangrijkste mensen in je organisatie. En dan is er een kans, en niet eens een kleine dat er opnieuw een yeroen uitglijdt tijdens zijn machtsvertoon.

 

Het boek ‘Slechte chefs werk je weg’ is te bestellen via mijnmanagementboek.nl 

 

6 thoughts on “4 tips om van een slechte baas af te komen”

F.t.a lely 3 jaar ago

Bij ons liep een zeer slechte manager rond die later algemeen directeur geworden is
Voor het gemak noem ik hem even Ralph Koopman .
Deze Ralph Koopman had mooie praatjes maar bakte er niets van
Veel beloften maar er kwam niets van terecht
Zo zouden wij een grote klant binnen halen en dit was dan ook item tijdens zijn nieuwjaarstoespraak
Maar deze klant is nooit gekomen ,volgens Ralph Koopman was het moneling al in kannen en kruiken
Ook presteerde Ralph Koopman het om een dag voor een belangrijk gesprek zich af te melden omdat zijn kind thuis last van zijn enkel zou hebben .
Alle hotels en tickets bij de KLM waren geboekt
Hij was ook een groot fan van een ontwerper die concepten maakte voor klanten
10.000 euro aan kosten was niks want het zou veel geld opleveren
Niemand die hem stopte en als je het ergens niet mee eens was of je kwam te dicht bij de werkelijke Ralph Koopman dan volgde ontslag
Zo heeft hij een medewerker stelselmatig gepest en buitenspel gezet
Die is uiteindelijk overspannen naar huis gegaan
Vervolgens is hij door het bedrijf weer beter gemeld zonder dat hij had aangegeven dat hij beter was
Uiteindelijk is deze man ontslagen
Het bedrijf is ter ziele maar dhr Ralph Koopman was al gevlogen
Met een geweldige smoes hij zou zijn weggekaapt door een headhunter maar uiteindelijk is hij door een drukker bij zijn huidige werkgever voorgesteld
Deze hadden er baat bij dat er een fan zat van hun bedrijf omdat het bedrijf waarvoor hij ging werken veel meer drukwerk zou afnemen als hij als directeur aan de slag zou gaan
Een wolf in schaapskleren deze man die alleen maar uit is op rigen succes maar uiteindelijk niets presteerd

Jan Romijn 3 jaar ago

We hebben een manager die in de persoonlijke gegevens van de medewerkers loopt te grasduinen. Niemand weet wat hij met deze vertrouwelijke gegevens zal gaan doen.

Anoniem 2 jaar ago

Ik kamp met een zware depressie op dit moment.
Werk al 10 jaar voor Connexxion met een schoon dossier. Nooit te laat geen enkele klacht of schade. Er zitten daar wat pesters die het op mij gemund hadden, maar ik wilde geen escalatie en kon het handelen. Tot er een nieuwe manager kwam. Het treiteren werd zo erg dat ik de manager in vertrouwen nam en vroeg om een driegesprek februari 2017. Het hele jaar niks meer gehoord tot er een woordenwisseling viel tussen mij en mijn pester(die overigens fotograaf is in zijn vrije tijd) In Oktober kwam dan toch dat gesprek. De pester noemde mij telkens gif. Vertelde al eerder iemand weggetreiterd te hebben en gaf de pesterijen toe. Zoals het saboteren van een garagedeur zodat ik niet naar huis kon. De manager greep niet in. En het gsprek kwam ook niet in een dossier. Neuzen vooruit! Ondertussen overleed mijn schoonvader en nog wat later bleek mijn vader ongeneeslijk ziek. Ik werkte evengoed en naar tevredenheid vd manager. Echter na drie weken werd er een grote zware spiegelreflexcamera in een rugtas bij mij aangeboden door een chauffeur samen met een boa en heb ik dit keurig op de mail gezet. Echter de volgende dag werd ik gewaarschuwd door een collega. Voorzitter Rc en CNV afgevaardigde. Deze waarschuwde mij dat ze me erin gaan luizen met die camera. De logboeken werden haar gevraagd en ze gaf als voorbeeld een collega die betrapt was met een laptop die hij mee naar huis had genomen met een gps zender erin. Terug op kantoor bleek na samen met een andere boa de tas te openen de camera inderdaad uit de tas. Direct iedereen gewaarschuwd inclusief leidinggevende. Na twee dagen kwam er een gesprek en zei de manager dat we niet goed hadden gekeken. Hij kwam met een kleine pocketcamera die in het voorvakje had gezeten al die tijd.
Toen ik zei dat dat niet die camera was begon hij meteen over mn functioneren en vanaf dat moment wilde hij van me af. De boa gaf ook aan dat het niet om een pockecamera ging. De manager gaf aan omdat ik binnenkort zou verhuizen dat hij Hoorn had als optie. Dichter bij mijn huis en mijn salaris bevroren kon worden voor 10 jaar.
Ik was op dat moment in een zodanige overspannen staat dat ik niet meer helder kon nadenken en zei erop terug te komen.
De manager gaf telkens mondeling aan dat ik uit mijn funtie moest en uit Zaandam.
Niets op papier. Hij wist op dat moment dat ik totaal van de kaart was en zwak gebroken.
Kampte met suïcidale gedachten en gevoelens die ik nooit eerder in mijn leven heb gevoeld.
Melde me ziek met volgens huisarts depressie. En aan de medicijnen
In Februari moest ik verhuizen en op de dag van verhuizing belden collega’s dat ik naar Haarlem was gestuurd. Stond op Facebook maar ik wist van niks. Toen ik er naar vroeg zei hij dat ik dit zelf had verspreid.
De eerste dag in mijn nieuwe huis komt er een busje vanuit Zaandam een brief afgeven door een collega. De volgende dag komt de manager precies dezelfde brief afgeven zonder verder te vragen hoe het gaat o.i d.
In de komende weken die een hel waren voert de manager de druk op, disciplinaire maatregel plots in mijn dossier. Die er uit wordt gehaald. Was een foutje. En afspraken met de bedrijfsarts die het spel meespeelt en alles gooit op conflict.
Er wordt compleet voorbij gegaan of ik misschien echt overspannen ben en hij leidt de aandacht van het vooropgezette plan met de camera af door alles op conflict te gooien.
Als hij liegt dat ik zelf voor Haarlem heb gekozen, vertel ik hem dat ik alle gesprekken heb opgenomen met mijn mobiel.
Deze foute manager zet me uit mijn functie, bevriest mijn salaris en plaatst me over zonder overleg, mediation of verbetertraject.
Vanaf januari tot 4 mei heb ik de bedrijfsarts tweemaal gezien en huilend mijn verhaal verteld en mijn depressie gevoelens. Maar geen probleemanalyse of plan van aanpak. Tot 4 mei waarin plots 7 documenten wet poortwachter worden toegevoegd, waaronder de uitnodigingen bedrijfsarts die ik nooit heb gezien en de bevindingen van de bedrijfsarts teruggekoppelt naar de manager staan daar ineens.
Op 4 mei bij de bedrijfsarts geweest en deze vond dat ik wel kon werken aangepast. Driemaal is er verzocht door mij mijn huisarts en nieuwe huisarts en psycholoog of de bdrijfsarts contact wilde opnemen met hun, maar dat deed hij en mijn leidinggevende niet.
Ook heb ik mijn hele verhaal naar hoof HR gestuurd, maar deze zei hier niet tussen te gaan zitten en stuurde het door naar mijn leidinggevende
Ik heb aangegeven een second opinion te doen en een arbeidsrechtadvocaat ingeschakeld. Mijn levensvreugde is weg en heb geen idee hoe dit gaat aflopen.
Want er is nog zoveel meer te vertellen over deze manager met zijn aanhangers.
Gelukkig heb ik alle gesprekken opgenomen en smsjes screenshots whatsappjes telefoongesprekken en email goed bewaard en gedocumenteerd om dit desnoods door een journalist te laten uitzoeken.
Pesten op het werk is een actueel item en er zijn veel mensen tot aan de politiek mee bezig, maar in de praktijk is het de gepeste die het onderspit delft.

M. De Vries 2 jaar ago

Naar de directie stappen met je collega’s.
Laat je niet weerhouden door angst.
Leg alles vast. Klinkt als angstcultuur.
Schadelijk en schandelijk.

Hannah 1 jaar ago

Wat een leuk en goed artikel. Ik had een slechte manager, maar die heeft gelukkig ontslag genomen. Ik heb inderdaad over haar geklaagd bij de manager van de manager. En de manager daarboven. Maar nu is er nog een andere slechte manager….ik negeer de botte mailtjes maar grijp elke kans aan om te netwerken en plannen te bedenken met collega’s die haar ook onkundig vinden. Ik doe er alles aan om anderen naar voren te schuiven zodat zij naar de achtergrond moet.
Het voelt wat vals inderdaad, maar voor de afdeling wel het beste. Want deze gaat echt geen ontslag nemen helaas

K. 7 maanden ago

Slechte managers zullen nooit hun fouten toegeven. Ik val onder die Thomas L. en heb onder zijn leiding veel werknemers zien vertrekken. Als hij je kwijt wil dan zorgt hij er gewoon voor dat het werken een last voor je word. Hij laat dat alles wel door anderen doen zodat hij zelf geen vieze handen krijgt. Niet normaal wat die vent presteert. Bij ons werkt een vrouwtje ( S ) in de productie die door haar directe leidinggevende (J) benaderd werd met zeer ongepaste uitspraken. Het vrouwtje valt op andere vrouwen en haar direct leidinggevende J. deed een banaan in zijn broek, ging naar haar toe met de opmerking dat ze niet wist wat ze miste. Met lood in haar schoenen meldde ze dit bij Thomas L die op zijn beurt de opmerking maakte: Dat ze dit in het weekend als ze op stap ging toch ook wel eens had gehoord. Verslagen vertelde S dit aan haar andere vrouwelijke collega K die op haar beurt naar de toenmalige directeur Peter J stapte. Uiteindelijk is de betreffende leidinggevende J. door zijn ingrijpen ontslagen anders had was dit jaren doorgegaan. Slechten managers laten altijd de rotte appels zitten en mensen die hulp vragen zijn een last voor hem. Schijnbaar zijn dit soort zaken dus normaal bij bepaalde managers. En zo gaan er meerdere verhalen bij ons door de fabriek waar je vooral niet over mag praten. Evenals er ongepaste berichten worden verstuurd en werknemers zijn hulp vragen geeft hij niet thuis. Pas als het bekend word doet hij net of hij het wil oplossen maar zorgt er dan voor dat je in een benauwde situaties raakt waardoor hij kan zeggen dat je niet deugd. Later zou blijken dat dit ook bij andere bedrijven is gebeurd. Tja wat doe je eraan.,,,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *