Contractwaarde: nul!

Tanja werkt als zelfstandige in een samenwerkingsverband. Zij en haar partner zijn nu twee maanden aan de slag als adviseur bij een bedrijf in de chemie waar een afdeling gereorganiseerd gaat worden. De werkzaamheden bevinden zich in het voorbereidende stadium. Plotseling blijkt dat een aantal van de bedrijven die tot de holding behoren slecht presteren. Het hoofdkantoor dat zich in Utrecht bevindt, besluit van het een op het andere moment dat er bezuinigd moet worden. Tanja en haar partner krijgen te horen dat hun werkzaamheden tot nader orde opgeschort worden.  Zowel deze maand als de volgende maand worden ze nog betaald, maar daarna - contract of geen contract - niet meer. Wat is wijsheid? Ze werken vaker voor deze klant. Natuurlijk kan gebruik worden gemaakt van de rechtsbijstandsverzekering, maar dat betekent met 100% zekerheid dat de relatie met een goede klant verloren gaat. Ze besluiten hun netwerk te benaderen met als doel om snel een andere opdracht te verwerven.

Herman werkt als trainer/coach. Hij heeft een paar eigen bedrijven waar hij regelmatig werkzaamheden voor uitvoert. Daarnaast werkt hij als freelancer voor een tweetal bureaus. Het is februari en hij heeft een overeenkomst, via een bureau, voor vier trainingsdagen in de laatste twee weken van die maand. Een week voor aanvang van de eerste dag wordt hij 's avonds gebeld door accountmanager Leo. Deze vertelt hem dat er net overleg heeft plaatsgevonden en dat de training volgende week aan de managers beter door Kim kan worden gegeven. Zij heeft de training immers geschreven. Herman protesteert tegen deze gang van zaken. Leo is not amused. Over de rug van Herman wordt besloten dat Kim de training geeft. Hij krijgt niet betaald voor deze dag en moet goed begrijpen dat er nog voldoende business voor hem uitkomt bij deze klant.

Twee voorbeelden uit de praktijk waaruit een contract soms geen enkele waarde heeft. Komt het jullie bekend voor?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Guido
Hallo Paola,
Tja zakendoen is niet altijd leuk, zeker als je zakenpartners het niet zo nauw nemen met afspraken en contracten. Je komt er gelijk wel achter met wie je graag zaken blijft doen en met wie je in het vervolg geen zaken meer wilt doen.
Ik ben het overigens niet eens met jouw stelling dat bij het iemand wijzen op de afspraken die contractueel vastliggen je er 100% van uit mag gaan dat de relatie daarmee eindigt. Als je een zakelijke partij aanspreekt op haar zakelijke afspraken hoeft de relatie er niet onder te leiden. Als bemiddelaar komen we dit soort zaken natuurlijk regelmatig tegen en het is nog nooit voorgekomen dat enkel vanuit het belang en de visie van de opdrachtgever (niet meer nodig dus direct beeindigen) uiteindelijk de zaken vroegtijdig gestopt worden (zonder tegemoetkoming of vergoeding).
Ga in ieder geval een gesprek aan waar je met elkaar de afspraken en afwijkingen hierop bespreekbaar maakt en tot een voor beide partijen acceptabel vergelijk komt (de zogenaamde win-win situatie).
Mocht je overigens met een rechtsbijstand aan de slag gaan, weet dat in een contractueel vastgelegde situatie deze je niet gaan helpen, dit valt niet onder je verzekering. Dit is ook logisch aangezien je gewoon afspraken hebt gemaakt die alle voorkomende gevallen zouden moeten dekken, dus ook voortijdige beeindiging van de overeenkomst. De weg die je dan zou moeten volgen is conform deze bepalingen jouw afrekening neerleggen in een factuur, die je dan zelfs door een incassobureau kan laten innen. Ik ga er hier dus wel vanuit dat je een goed contract hebt afgesloten.
Weet dat er veel goede bemiddelende partijen zijn die dit soort grote jongens tegen de eenzame zzper perikelen voor je kunnen regelen (contractueel) en managen. Dit kost je wel wat van je tarief/marge maar voorkomt vaak ook heel wat ergernis. Verder kunnen zij je ook snel aan een misschien nog leukere volgende klus helpen.
Hartelijke groet,
Guido
EvR
Ben benieuwd wat er in dat contract stond. Normaal gesproken bij het inhuren van consultants is er altijd een opzegtermijn opgenomen (meestal 1 maand) Dat is immers het voordeel van flexibele capaciteit. Er zal wellicht ook gesproken zijn over de mogelijkheid dat er projecten gekilled worden. En hoe er dan zaken geregeld zijn.
Zelfstandige zijn heeft veel voordelen, zoals we de afgelopen jaren hebben kunnen ondervinden. Maar nu het met een groot aantal bedrijven minder gaat, zal je als zelfstandige de nadelen merken. Immers, een relatief dure consultant zal als eerste aangezegd worden omdat een bedrijf daar immers de mogelijkheden toe heeft.
Risico van het vak, zou ik zeggen.
Proberen, kijkend naar deze case, om je recht te halen kan je proberen. Mijn ervaring is dat dit niet altijd in goede aarde valt. Nogmaals, het contract cq order is in deze leidend.

mvg
EvR
Pieter
Je kunt je afvragen hoeveel waarde je moet hechten aan een klant die jou zo makkelijk (en tegen de contractuele) afspraak in, aan de kant zet. Een beetje afhankelijk van hoe goed je de klant kent, kun je een concrete afspraak maken over hervatting van de werkzaamheden in een later stadium. Als dat er niet in zit, dan zou ik de klant houden aan de gemaakte afspraak en de daaraan gekoppelde fee claimen. Je bent dan mogelijk die klant wel kwijt, maar welke garantie heb je dat je er ueberhaupt nog een kaar aan de bak komt. Ik zit al heel lang in de B2B markt en weet inmiddels uit ervaring dat toezeggingen niets waard zijn als ze niet op een door beiden ondertekende overeenkomst staan. Relatie of niet.....
Ir. Jan G.M. van der Zanden
Lid sinds 2019
Ik hoor hier duidelijk de mentaliteit van werknemers (om niet te zeggen arbeiders) doorklinken. En niet van zelfstandige professionele ondernemers.

De klanten betalen uitstekende tarieven en kopen daarvoor flexibele deskundigheid. Anders hadden ze wel gewoon mensen in dienst genomen. Toch?

Als ze je dan ineens, om wat voor reden dan ook, niet meer nodig hebben moet je niet gaan miezemuizen. Ga lekker gauw naar een nieuwe klant op zoek, en wacht op betere tijden bij die klant. Want als je echt toegevoegde waarde hebt geboden komt die heus wel terug.

Een contract met een zelfstandige met een maand (en ik lees hier zelfs 2 maanden) opzegtermijn, is voor een echte ZZP-er een contradictio in terminis.

Ik draai het in mijn eigen contracten altijd om. De klant heeft een opzegtermijn van 1 minuut. En ik heb een lever- en verlengingsverplichting jegens de klant tot maximaal 2 jaar. Dat is de contractuele verplichting die klanten eigenlijk verwachten. En de ZZP-er toont zich op die wijze waardig, werkelijk onafhankelijk, zelfstandig, professioneel en overtuigd van zijn eigen kwaliteiten en toegevoegde waarde.

Ir. Jan G.M. van der Zanden,
Interim Manager
Ellen de Lange-Ros
Lid sinds 2009
Ik ben het helemaal met Jan eens: ik vind het bizar dat je als zelfstandige nog 2 maanden krijgt doorbetaald als een klus wordt stopgezet. En klaag je dan ook nog? Dat is echt géén ondernemerschap!

Ik ga met mijn klanten ook graag 'vreemde' algemene voorwaarden aan die in mijn eigen nadeel zijn maar mijn klantgerichtheid tonen: ik reken nooit reiskosten of reistijd binnen Nederland, ik reken nooit kosten voor IT, telefoon, oid, het contract kan vrijwel altijd snel worden opgezegd, etc. Daar ben je toch ondernemer voor?

Soms heb je inderdaad eens wat tijd tussen 2 klussen zitten, maar daarvoor verdien je toch een prima uurtarief? Zo'n maandje vrij kan er op jaarbasis best af, dan blijft er nog altijd een mooi jaarsalaris over. In dat maandje vrij ga je aan de slag om weer eens je netwerk aan te halen (lees: veel lunchen met mensen die je leuk vindt) en spijker je je vakkennis bij (lees: lekker mooie boeken lezen, congressen bezoeken of weer eens een artikel schrijven).

Ik vind de case-Herman die jullie geven trouwens wel interessant: van zo'n geval zou ik zelf wel balen. Blijkbaar heeft die klant er weinig vertrouwen in dat Herman de training goed kan geven. Heeft hij in het verleden wat fout gedaan, wat hij zelf niet weet? Van zo'n geval zou ik wel balen. Niet omdat ik omzet mis, maar omdat een klant geen vertrouwen heeft in m'n kunnen.
Chris Visser
Hallo Paolo,

Wat je in deze voorbeelden mooi ziet is dat er twee kern aspecten spelen: de harde zakelijke kant en de softe, emotioneel beladen kant.

Ik ben het eens met Jan, in zoverre dat je als ZZP niet de luxe van een werknemer mag verwachten van je klant tegen toch een (vaak) riante vergoeding. Ik vind dat inderdaad getuigen van onvoldoende visie en inschatting van je markt.

Anderzijds is er natuurlijk ook een fatsoensnorm. Een relatie bestaat alleen als beide partijen die zo ervaren, ook in zakelijk opzicht. De klant vaart er natuurlijk ook wel bij als deze op een "nette" manier afscheid neemt van de flexibele diensten van een ZZP-er.

Persoonlijk zou ik niet mijn financiele genoegdoening halen, maar ik zou wel appeleren aan de relatie om te toetsen hoe deze (nog) is. Wellicht spelen er meerdere factoren mee dan alleeen de financiele waarom men afscheid neemt...

Groet,

Chris Visser
Joitske Hulsebosch
Lid sinds 2019
Het verbaast mij ook wel een beetje als ZZP-er dat contracten zo weinig waard zijn. Ik heb zelfs een klant gehad die na het werk opnieuw ging onderhandelen over de betaling...
freewheeler
direct hard spelen en contractduur uitzitten bij klant. afspraak = afspraak.